suria

Program Tempatan Di YouTube Sempena Ramadan

Pengurus Google Malaysia, Sajith Sivanandan (kiri), Pengurus Digital dan Perhubungan, Nestle Malaysia, Jamy Ling (kanan) dan Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Datuk Mohamed Sharil Mohamed Tarmizi ketika bersama-sama melancarkan Saluran baru Ramadhan di YouTube.
Pengurus Google Malaysia, Sajith Sivanandan (kiri), Pengurus Digital dan Perhubungan, Nestle Malaysia, Jamy Ling (kanan) dan Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Datuk Mohamed Sharil Mohamed Tarmizi ketika bersama-sama melancarkan Saluran baru Ramadhan di YouTube.
Pengurus Google Malaysia, Sajith Sivanandan (kiri), Pengurus Digital dan Perhubungan, Nestle Malaysia, Jamy Ling (kanan) dan Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Datuk Mohamed Sharil Mohamed Tarmizi ketika bersama-sama melancarkan Saluran baru Ramadhan di YouTube.

PETALING JAYA: Laman popular iaitu YouTube buat pertama kalinya akan bekerjasama dengan pelbagai penerbitan daripada Malaysia untuk pengisian program tempatan bersempena bulan Ramadan menerusi YouTube Malaysia.

Pengurus Besar Google Malaysia, Sajith Sivanandan berkata, kolaborasi itu wujud bagi memudahkan penonton mengakses kandungan bermusim yang sesuai bersempena bulan Ramadan dan Hari Raya yang akan menjelang Ogos depan.

"Berjuta-juta rakyat Malaysia melayari YouTube melalui pelbagai paparan setiap bulan untuk mendapatkan berita, informasi dan hiburan dan saluran Ramadan itu dilihat bertepatan dengan kehendak mereka bersempena musim perayaan bagi memudahkan mereka," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan kepada mStar Online di sini pada Rabu.

Program yang mendapat tajaan daripada Nestle itu telah pun dilancarkan dan penonton boleh melayari pautan youtube.com.my/ramadanraya untuk kandungan program yang menarik.

Dalam perkembangan sama, Sajith berkata, pembekal kandungan program seperti Animonsta Studios, Astro, Homegrown Productions, Trymasak dan Suria Records telah menyediakan pelbagai kandungan tempatan yang pastinya bermanfaat dan menghiburkan.

Tambahnya, lima rakan kongsi menyumbangkan kandungan melalui lapan saluran YouTube yang terdiri daripada hiburan, masakan, animasi, muzik dan drama dengan 280 buah video unik yang secara keseluruhannya menampilkan lebih 130 jam kandungan program untuk dinikmati oleh pelayar YouTube Malaysia.

"Kami berharap saluran Ramadan YouTube bakal menjadi wadah kepada kandungan tempatan berkualiti yang bermanfaat dalam menggambarkan keindahan dan kepelbagaian Malaysia di bulan Ramadan," tambahnya.

YouTube Malaysia dilancarkan pada Mac 2012 diikuti dengan Program Rakan Kongsi YouTube pada Disember lalu untuk membantu pencipta-pencipta kandungan di Malaysia menjana pendapatan dengan karya mereka.

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Artikel Lain