suria

Abang kacak rambut ikal mayang tak kisah kerja jual buah, cuma bimbang Anuar Zain tergelak baca komen selepas videonya viral

Asraff berkata dia sudah membantu keluarganya berniaga buah sejak di bangku sekolah lagi.

TUAH ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu?

Begitulah kisah seorang peniaga buah dari Sungkai, Perak yang tiba-tiba menjadi perhatian netizen di media sosial.

Gara-gara satu video yang dikongsi, Mohamad Nor Asraff Elizar, 31, dihujani pelbagai komen netizen termasuklah yang memuji rupa paras serta rambutnya.

ARTIKEL BERKAITAN: Peniaga terkejut ramai mesej tanya nasi kerabu, rupa-rupanya diri dah viral sebab tak kedekut - “Kalau boleh nak jumpa depan-depan”

ARTIKEL BERKAITAN: Pelajar tak sangka ‘masyuk’ duduk kampung! Bermula dengan video kutip buah, tangkap lobster... semuanya ‘sold out’ jual online

"Saya sekadar kongsi video untuk promosikan kedai buah. Saya terkejut ia tiba-tiba viral. Mungkin orang tengok rambut saya. Sebenarnya dah dua tahun simpan rambut, tapi setakat ini belum ada rancangan nak potong. Nanti nak kahwin baru potong.

"Ada yang komen, dia kata macam Anuar Zain. Saya rasa jauh sekali kalau nak dibandingkan, Anuar Zain pun tergelak kalau baca komen tu. Ada juga yang komen dan bertanyakan petua jaga rambut.

"Saya jaga biasa-biasa saja, dua ke tiga kali dalam seminggu saya akan pakai syampu. Saya pun pakai syampu murah. Tiada sebarang petua khas, cuma keturunan saya memang jenis rambut lebat," ujar anak keempat daripada enam beradik itu.

Susulan video tular yang meraih lebih 150,000 tontonan di aplikasi TikTok, Asraff berkata dia turut didatangi pelanggan baharu untuk membeli buah di kedai keluarganya.

asraff2

Asraff selesa duduk di kampung dan berniaga dengan keluarganya.

"Ada juga yang singgah ke kedai, mereka tegur saya. Dia kata ni abang yang rambut panjang dalam video TikTok kan? Saya senyum saja. Bagus juga TikTok, sekurang-kurangnya dapat bantu promosikan kedai.

"Ramai sangat netizen yang doakan saya murah rezeki. Saya aminkan semua doa mereka. Bukan senang orang nak doakan kita. Terima kasih banyak-banyak atas sokongan semua. Saya tak tahu nak balas macam mana," ujarnya lagi.

Kalau di Sungkai, yang paling popular merupakan petai dan durian. Buah import mungkin dah biasa, tapi petai dengan durian saya boleh katakan sebagai item paling laris.

ASRAFF

Dalam pada itu, Asraff berkata kedai tersebut turut menawarkan pelbagai jenis buah-buahan tempatan serta buah import yang segar.

"Kalau di Sungkai, yang paling popular merupakan petai dan durian. Buah import mungkin dah biasa, tapi petai dengan durian saya boleh katakan sebagai item paling laris di sini," ujarnya berseloroh.

Bercerita mengenai dirinya, Asraff berkata dia sudah membantu keluarganya berniaga buah sejak di bangku sekolah lagi.

asraff3

Petai dan durian sentiasa menjadi buruan pelanggan.

Kata Asraff, dia tidak terkilan melihat rakan sebaya keluar mencari rezeki di kota raya, sebaliknya bahagia seadanya dapat menjalankan perniagaan dengan keluarga.

"Dulu ayah berniaga ikan di kampung Orang Asli. Bila dah berkawan dengan mereka, itu yang senang ayah dapat bekalan buah-buahan. Sejak sekolah rendah, saya selalu ikut ayah berniaga.

"Sekarang ada tiga kedai buah. Satu abang yang jaga, satu mak dan satu lagi adik ipar. Saya pula tolong-tolong di kedai abang. Selain kedai, kami juga ada berniaga buah di pasar pagi dan pasar tani.

"Saya pun belajar setakat SPM (Sijil Pelajaran Malaysia). Kalau kerja kat luar, berapa sangatlah gaji? Jadi lebih baik saya berniaga, masa pun fleksibel," ujarnya.

Biarpun berdepan dengan pelbagai ujian serta ragam pelanggan, Asraff berkata sikap penyabar bapanya dalam berniaga menjadi inspirasi untuk dia terus kuat demi mencari rezeki.

asraff4

Pelbagai jenis buah yang dijual di kedai keluarganya.

"Ayah tak pernah marah, dia hanya senyum dan sabar walaupun ada pelbagai ragam pelanggan. Sabar merupakan kunci utama dalam berniaga. Jadi saya pun cuba ikut amalan ayah.

"Ayah sebenarnya berasal dari Indonesia, mak pula orang Perak. Sebelum saya lahir lagi seluruh keluarga ayah dah datang ke Malaysia dan menetap di sini.

"Saya pun tak pernah jejakkan kaki ke Indonesia. InsyaAllah jika ada rezeki nanti, saya teringin nak melawat tempat asal ayah di sana," ujar jejaka bujang itu.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain