KSN Mahu Ketua Jabatan Dan Agensi Perkhidmatan Awam Pantau Perkhidmatan Pegawai - Semasa | mStar

KSN Mahu Ketua Jabatan Dan Agensi Perkhidmatan Awam Pantau Perkhidmatan Pegawai

IPOH: Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa berkata ketua jabatan dan agensi perkhidmatan awam perlu turun padang untuk memantau sejauh mana keberkesanan perkhidmatan yang diberikan pegawai mereka kepada rakyat.

Beliau berkata langkah itu juga dapat menyelami sekali gus menyelesaikan masalah yang dihadapi pegawai-pegawai agar ia tidak menjejaskan tugas mereka dalam memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

"Ketua-ketua jabatan perlu mengunjungi pejabat masing-masing dari peringkat kementerian sehingga ke akar umbi sebagai menunjukkan tanggungjawab mereka kepada pegawai untuk menegur yang mana perkhidmatan mereka (pegawai) berikan perlu diperbaiki.

"Mereka juga (ketua) perlu mengucapkan tahniah kepada pegawai yang memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat seperti yang kita tahu terdapat agensi kerajaan yang menawarkan perkhidmatan awam bertaraf dunia," katanya ketika berucap pada majlis penutupan Persidangan Suruhanjaya-Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPAM) di sini, pada Khamis.

Turut hadir Pengerusi SPAM Tan Sri Mahmood Adam, Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Tan Sri Dr Zulkarnain Awang dan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Perak Datuk Kamarudzaman Mahmud.

Katanya, aktiviti turun padang ini selaras dengan konsep yang ditonjolkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang sentiasa menjalankan sesi bertemu rakyat dan patut dicontohi oleh ketua jabatan dan agensi perkhidmatan awam.

"Sebagai penjawat awam kita bukan setakat makan gaji tetapi cuba untuk memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat dengan menjalankan tugas yang baik seolah-olah kita buat sesuatu yang terbaik untuk diri kita sendiri," katanya.

Selain itu, katanya perkhidmatan awam juga perlu melaksanakan transformasi minda, memantapkan penyampaian perkhidmatan yang berorientasikan rakyat kepada semua pelanggan yang bertepatan dengan gagasan 1Malaysia "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

"Pelanggan sudah pasti mempunyai pelbagai kerenah...layanlah pelanggan masing-masing dengan sebaiknya dengan memastikan perkhidmatan yang disediakan sentiasa disenangi dan memuaskan hati pelanggan," katanya.

Mengenai persidangan selama empat hari itu bermula 1 Okt lepas, beliau berkata dalam membincangkan dan mengkaji mana-mana dasar atau peraturan yang sudah lapuk atau tidak sesuai lagi untuk digantikan atau ditambah baik, anggota SPAM perlu membuat penilaian berdasarkan justifikasi, berimpak tinggi, mempunyai nilai untuk wang serta memberi manfaat kepada rakyat dan negara. BERNAMA

Artikel Berkaitan

default image

KPT Tolak 20 Permohonan Tubuh IPTS

Klik

default image

Jom bantu bayar balik pinjaman PTPTN pekerja! Pelepasan cukai antara 7 kelebihan untuk dinikmati majikan

HUBUNGAN majikan dan pekerja ibarat irama dan lagu, kedua-duanya saling memerlukan antara satu sama lain demi kelangsungan operasi syarikat.

default image

Merangsang Korporat Malaysia, PNB rangka strategi bersama pemimpin korporat kukuhkan ekonomi negara

SEJAJAR usaha Malaysia untuk menjadi kuasa ekonomi, adalah tepat pada masanya bagi sektor korporat negara meninjau ke arah langkah-langkah perubahan.

default image

Pakar ekonomi saran Malaysia laksana pembaharuan struktur

HALA tuju perdagangan dan pelaburan global memainkan peranan penting dalam ekonomi terbuka seperti Malaysia.

default image

Jurang ekonomi penduduk bandar dan desa cabaran utama WKB 2030

JURANG ekonomi yang besar di antara kumpulan pendapatan, etnik serta kawasan luar bandar dan bandar antara cabaran besar yang dihadapi negara.

default image

Kata kuncinya semangat berpasukan, penganjuran julung kali perlumbaan perahu naga korporat PjH catat kejayaan berganda!

PERLUMBAAN perahu naga korporat anjuran Putrajaya Holdings membuka laluan kepada perlumbaan lebih besar pada masa akan datang.

Artikel Lain