Jawatankuasa Kaji Caj Perkhidmatan Bincang Peraturan, Kawal Selia Isnin - Semasa | mStar

Jawatankuasa Kaji Caj Perkhidmatan Bincang Peraturan, Kawal Selia Isnin

PETALING JAYA: Selepas 10 hari pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), satu jawatankuasa khas akan mengadakan mesyuarat pada Isnin depan bagi membincangkan mengenai isu caj perkhidmatan, terutama berkaitan peraturan dan agensi yang bertanggungjawab mengawal selia perkara itu.

Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Alias Ahmad berkata, mesyuarat tersebut akan dipengerusikan oleh Bahagian Penyelidikan dan Dasar Kepenggunaan KPDNKK di kementerian pagi Isnin.

Menurutnya, KPDNKK adalah urusetia bagi jawatankuasa yang merupakan ‘working group’ bagi mengkaji isu caj perkhidmatan ini yang melibatkan Kementerian Kewangan, Kementerian Sumber Manusia dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

“Kita akan mengkaji semua aspek berkenaan caj perkhidmatan dari segi peraturan, agensi kawal selia dan garis panduan termasuk membincangkan sama ada caj perkhidmatan ini diperlukan atau tidak.

“Jawatankuasa ini akan membincangkan sebarang kes dan maklumat yang diperolehi mereka berkaitan caj perkhidmatan di samping akan meneliti untuk mengadakan pertemuan dengan wakil kesatuan dan persatuan hotel dan restoran,” katanya ketika dihubungi mStar Online pada Jumaat.

Berkuatkuasa pada Isnin lalu, hanya restoran dan hotel yang mempunyai perjanjian kolektif (CA) antara majikan dan kesatuan pekerja sahaja dibenarkan mengenakan caj perkhidmatan kepada pelanggan.

Alias berkata, banyak proses yang akan dilakukan Jawatankuasa Mengkaji Caj Perkhidmatan  sehingga mencapai penyelesaian bersama.

Tambahnya, ia akan dibentangkan kepada beliau selaku pengerusi jawatankuasa dasar kementerian sebelum dibawa kepada menteri yang akan menentukan statusnya di peringkat Kabinet.

“Oleh itu, kita memerlukan masa untuk mengendalikan isu ini memandangkan ia melibatkan undang-undang dan sebagainya.

“Sebagaimana yang kita tahu, setakat ini tiada peraturan dan agensi yang kawal selia terhadap isu caj perkhidmatan. Jadi, saya berharap orang ramai terutama pengguna bersabar berhadapan dengan isu ini,” kata Alias.

Pada masa yang sama, Alias menegaskan supaya pihak hotel dan restoran mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan pada Isnin lalu sehingga satu polisi baharu dikeluarkan kerajaan.

“Oleh kerana caj perkhidmatan ini berasaskan amalan universal sejak 1948 yang mempunyai perjanjian kolektif untuk melindungi pekerja. Saya mahu pastikan caj perkhidmatan itu diberi kepada pekerja dan bukannya majikan,” katanya.

Ditanya adakah hotel dan restoran perlu mendapatkan pengesahan dalam memaparkan notis caj perkhidmatan, beliau berkata, KPDNKK pada masa ini bukan agensi kawal selia kepada sistem berkenaan.

“Pada masa ini, kita lihat aspek ini berdasarkan semakan kepada tiga akta iaitu Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011, Akta Perihal Dagangan 2011 dan Akta Perlindungan Pengguna.

“Jawatankuasa yang akan mengkaji isu ini, malahan buat masa ini belum tahu siapa lagi jadi agensi kawal selianya,” kata Alias sambil menambah bagaimanapun kerajaan memutuskan KPDNKK mengetuai dalam menangani isu caj perkhidmatan.

Alias Ahmad , caj perkhidmatan , KPDNKK

Artikel Berikut

Artikel Berkaitan

Klik

default image

15 prinsip tulang belakang untuk capai matlamat WKB2030

LIMA belas prinsip panduan digariskan berasaskan tiga aspek penting iaitu pembangunan untuk semua, menangani jurang kekayaan dan pendapatan serta negara bersatu, makmur dan bermaruah.

default image

Wawasan Kemakmuran Bersama 2030... ketahui suara dan harapan rakyat

RAKYAT menantikan Wawasan Kemakmuran Bersama (WKB) 2030 yang dapat memberi manfaat kepada segenap lapisan masyarakat.

default image

Culas bayar cukai kena penalti 300 peratus, ketahui 10 fakta penting Program Khas Pengakuan Cukai Secara Sukarela

HANGAT diperkatakan mengenai isu melunaskan cukai dan masih ada yang culas untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai pembayar cukai. 

default image

Jom bantu bayar balik pinjaman PTPTN pekerja! Pelepasan cukai antara 7 kelebihan untuk dinikmati majikan

HUBUNGAN majikan dan pekerja ibarat irama dan lagu, kedua-duanya saling memerlukan antara satu sama lain demi kelangsungan operasi syarikat.

default image

Subsidi untuk rakyat hidup selesa, ketahui fakta penting mengenai inisiatif ini

KOS sara hidup semakin meningkat dan kerajaan prihatin untuk mengurangkan beban rakyat.

Artikel Lain