“Doktor cakap ‘esok’, dia nak hari tu juga” - Wanita diberitahu hidap kanser tahap 4 ketika hamil 8 bulan, nota rayuan kepada doktor undang hiba

Noor Athirah menghembuskan nafas terakhirnya pada awal pagi Khamis lalu. Kredit Foto Yanna Sofea

PEMERGIAN ibu kepada dua anak selepas hampir dua bulan bertarung nyawa melawan penyakit kanser payudara bukan sahaja memberi kesan kepada keluarga tetapi juga rakan rapatnya.

Turut bersedih dengan pemergian Noor Athirah Mohd Ariff, 24, adalah kakak angkatnya, Sofea Yanna Abdullah yang berkongsi berita duka itu menerusi satu posting di Facebooknya baru-baru ini.

Menurut Sofea Yanna, dia tidak menduga arwah yang dikenalinya sejak tujuh tahun lalu pergi sekelip mata dalam keadaan anak keduanya yang masih kecil.

ARTIKEL BERKAITAN: Selepas meninggal lahir bayi kembar, barulah suami perasan isterinya berperangai pelik sejak awal pernikahan - “Tak sempat lihat anak sulung kami”

ARTIKEL BERKAITAN: Pembedahan keluarkan bayi berjaya, suami hampir rebah doktor beritahu lidah isteri perlu dipotong ‘semua’ dan segera, “Sayang dah nak mati ke?”

"Memang saya dan kawan-kawan yang lain terkejut. Tak sangka dia pergi begitu cepat sebab tak tahu pun dia sakit selama ni.

"Selepas dia melahirkan anak kedua melalui kaedah pembedahan atas nasihat doktor ketika kandungan berusia lapan bulan dia koma sekejap.

"Dalam dua minggu sebelum dia meninggal tu dia sedarkan diri dan dipindahkan ke wad biasa," katanya kepada mStar.

Noor Athirah meninggalkan dua anak yang masih kecil.

Jelas ibu kepada tiga anak itu, dia yakin Noor Athirah akan kembali pulih selepas melihat semangatnya melawan penyakit tersebut.

"Sebaik saja dia dipindahkan ke wad biasa di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Kota Bharu (Kelantan) ramai ingatkan dia akan sembuh.

"Kali terakhir saya berhubung dengan dia 4 Julai lalu, dia cakap seolah-olah macam orang tak sakit.

"Walaupun doktor cakap tak ada harapan tapi semangat dia tu kuat. Jadi ramai ingatkan dia boleh bertahan lama tapi tak sangka dia pergi jua," kata jurumekap bebas itu.

Doktor cakap 'esok' tapi dia beritahu nak hari tu juga. Kiranya dia macam dah tahu-tahu dia nak pergi. Jadi petang tu husband bawa dua anak dia ke hospital.

SOFEA YANNA ABDULLAH

Jurumekap

Pada masa sama, Yanna turut sedih mengenangkan nasib anak kedua Noor Athirah yang tidak sempat merasa setitik pun susu ibunya.

"Memang sedih sebab sepanjang tempoh hampir dua bulan tu anak dia tak pernah menyusu badan dan kini dijaga ibu arwah di Tumpat, Kelantan.

"Walaupun dia sedar sekejap tapi memandangkan tengah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) jadi memang tak boleh nak bawa anak dia ke wad.

Noor Athirah sempat bertemu dengan dua anaknya tetapi ketika itu dia sudah tenat.

"Buat masa ini, anak keduanya hanya bergantung pada susu formula khas untuk bayi pramatang. Anak keduanya itu juga mirip muka arwah... Allah gantikan sebiji," katanya.

Lebih memilukan, Yanna berkata arwah turut membuat permintaan terakhir mahu bertemu dengan dua anaknya, petang sebelum dia menutup mata kira-kira pukul 1 pagi Khamis lalu.

"Petang sebelum dia tenat tu dia merayu-rayu pada doktor nak jumpa dua anak dia. Saya dapat tahu dia tulis nota sebab dia tak boleh nak bercakap sangat.

"Doktor cakap 'esok' tapi dia beritahu nak hari tu juga. Kiranya dia macam dah tahu-tahu dia nak pergi. Jadi petang tu husband bawa dua anak dia ke hospital.

"Dia tengok tapi masa tu dah tak kenal siapa-siapa sebab dah tenat. Lepas tu awal pagi tu saya dapat tahu dia dah tak ada," katanya.

Yanna berkata arwah hanya menyedari dia menghidap kanser payudara tahap empat selepas menjalani pemeriksaan ketika sarat hamil anak keduanya.

Jenazah Noor Athirah selamat dikebumikan di kampung halamannya di Tumpat, Kelantan.

"Memang dia sendiri pun tak tahu sebab masa tu dia tengah mengandung. Dia ingatkan letih, lenguh-lenguh badan tu sebab mengandung.

"Bila kandungan dah lapan bulan barulah doktor dapat detect dia ada kanser. Itu pun dah stage 4 dan sel kanser tu dah merebak ke tulang belakang dia.

"Lepas tu doktor buat keputusan nak keluarkan baby secara pembedahan untuk selamatkan dua-dua nyawa sebelum keadaan dia kembali tenat sebaik sedar dari koma kira-kira dua minggu lalu," katanya.

Jenazah Noor Athirah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kok Pasir, Tumpat pada pagi Khamis lalu.

Noor Athirah meninggalkan suami, Muhammad Hairi Ramli, 27, dan dua anaknya, Muhammad Hairil Hafsya, 2, dan Muhammad Haidil Haziq yang kini sudah berusia hampir dua bulan.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!

kanser, payudara, bayi, menyusu, pramatang

Artikel Berkaitan

Klik

Bandar unik, gaya hidup masa kini... Inilah keistimewaan Putrajaya

PUTRAJAYA bakal menjadi bandar seimbang yang bukan sahaja menumpukan aspek pentadbiran kerajaan, bahkan sektor swasta.

Wow! Usahawan dedah bagaimana SOP mampu jadikan bisnesnya lebih power

FRASA 'SOP' (Prosedur Operasi Standard) telah menjadi buah mulut dalam kalangan rakyat Malaysia sejak PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) dimulakan pada bulan Mac 2020.

Semua ada! Menu dunia, lokasi menarik lengkapkan pakej Australia... destinasi ‘wish list’ percutian anda

AUSTRALIA bukan sahaja mempunyai pelbagai lokasi menarik tetapi menawarkan pelbagai pilihan makanan halal yang cukup mudah diakses di mana sahaja.

Kajian semula tarif IWK amat diperlukan untuk penjagaan alam sekitar dan kebersihan awam

DALAM usaha untuk mengekang penularan pandemik Covid-19 di seluruh dunia, banyak perniagaan yang terpaksa gulung tikar ketika tempoh PKP.

Ayuh utamakan keselamatan pekerja! Jom sasar kurangkan kecederaan, penyakit di tempat kerja

KESELAMATAN dan kesihatan dalam kalangan pekerja perlu sentiasa menjadi keutamaan.

Artikel Lain