Pelanggan Rayani Air Boleh Fail Saman Bersama Dapatkan Bayaran Balik - Mavcom - Semasa | mStar

Pelanggan Rayani Air Boleh Fail Saman Bersama Dapatkan Bayaran Balik - Mavcom

KUALA LUMPUR: Pelanggan yang menuntut pampasan daripada syarikat penerbangan bermasalah, Rayani Air mungkin perlu memfailkan saman bagi mendapatkan bayaran balik, kata Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom).

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Azmir Zain berkata terdapat tiga kaedah untuk pelanggan iaitu menuntut insurans perjalanan mereka, membuat tuntutan di Mahkamah Tuntutan Kecil atau datang bersama-sama memfailkan saman terhadap syarikat penerbangan itu.

"Realitinya Rayani mempunyai senarai panjang pemiutang selain pelanggan. Mahkamah perlu menentukan urutan senarai setiap pelanggan," katanya kepada pemberita.

Mavcom merupakan sebuah badan bebas yang ditubuhkan pada 1 Mac dibawah Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 untuk mengawal selia perkara ekonomi dan komersial dalam industri penerbangan awam.

Azmir berkata pelanggan boleh datang ke pejabat Mavcom untuk mendapatkan nasihat bagi memudahkan penyelesaian aduan di bawah Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia 2016.

"Dalam kes Rayani Air, ia sedikit istimewa. Mereka membuat kenyataan umum bahawa mereka tidak dapat menyelesaikan aduan tersebut," katanya.

Beliau berkata kebanyakan aduan terhadap Rayani Air adalah mengenai tuntutan bayaran balik.

Katanya, dalam kes syarikat penerbangan tidak dapat atau enggan menyelesaikan aduan, Mavcom boleh mencadangkan kaedah alternatif.

Namun, beliau tidak menjelaskan dengan lebih lanjut apakah langkah yang boleh diambil.

Pada 12 Julai lalu Rayani Air memohon maaf kepada pelanggan kerana masih tidak mampu membuat pembayaran semula ke atas tiket penerbangan pelanggan.

Menurut kenyataan itu, penarikan balik lesen ASL menyebabkan tiada pelabur mahu bekerjasama dengan mereka.


Rayani Air , saman , pelanggan , bayaran balik

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Artikel Berkaitan

Klik

default image

WKB 2030 fokus 9 kumpulan terpinggir, ketahui siapa mereka

PENGURUSAN polariti dalam WKB 2030 mengenal pasti sembilan kumpulan sasaran sebagai golongan terpinggir.

default image

Carum Perkeso untuk dilindungi walau bekerja sendiri kerana malang tidak berbau!

MATLAMAT utama mengumpul duit dan trip perjalanan, tapi adakah pemandu pengangkutan awam menyedari ‘malang tidak berbau’ ketika bekerja?

default image

Putrajaya... tak kenal maka tak cinta

PUTRAJAYA dibina atas sebuah impian. Dan berdasarkan beberapa pertimbangan, ia merupakan lokasi impian untuk didiami.

default image

WKB 2030: Gandingan kerajaan-swasta penting untuk manfaat rakyat

SEKTOR swasta perlu berganding bahu dengan kerajaan sebagai fasilitator untuk memperbaiki ketidakseimbangan pendapatan di negara ini.

default image

WKB 2030 sasar taraf hidup lebih baik untuk rakyat di seluruh negara

WKB2030 adalah pelan 10 tahun yang diperkenalkan kerajaan dalam memastikan Malaysia terus berkembang dengan mampan.

Artikel Lain