Tiada Had Demi Keselamatan Penumpang Bas - Semasa | mStar

Tiada Had Demi Keselamatan Penumpang Bas

PETALING JAYA: Keselamatan penumpang merupakan keutamaan bagi syarikat-syarikat bas yang tidak mahu tragedi malam Krismas pada tahun lalu yang mengorbankan 14 nyawa berulang.

Kini syarikat terbabit menyahut seruan untuk memasang Alat Had Kelajuan (SLD) bagi setiap bas bagi meningkatkan lagi ciri-ciri keselamatan.

Alat tersebut bagi memastikan bas ekspres tidak dipandu melebihi had laju 90 kilometer sejam.

Berdasarkan perancangan, semua bas ekspres perlu dilengkapi peralatan tersebut sebelum tahun 2020 tetapi difahamkan kebanyakan kenderaan itu sudah memilikinya.

Presiden Persatuan Pengendali Bas Semenanjung Malaysia, Datuk Mohamad Ashfar Ali berkata, kebanyakan syarikat bas kini mengkaji semula laluan bas untuk memastikan tahap keselamatan penumpang terjamin.

Jelasnya, bas lama yang tidak memiliki SLD akan diberikan laluan yang lebih pendek atas faktor keselamatan.

"Bas yang dipasang SLD akan digunakan untuk perjalanan jarak jauh," katanya.

Selain itu, syarikat bas juga boleh memantau operasi bas dari ibu pejabat menggunakan sistem kedudukan global (GPS).

"Kita boleh mengesan kedudukan bas dan kelajuan kenderaan tersebut. Jika kelajuan tidak dipatuhi, kami akan mengetahuinya.

"Kita juga akan menghantar laporan kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat apabila diminta berbuat demikian," katanya.

Mohamad Ashfar berkata, syarikat bas berusaha untuk meningkatkan tahap keselamatan dan kualiti tetapi sebagai balasan, kerajaan perlu membantu mereka.

Ujarnya, kebanyakan syarikat tidak mampu menggantikan bas lama dengan tempoh singkat memandangkan kos operasi yang semakin meningkat.

Tambahnya, tambang bas juga tidak dinaikkan sejak 2009 dan berharap kerajaan boleh menyemak semula hal tersebut.

"Dengan pelaksanaan Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) serta kejatuhan nilai ringgit, kos operasi syarikat bas kian meningkat.

"Kami berharap kerajaan mengkaji semula kadar tambang supaya proses menukar bas yang lebih besar, selesa dan baik dilengkapi teknologi moden dapat disegerakan," katanya.

Mohamad Ashfar Ali , Bas , SLD

Artikel Sebelum

Malaysia Tidak Import Beras Palsu - KKM

Artikel Berikut

Klik

default image

WKB 2030 fokus 9 kumpulan terpinggir, ketahui siapa mereka

PENGURUSAN polariti dalam WKB 2030 mengenal pasti sembilan kumpulan sasaran sebagai golongan terpinggir.

default image

Merangsang Korporat Malaysia, PNB rangka strategi bersama pemimpin korporat kukuhkan ekonomi negara

SEJAJAR usaha Malaysia untuk menjadi kuasa ekonomi, adalah tepat pada masanya bagi sektor korporat negara meninjau ke arah langkah-langkah perubahan.

default image

Kata kuncinya semangat berpasukan, penganjuran julung kali perlumbaan perahu naga korporat PjH catat kejayaan berganda!

PERLUMBAAN perahu naga korporat anjuran Putrajaya Holdings membuka laluan kepada perlumbaan lebih besar pada masa akan datang.

default image

Tingkatkan kemahiran, produktiviti untuk lonjakkan status ekonomi Harimau Asia

DALAM usaha untuk melonjakkan status sebagai ekonomi Harimau Asia, Malaysia berusaha untuk mengukuhkan ekonomi dan status fiskal menjelang 2021.

default image

Carum Perkeso untuk dilindungi walau bekerja sendiri kerana malang tidak berbau!

MATLAMAT utama mengumpul duit dan trip perjalanan, tapi adakah pemandu pengangkutan awam menyedari ‘malang tidak berbau’ ketika bekerja?

Artikel Lain