Kecoh gantung kad kesihatan di leher boleh hapus kuman, virus Covid-19 - “Tiada sesiapa kebal... jangan buang duit”

Kad kesihatan tersebut didakwa boleh didapati dengan mudah di farmasi.

KECOH di media sosial gambar yang memaparkan menteri memakai kad kesihatan yang digantung dileher, dipercayai boleh menghapuskan kuman dan virus Covid-19.

Kad dikenali sebagai 'health tag' itu dipercayai boleh didapati dengan mudah di farmasi dengan harga sekitar RM59.90.

Menurut iklan yang tersebar di media sosial, kad tersebut didakwa boleh menghapuskan virus dan bakteria dalam radius satu meter daripada pemakainya.

ARTIKEL BERKAITAN: Peniaga ‘kritikal’! Dakwa pesakit Covid-19 sembuh selepas 8 hari minum produk mereka - “Saintis tak tidur malam, kau sedap je cari untung”

"Tahan 45 hari. Kat W***** harganya RM59.90. Kalau dah duduk rumah, tak perlulah pakai. Biar mereka yang bertugas di luar yang beli dan pakai. Apa pun ikhtiar," demikian menurut posting iklan tersebut.

Namun Pakar Perunding Perubatan Umum dan Nefrologi, Dr Rafidah Abdullah berkata kad tersebut tidak berkesan untuk mencegah jangkitan kuman atau virus termasuk Covid-19.

Dr Rafidah menafikan dakwaan tersebut.

"Sekali lagi saya tidak faham apa motif mereka ini mengambil kesempatan. Kasihan pakcik makcik di kampung semua yang mungkin akan berpusu-pusu mencari produk overclaim ini.

"Yang pastinya ia tidak mencegah Covid-19. Tidak menjadikan sesiapa kebal. Jadi jangan buang duit," katanya dalam satu bebenang di Twitter.

Macam-macam produk ada di pasaran tapi yang penting rujuk kepada KKM. Kita di KKM akan beri nasihat ikut fakta.

DR NOORHISHAM ABDULLAH

KP KESIHATAN

Perkara itu turut mendapat perhatian Pusat Racun Negara yang turut memetik hasil kajian oleh Hidekazu Nishimura, yang diterbitkan Jurnal Jangkitan Persekitaran Jepun pada Julai 2017.

Menerusi kenyataan di Facebook, Pusat Racun Negara memaklumkan, hasil kajian bertajuk ‘Siasatan Terhadap Kegunaan Praktikal Alat Yang Mendakwa Mengeluarkan Klorin Dioksida’ mendapati tiada kesan pembasmian kuman atau virus berlaku disebabkan kad kesihatan berkenaan, serta gas dibebaskan pula sangat rendah atau tidak dapat dikesan langsung.

Menurut pakar, tiada bukti produk ini mampu mencegah jangkitan kuman dan virus.

Menurut kenyataan itu lagi, hasil kajian tersebut menunjukkan pemakaian 'health tag' tidak berkesan untuk mencegah jangkitan kuman atau virus sedia ada, apatah lagi Covid-19.

”Klorin dioksida adalah gas yang bersifat merengsa, terutama kepada saluran pernafasan bergantung kepada kuantiti dan kepekatan gas yang terdedah.

“Apa yang dibimbangi adalah kepercayaan pengguna terhadap produk ini akan menyebabkan mereka merasakan selamat dan dilindungi daripada jangkitan.

“Akibatnya, pemakai mungkin bersikap kurang berhati-hati dan tidak mengamalkan kaedah pencegahan yang terbukti berkesan seperti kerap membasuh tangan dan amalan penjarakkan sosial,”  katanya.

Dr Noorhisham Abdullah.

Sementara itu, Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah turut menyedari penjualan produk tersebut di negara ini.

Namun beliau menasihati orang ramai supaya merujuk kepada Kementerian Kesihatan (KKM) sebelum membeli produk tersebut.

"Macam-macam produk ada di pasaran tapi yang penting rujuk kepada KKM. Kita di KKM akan beri nasihat ikut fakta," katanya pada sidang media, Isnin.

Artikel Berkaitan

Klik

Laksana tanggungjawab perangi Covid-19, sumbangan mega Petronas saat krisis tiada sempadan – “Diharapkan Malaysia lebih kuat dan utuh di masa depan”

DENGAN keadaan yang tidak menentu ketika ini akibat pandemik Covid-19, terdapat keperluan bagi negara untuk bersama-sama menangani penularan wabak itu.

Check-out seleksi menyegarkan, menambah nikmatnya tradisi iftar... Kombo Cool Kathira, Cool Bandung memang berbaloi!

COOLBLOG Tradisi Cool Ramadan tampil dengan seleksi minuman Cool Kathira dan Cool Bandung.

Sedih tak dapat beraya di kampung? Jom hidupkan suasana raya, menu Syawal boleh dihidang di mana-mana... Pek Ceria Raya kan ada!

TAK dapat balik kampung! Barangkali begitulah yang luahan dan keluhan kebanyakan kita yang menyambut 1 Syawal kali ini.

Jom senyum bersama tersayang sambil menonton banyak pilihan prabayar sepanjang Ramadan, Syawal... hanya di NJOI Prepaid!

TIGA pilihan pek baharu bersama 16 saluran ala-carte untuk pelanggan NJOI sepanjang Syawal ini.

Tak ada idea nak masak apa? Ini 5 program memasak menarik untuk anda tune in, no.2 paling kecoh!

LIMA program masakan terbaik yang boleh anda tonton secara streaming di Astro GO

Artikel Lain