suria

Ramai sayu, anak OKU tak menangis kebumi bapa, siap ucap 'bye'... 3 hari kemudian, apa yang jiran nampak mengejutkan keluarganya!

Nazren (baju Melayu ungu) tidak menunjukkan reaksi sedih ketika pengebumian bapanya.

PEMERGIAN insan tersayang memang meruntun hati dan memberi kesan mendalam lebih-lebih lagi ketika Syawal menjelang tiba beberapa hari sahaja lagi.

Demikian yang dirasai Siti Nur Athirah Hairudin sekeluarga selepas bapanya dijemput Ilahi akibat penyakit jantung, Khamis lalu.

Apa yang lebih menyedihkan apabila abang kepada Athirah, Mohamad Nazren Amin yang mempunyai masalah Down Syndrom cukup rapat dengan arwah bapa mereka.

Bagaimanapun, Nazren sebagai satu-satunya anak lelaki dalam keluarga langsung tidak mengerti tentang sebuah pemergian yang pasti tidak akan kembali lagi.

ARTIKEL BERKAITAN: "Hanya pulang pegang tangan arwah" - Anak ziarah jenazah ibu sebaik sedar dari koma, tenang 'tonton' pengebumian dari hospital

"Pada malam Khamis selepas ayah meninggal, dia pandang pelik tengok ramai yang datang ke rumah melawat jenazah sebab dia tak tahu ayah dah meninggal.

"Bila keesokan harinya nak kebumikan jenazah ayah, kami lihat dia sebut 'bye ayah' sampaikan kami empat beradik terkedu dan tersentuh hati.

"Dia tahu ayah dah tak ada sebab dengar kami sering sebut 'ayah dah takde' tapi dia tak tahu sebenarnya ayah dah pergi buat selama-lamanya," katanya ketika dihubungi mStar.


Gambar kenangan Nazren (tengah) bersama arwah bapa dan ibunya, Norliza Yahya.

Arwah bapa Athirah, Hairudin Mohd Salleh selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Teluk Muroh, Lumut, Perak, pada Jumaat.

Selepas ayah dah tak ada, saya nampak dia mula termenung dan kadang-kadang senyap tetapi dia tak menangis. Dia gembira dan ketawa macam biasa.

ATHIRAH

Menceritakan tentang hubungan dua beranak itu, Athirah yang merupakan anak bongsu daripada empat beradik itu mengaku abangnya yang kini berumur 21 tahun itu sangat rapat dengan bapanya dari kecil sehingga dewasa.

"Dia sangat rapat dengan ayah sehinggakan nak pergi mana-mana, mesti berteman dengan ayah.

"Sepanjang ayah terlantar sakit di rumah sebelum meninggal, dia yang sentiasa ada di sisi ayah dan tolong apa yang patut untuk ayah memandangkan dia memang duduk di rumah.

"Selepas ayah dah tak ada, saya nampak dia mula termenung dan kadang-kadang senyap tetapi dia tak menangis. Dia gembira dan ketawa macam biasa," ujarnya yang kini masih menunggu keputusan sambung belajar.

Athirah mengakui abangnya sangat rapat dengan arwah bapa mereka.

Namun, di sebalik keceriaan yang ditunjukkan Nazren, mereka sekeluarga akhirnya sedar bahawa terselit perasaan sedih dalam hati insan istimewa ini yang sukar dimengertikan oleh sesiapa pun.

"Memang waktu malam ayah meninggal, reaksi dia macam budak-budak lain yang tak tahu apa-apa, saya lihat dia gembira dan ketawa seperti biasa.

"Tetapi jiran saya baru bagitahu semalam (Ahad) yang dia ternampak abang saya menangis di tepi rumah sorang-sorang.

"Saya terkejut selepas diberitahu macam tu sebab abang saya ni jenis susah nak tengok dia menangis. Reaksi dia sebelum ini pun biasa-biasa sahaja," katanya.

Dalam pada itu, posting yang dimuat naik Athirah tentang abangnya itu tular dan mengundang reaksi sedih daripada netizen.

Gambar Nazren yang dikongsi oleh Athirah meraih kira kira 18,300 ulang kicau dan 16,800 tanda suka.

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!
OKU, Syndrom Down, kematian

Artikel Berkaitan

Artikel Lain