suria

“Orang tegur kenapa macam kaki lalat?” - Wanita dah tak tahan derita, perjelas sebab terpaksa gunting bulu mata

Nur Ayishah terpaksa memotong bulu matanya yang rosak gara-gara menggunakan produk 'eyelash perming'.

GARA-GARA terpengaruh dengan produk yang dibeli di laman e-dagang, wanita ini terpaksa 'mengorbankan' bulu matanya.

Bukan mudah untuk melakukannya, namun dia terpaksa nekad membuat keputusan kerana bulu matanya rosak teruk sejak lebih dua bulan lalu.

Berkongsi cerita dengan mStar, Nur Ayishah Borhan berkata segala-galanya bermula apabila dia terlihat satu video mengenai kaedah melentikkan bulu mata (eyelash perming), sebelum dia membeli produk tersebut di laman e-dagang untuk cuba melakukannya sendiri di rumah.

ARTIKEL BERKAITAN: Menggigil tangan cabut bulu mata pada jenazah, terus sis bungkus bisnes ‘eyelash extension’ - “Belum tiga pelanggan, aku dah dapat petunjuk”

ARTIKEL BERKAITAN: Bulu mata lentik semacam, wanita ini dedah guru pernah lap matanya di perhimpunan sekolah... adakah ‘terkenan’ Siti Nurhaliza?

"Sebelum ini saya pernah buat eyelash perming tapi buat di salun. Bila tengok video tu, saya nak cuba buat sendiri dekat rumah.

"Saya buat pada waktu malam. Masa tu memang nampak cantik dan macam menjadi. Tapi bangun tidur keesokan pagi, bulu mata jadi macam keras kejung. Sampai suami saya pun tegur.

"Saya cuba basahkan bulu mata dengan air... jadi OK tapi kalau air dah kering, ia kembali mengeras," ujar wanita berusia 25 tahun dari Johor Bahru, Johor ini.

Menurut Nur Ayishah yang juga peniaga online, keadaan bulu matanya tetap tidak berubah meskipun sudah beberapa hari berlalu.

Malah dia ditegur oleh rakan-rakannya yang perasan dengan perubahan pada bulu matanya.

"Mereka tanya, kenapa bulu mata dah macam kaki lalat. Bila orang tegur, maksudnya keadaan bulu mata saya yang kerinting dan kejung tu sangat obvious.

bulu mata 1

Nur Ayishah terpaksa menggunakan serum untuk memulihkan bulu matanya namun tiada perubahan.

"Saya fikir, 'tak boleh jadi macam ni... kena buat sesuatu'. Lalu saya pun beli serum untuk bulu mata dan sapu. Biarpun dah berapa minggu pakai, bulu mata saya tetap tak pulih seperti sedia kala... ia akan keras dan kerinting bila kering.

"Dua bulan saya guna serum tapi macam tiada perubahan. Saya ada baca pasal gunting bulu mata. Daripada bacaan saya, ia akan tumbuh semula. Akhirnya saya terpaksa ambil keputusan untuk gunting sebab ia dah rosak," ujarnya yang juga pemilik label pakaian, Mudahlawa.

Nur Ayishah berkata dia sekadar merakam video ketika menggunting bulu mata dan memuat naik di TikTok untuk berkongsi pengalaman dan dalam masa yang sama menyampaikan mesej kepada wanita lain agar tidak terjebak menggunakan produk sembarangan.

Niat saya bukan mengubah tapi nak pulihkan. Mata saya pernah melecet sebab saya cuba macam-macam cara nak pulihkan bulu mata.

NUR AYISHAH BORHAN

"Saya sendiri tak pasti di mana silapnya... sama ada bahan produk tersebut atau teknik saya yang tersilap sehingga bulu mata rosak.

"Selepas gunting, saya tak alami masalah tidur sebagaimana yang dikatakan ramai orang. Orang sekeliling pun tak perasan. Saya biar je, tak pakai fake eyelash pun selepas gunting.

"Ada yang komen, mereka juga pernah buat benda sama sebab bulu mata rosak. Namun saya sedar, ada yang bangkitkan soal hukum. Ya, saya ada baca... hukumnya haram jika mengubah ciptaan Allah.

bulu mata 2

Nur Ayishah merupakan pengasas label pakaian Mampulawa.

"Niat saya bukan mengubah tapi nak pulihkan. Mata saya pernah melecet sebab saya cuba macam-macam cara nak pulihkan bulu mata.

"Pengajarannya, jangan cepat terpedaya dengan video reviu. Pergilah buat dengan orang yang bertauliah. Saya sendiri serik namun saya yakin ada hikmahnya. Mungkin video saya jadi pengajaran kepada orang di luar sana," katanya lagi.

Sehingga kini, video 'gunting bulu mata' yang dimuat naik Nur Ayishah di TikTok meraih lebih 133,000 jumlah tontonan.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

TONTON VIDEO PILIHAN!

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain