Cikgu terkejut tengok kasut pelajar tingkatan 2... pelik kaki nampak lebih kecil - “Saya letak kain dalam tu” - Viral | mStar

Cikgu terkejut tengok kasut pelajar tingkatan 2... pelik kaki nampak lebih kecil - “Saya letak kain dalam tu”

Keadaan kasut pelajar Cikgu Maisarah yang sudah lusuh, sempit dan koyak.

SETIAP kali sesi persekolahan baru bermula, ibu bapa akan cuba memberikan yang terbaik untuk anak mereka.

Ini termasuklah membeli pakaian seragam, beg, botol air, kasut dan stokin baru.

Namun tidak semua pelajar berpeluang merasai keseronokan itu kerana kesempitan hidup.

ARTIKEL BERKAITAN: "Sekarang darjah 3 memang dia tak rasa malu" - Guru sebak murid jalan seret kaki, pakai seluar besar 'bekas' abang

ARTIKEL BERKAITAN: "Anak-anak saya faham keluarga mereka susah" - Bapa murid pakai kasut, seluar besar ke sekolah

Begitulah kisah seorang pelajar perempuan di sebuah sekolah di Sabah yang masih menggunakan kasut lama yang koyak, lusuh dan sempit.

Perkara itu dikongsi seorang guru di sekolah terbabit, Maisarah Hannan menerusi satu posting di Facebooknya.

Menurut guru kaunselor itu, dia terkejut dan merasakan ada sesuatu tidak kena dengan kasut sekolah pelajar tingkatan dua itu selepas terlihat keadaan kakinya.

Kasut pelajar perempuan ini dipakai sejak darjah enam hingga tingkatan dua.

“Saya jumpa dia sebab nak beri surat untuk dapatkan kebenaran ibu bapa bawa dia ke program luar sekolah.

“Memang saya nampak pelik. Ada sesuatu tak kena dengan budak ni. Bila saya tengok kaki dia, kaki tu nampak lagi kecil dari badan dia.

“Bila saya tanya dia, kasut ni sempatkah? Dia kata ya cikgu. Saya lagi terkejut bila tengok bahagian belakang lagi teruk. Hancur, berlubang dan benang dah tertetas,” katanya kepada mStar.

Namun timbul rasa sebak dalam hati Maisarah apabila pelajar itu memberitahu kasutnya itu dipakainya sejak darjah enam lagi.

“Saya tanya kasut ni dari tahun lepas ke? Dia kata taklah, kasut ni dari saya darjah enam.

“Saya hilang kata-kata… kesian sebab biasanya kita jumpa budak setahun sekali memang dapat kasut baru kan.

“Tapi saya kagum dengan dia sebab dia boleh jaga kasut tu sampailah dia masuk tingkatan dua. Mungkin dia tahu ibu bapa dia susah nak beli semua tu,” katanya.

Maisarah Hannan.

Jelas guru berasal dari Tawau, Sabah itu lagi, pelajar itu tidak pernah mengadu mengenai masalah yang dihadapinya itu.

“Dia memang tak meminta. Bila saya panggil dia dan tanya barulah dia mengaku kasut dia tu dah lama.

“Saya tak perasan selama ini. Itu yang bila jumpa baru nampak pelik. Memang kesian,” katanya.

Kasut baharu

Selepas pertemuan itu, Maisarah berkata dia tekad untuk membeli kasut dan stokin baru kepada pelajar dari keluarga tidak berkemampuan itu. 

Satu hari tu saya ternampak dia, saya panggil tanya macam mana kasut? Dia kata OK cikgu... saya letak kain dalam tu.

MAISARAH HANNA.

Guru kaunselor.

“Memandangkan waktu tu nak dekat cuti (Tahun Baharu Cina) saya tak sempat beli. Tapi sepanjang cuti tu saya tak senang duduk sebab asyik teringatkan pelajar tu.

“Jadi bila buka je sekolah (Isnin) saya minta budak lain panggil dia. Sampai je dekat bilik guru saya suruh dia buka kasut. Saya letak atas kertas A4 dan lukis. 

“Saya suruh dia naik kelas. Saya pun minta kebenaran dari pentadbir untuk keluar cari kasut. Pentadbir okay dan saya pun keluar sekejap,” katanya.

Cikgu Maisarah melukis kasut sekolah pelajar berkenaan di atas kertas A4 sebagai rujukan saiz kasut baru yang hendak dibelinya.

Sebaik tiba di sekolah, Maisarah memanggil pelajar itu dan gembira melihat reaksinya yang seronok mendapat kasut sekolah dan stokin baru.

“Balik tu saya panggil dia. Dia pakai, cuma besar sikit. Saya tengok dia suka… senyum saja.

“Saya suruh dia balik rumah nanti cari perca kain masukkan dalam kasut sebab kasut tu besar sikit. Dia kata OK cikgu.

“Satu hari tu saya ternampak dia, saya panggil tanya macam mana kasut? Dia kata OK cikgu… saya letak kain dalam tu,” katanya.

Mengenai keperibadian pelajar itu, Maisarah berkata pelajar berkenaan seorang yang bijak, rajin dan tiada masalah disiplin.

“Dia jenis budak rajin. Tahun lalu dia start kelas tengah, sekarang dia naik kelas kedua pandai.

“Dia juga tiada masalah disiplin dan banyak improve dalam pelajaran. Saya doakan dia berjaya dalam pelajaran untuk mengubah nasib keluarganya,” katanya.

Klik

default image

Covid-19: Seminar Dr Azizan diteruskan secara online, tapi auranya ‘fuhhh’ macam buat dalam dewan besar - “Kami tak nak tangguh kejayaan anda”

PENULARAN wabak Covid-19 semakin meruncing berikutan peningkatan mendadak jumlah kes jangkitan virus itu di Malaysia.

default image

TVET ada potensi besar untuk kerjaya masa depan, ini lepasan SPM perlu tahu untuk jadi graduan ‘terhangat di pasaran’

HEBAT calon-calon SPM tahun 2019 apabila pencapaian mereka lebih baik berbanding tahun sebelumnya.

Artikel Lain