Fesyen, Produk Gaya Hidup Malaysia Tarik Perhatian Perancis

KUALA LUMPUR: Misi pemasaran khusus Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) yang terdiri daripada 18 firma tempatan ke Perancis menjana hasil perniagaan awal berjumlah RM4.23 juta bagi fabrik, pakaian berjenama dan kasut Malaysia.

Matrade berkata tujuan misi itu ialah untuk memperkenalkan kreativiti dan ide Malaysia tentang peralihan fabrik tradisi Malaysia batik, songket dan kain tenun yang dijelmakan sebagai koleksi yang bergaya dan cantik, menghasilkan adunan anggun dengan membawa unsur-unsur unik Timur ke Barat.

Misi sempena Sidang Kemuncak Wanita Global 2014 itu bertujuan memperluaskan eksport ke pasaran gaya hidup mewah Perancis serta meningkatkan imej Malaysia dalam industri fesyen khususnya di Paris, salah sebuah kota fesyen yang terkemuka di dunia, katanya alam satu kenyataan pada Jumaat.

Pameran tiga hari dan pertemuan perniagaan yang telah diaturkan terlebih dahulu bagi syarikat Malaysia itu telah dihadiri oleh lebih 200 syarikat Perancis termasuk dari gedung-gedung fesyen dan pereka fesyen mewah seperti Roberto Cavalli, Dominique Sirop, Georges Rech dan Olivier Lapidus, Agnes B, Antik Batik dan gedung pakaian seperti Galaries La Fayettes dan Maison de Mode.

Sementara itu, Pengasas Lewre Couture, Datuk Lewre Liew, juga melancarkan rangkaian kasut baharu Lewre Couture yang bertema Madame de Pampadour, yang menampilkan fesyen songket yang tidak lapuk dek zaman, ciptaan yang benar-benar Timur Bertemu Barat.

"Saya gembira pereka Perancis kagum dengan kecantikan songket yang boleh dikaitkan dengan warisan mereka melalui satu koleksi kasut baharu yang saya cipta," kata Liew.

Peserta Malaysia akan menerima lawatan susulan hasil hubungan yang terjalin dengan syarikat-syarikat Perancis dalam bulan-bulan akan datang.


Malaysia, Perancis, Matrade

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Klik

Sedih tak dapat beraya di kampung? Jom hidupkan suasana raya, menu Syawal boleh dihidang di mana-mana... Pek Ceria Raya kan ada!

TAK dapat balik kampung! Barangkali begitulah yang luahan dan keluhan kebanyakan kita yang menyambut 1 Syawal kali ini.

Semuanya di hujung jari anda... bawakan senyuman buat mereka yang kurang bernasib baik, itulah kempen Raya HLB

HONG Leong Bank dan Hong Leong Islamic Bank (HLB atau Bank) memperkenalkan kempen 'Jauh Di Mata, Dekat Di Hati' sebagai salah satu usaha membantu golongan kurang bernasib baik.

Jom senyum bersama tersayang sambil menonton banyak pilihan prabayar sepanjang Ramadan, Syawal... hanya di NJOI Prepaid!

TIGA pilihan pek baharu bersama 16 saluran ala-carte untuk pelanggan NJOI sepanjang Syawal ini.

Tak ada idea nak masak apa? Ini 5 program memasak menarik untuk anda tune in, no.2 paling kecoh!

LIMA program masakan terbaik yang boleh anda tonton secara streaming di Astro GO

Artikel Lain