AirAsia Bawa 8.2 Juta Penumpang Apr-Jun

KUALA LUMPUR: Kumpulan AirAsia Bhd mengumumkan bahawa mereka telah membawa sejumlah 8.285 juta penumpang dalam suku kedua 2012 (2Q12) - meningkat 13 peratus berbanding 7.347 juta yang dicatatkan tahun lepas.

Syarikat penerbangan tambang murah itu berkata, bahawa kapasitinya juga meningkat sebanyak 13 peratus kepada 10.46 juta tempat duduk daripada 9.22 juta tempat duduk pada 2011.

Faktor bebanan ialah 79 peratus berbanding 80 peratus dan bilangan pesawat meningkat kepada 100 daripada 93 sebelumnya.

Mengenai operasinya di Malaysia, Malaysia AirAsia (MAA) mencatat faktor bebanan sebanyak 80 peratus dalam suku kedua 2012 berbanding 81 peratus tahun lepas.

Syarikat itu memperteguh kedudukan penerajunya dalam pasaran domestik dan antarabangsa dengan menambah kekerapan dalam laluan Kuala Lumpur (KL)-Terengganu, KL-Langkawi, KL-Vientiane, Langkawi-Singapura dan KL-Saigon dengan menggunakan sebuah pesawat baharu yang dihantar pada akhir Mei 2012.

Sementara itu, Thai AirAsia (TAA) mencatatkan faktor bebanan 79 peratus, dengan membawa 1.9 juta penumpang lagi suku berkenaan, yang merupakan peningkatan sebanyak 20 peratus tahun ke tahun.

Kenaikan ini disokong melalui kapasiti yang dipertingkat sebanyak 19 peratus bagi laluan baharu Chiang Mai-Macau dan kekerapan tambahan bagi laluan baharu Bangkok-Trang bagi suku berkenaan.

Indonesia AirAsia (IAA) mencatatkan faktor bebanan sebanyak 78 peratus, meningkat 2.0 peratus secara perbandingan tahun ke tahun disebabkan oleh pertambahan kapasiti dan permintaan penumpang yang kukuh.

Penumpang yang dibawa meningkat sebanyak 15 peratus seiringan peningkatan kapasiti sebanyak 12 peratus tahun ke tahun.

Dalam suku ke-2 1012, IAA memperkukuh habnya dengan pengenalan laluan Bandung-Penang, Bandung-Pekanbaru dan Denpasar-Yogyakarta.

IAA juga menambah kekerapan bagi laluan Bandung-KL dan Denpasar-Surabaya. -BERNAMA

Klik

Tak ada idea nak masak apa? Ini 5 program memasak menarik untuk anda tune in, no.2 paling kecoh!

LIMA program masakan terbaik yang boleh anda tonton secara streaming di Astro GO

Semuanya di hujung jari anda... bawakan senyuman buat mereka yang kurang bernasib baik, itulah kempen Raya HLB

HONG Leong Bank dan Hong Leong Islamic Bank (HLB atau Bank) memperkenalkan kempen 'Jauh Di Mata, Dekat Di Hati' sebagai salah satu usaha membantu golongan kurang bernasib baik.

Jom senyum bersama tersayang sambil menonton banyak pilihan prabayar sepanjang Ramadan, Syawal... hanya di NJOI Prepaid!

TIGA pilihan pek baharu bersama 16 saluran ala-carte untuk pelanggan NJOI sepanjang Syawal ini.

Sedih tak dapat beraya di kampung? Jom hidupkan suasana raya, menu Syawal boleh dihidang di mana-mana... Pek Ceria Raya kan ada!

TAK dapat balik kampung! Barangkali begitulah yang luahan dan keluhan kebanyakan kita yang menyambut 1 Syawal kali ini.

Artikel Lain