suria

Wanita cemas contact lens hilang dalam mata masa memandu, nafi puncanya sebab tak jaga kebersihan - “Saya cuba cari, tenyeh-tenyeh sikit”

Alani berdepan detik cemas apabila kanta lekap pada mata kanannya 'hilang' sehingga terpaksa bergegas ke klinik.

JIKA dilihat pada perkongsian di media sosial sebelum ini, ramai juga yang pernah memuat naik pengalaman cemas gara-gara pemakaian kanta lekap.

Begitu juga dengan wanita ini yang berdepan detik 'mengerikan' apabila salah satu kanta lekap yang dipakainya 'hilang' di dalam mata sehingga terpaksa bergegas ke klinik untuk mendapatkan rawatan.

Berkongsi cerita dengan mStar, Alani Bazla berkata, ketika kejadian beberapa hari lalu itu, dia sedang memandu berseorangan selepas selesai urusan kerja.

ARTIKEL BERKAITAN: Hanya pakai contact lens 3 jam, gadis alami pengalaman ngeri mata tak boleh buka jam 4.30 pagi - “Saya terpaksa dipapah, tak nampak apa-apa di hospital”

ARTIKEL BERKAITAN: Eh! Mata ori disangka contact lens... Gadis bermata hazel dedah ibu bukan sahaja tak tenung mata kucing, tapi si bulus pun mak tak suka! - “Arwah moyang keturunan campur”

"Saya memang seorang yang ada masalah rabun dan saya lebih selesa mengenakan kanta lekap. Sudah lebih enam tahun saya menggunakan kanta lekap dan tak pernah alami masalah pun.

"Nak dijadikan cerita, hari kejadian, saya sedang memandu berseorangan. Saya mula rasa tak selesa pada mata sebelah kanan dan sambil-sambil memandu, saya cuba tengok dekat cermin.

"Tiba-tiba saya perasan kanta lekap dah tak ada... kanta lekap itu yang jenis berwarna, jadi memang senang nak tahu kalau ia tak ada di anak mata.

"Tanpa berlengah, saya terus beri isyarat untuk berhenti di bahu jalan. Saya cuba cari-cari dan tenyeh-tenyeh sikit. Kemudian saya nampak kanta lekap tu sipi-sipi saja dan saya tak boleh nak ambil. Memang cemas sangat waktu tu," cerita wanita berusia 26 tahun ini yang menetap di Kuala Lumpur.

alani 2

Alani merupakan pengasas produk kosmetik, Alaniskin.

Senang disapa sebagai Alani, wanita ini berkata dia menggagahkan diri untuk memandu ke sebuah hospital kerajaan yang terletak tidak jauh dari lokasinya.

"Tapi ketika itu saya diminta untuk tunggu sebentar. Saya rasa saya tak boleh nak menunggu sebab mata panas dan pedih. Jadi saya buat keputusan untuk pergi ke klinik.

"Saya pergi klinik am biasa saja sebab nak cepat. Kebetulan pula waktu dah petang. Sampai saja di klinik, doktor periksa mata dan beritahu, kanta tu dah ke atas.

"Cuma doktor kata saya bernasib baik sebab kanta lekap tu tak terkoyak dan mata saya tak terkena jangkitan. Saya cuba bertenang dan letakkan kepercayaan kepada doktor.

"Alhamdulillah, akhirnya doktor berjaya keluarkan kanta lekap yang tersekat tu. Perasaan masa kanta dah dikeluarkan tu, lega sangat-sangat," ujarnya yang juga pengasas produk kosmetik, Alaniskin.

Sejujurnya tak terlalu trauma, tapi tetap ada perasaan itu. Saya dah lebih enam tahun pakai. Selepas ini kena lebih berwaspada.

ALANI BAZLA

Bercerita lebih lanjut, Alani berkata insiden tersebut merupakan kali pertama dialaminya sejak lebih enam tahun menggunakan kanta lekap.

"Ramai yang buat tanggapan macam-macam di ruangan komen apabila saya upload di TikTok. Saya tak ceritakan dengan lanjut pun, tapi mereka seolah-olah lebih tahu pula apa yang berlaku.

"Sebenarnya, ia terjadi bukan kerana saya tak jaga kebersihan, tertidur semasa pakai kanta lekap atau lain-lain sebab seperti yang didakwa. Untuk pengetahuan, ketika itu mata saya berair. Bila berair, kanta mudah bergerak.

"Keduanya, saya baru pakai antara dua atau tiga jam. Dan saya pakai yang harian (daily). Saya dah lebih enam tahun pakai, jadi bab penjagaan, kebersihan (hygiene) memang benda asas yang saya tak lupa.

"Sejujurnya tak terlalu trauma, tapi tetap ada perasaan itu. Saya dah lebih enam tahun pakai. Selepas ini kena lebih berwaspada.

"Jadi jangan senang buat kesimpulan. Kita dengar dulu tuan badan punya cerita," katanya sambil menambah, bengkak matanya sudah pulih sehari selepas kejadian.

alani 1

Mata Alani pulih dalam tempoh sehari selepas bengkak gara-gara insiden berkenaan.

Tidak menyangka perkongsiannya menjadi tular sehingga meraih melebihi 1.5 juta jumlah tontonan, Alani berkata dia hanya sekadar mahu berkongsi pengalaman bersama pengikutnya.

"Saya bukan nak kongsi betapa ngerinya insiden yang saya lalui. Saya cuma nak kongsi pengalaman sendiri. Jangan gerun bila tengok video itu. Kes saya, sebab mata berair.

"Kanta lekap ini tak ada masalah kalau seseorang pandai jaga dan tahu basic. Apa yang penting, beli daripada outlet yang bertauliah, jaga kebersihan dan ikutlah langkah-langkah yang disarankan," katanya lagi.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain