“Saya ingat nak dukung je” - Ibu nyaris hilang anak selepas nenek suap sedikit air masak, apa dilihat dalam imej x-ray amat mengejutkan

Gara-gara diberi minum air masak, seorang ibu berdepan dengan mimpi ngeri apabila bayinya terpaksa bertarung nyawa.

"ANAK saya hampir mati hanya sebab sedikit air masak."

Demikian tulis seorang ibu berkongsi kisah nyaris 'kehilangan' bayinya gara-gara diberi minum air masak yang mana ketika itu belum mencapai usia enam bulan.

Menerusi perkongsian di Facebook Mama dan Anak, Syafiqah Norsin Ahmad berkata, sehingga kini dia masih trauma apabila mengingati kembali detik cemas yang hampir meragut nyawa bayinya itu.

ARTIKEL BERKAITAN: Anak hidap Influenza B meninggal dunia hanya kerana satu ubat, ibu menyesal dengar pendapat kawan - “Selepas tukar pampers, dia berhenti bernafas”

ARTIKEL BERKAITAN: Cemas! Mata anak terbeliak, mulut terkacip, ibu berkali-kali lafaz maaf kepada anak kena Influenza A - “Aku tak mahu kehilangan lagi”

Mengimbas kembali insiden tersebut, wanita ini berkata ia berlaku ketika dia berada di rumah ibu mentuanya bagi menjalani proses berpantang selepas melahirkan anak bongsunya.

"Anak saya bukan jenis high demand. Langsung tidak. Lepas lahir pun tak menangis, hari-hari biasa pun tak menangis. Just jenis suka minum susu badan.

"MIL (ibu mentua) asyik kata anak saya tak kenyang. Nak kena bagi makan minum ekstra. Bagi nestum dan lain-lain. Dan saya bertegas, ia adalah salah. Alhamdulillah nampaknya macam mereka memahami.

"Satu hari, anak saya menangis. Pertama kali la kira dia menangis macam budak-budak lain. Dan tanpa kebenaran saya, dia disuap air masak.

"Saya memang nak tenangkan anak saya dulu tapi MIL nak saya makan dulu dan (dia) ambil anak. Saya ingat nak dukung je, rupanya nak suap air masak. Sangat sikit je amaunnya," tulisnya.



Perkongsian pengalaman seorang ibu yang hampir kehilangan anaknya hanya kerana air masak.

Sejak itu, bayinya sering muntah dan lebih membimbangkan, ia berlarutan sehingga hampir 20 hari.

Tidak sedap hati, wanita ini kemudian membawa bayinya mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan (KK) sebelum merujuk kes bayinya ke hospital.

"Sampai hospital besar terus dibuat x-ray. Dalam imej usus kosong. Tak ada usus. Rupanya usus dah mengembang teruk, memang dah tak ada rupa usus.

"Kenapa lewat refer? Sebab dia aktif dan minum banyak macam biasa. Doktor pun tak nak refer sebab makan elok, aktif. Tapi, dia dah projectiles (muntah) hampir 20 hari tanpa henti," katanya lagi.



Bayi yang berusia enam bulan ke bawah hanya memerlukan susu ibu atau susu formula.

Tambah wanita tersebut, anaknnya terpaksa dibedah bagi mengelakkan kejadian yang lebih buruk berlaku.

"Masuk wayar ikut mulut, dia ditidurkan separa sedar. Puasa dari mula-mula rujuk pakar pagi tu sampai malamnya. Ibu pun ikut prosedur untuk anak dibedah.

"Hanya sebab diberi sedikit yang sangat sedikit air masak. Sampai macam itu anak saya kena. Saya cukup-cukup trauma. Anak saya hampir mati hanya sebab sedikit air masak.

"Fikir elok-elok sebelum nak ikut kata orang, orang tua, jiran, saudara mara. Berbicara dengan doktor anda. Ini pengalaman sebenar saya. Setidak-tidaknya semua sahabat yang saya kasihi peka dengan perkara ini," tulisnya lagi.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!

air masak, mentua, usus, bayi, nyawa

Artikel Berkaitan

Klik

Berkongsi rezeki... itulah maksud di sebalik amalan membayar cukai

HARI ini, Malaysia dilanda krisis pandemik Covid-19 yang telah memberi banyak kesan kepada semua lapisan masyarakat.

TVET ada potensi besar untuk kerjaya masa depan, ini lepasan SPM perlu tahu untuk jadi graduan ‘terhangat di pasaran’

HEBAT calon-calon SPM tahun 2019 apabila pencapaian mereka lebih baik berbanding tahun sebelumnya.

Covid-19 bukan sekadar pandemik, buktikan kepentingan dunia digital... dorong MYNIC lebih rancak bantu bisnes online

MYNIC menawarkan program latihan pemasaran digital, dengan membawa perniagaan luar talian ke dalam talian dan seterusnya menghadapi pasaran ekonomi digital global.

Duka Covid-19 seakan terubat, TNB sinari hidup golongan memerlukan, agih zakat cecah RM4.36 juta

TNB tampil dengan inisiatif perkongsian rezeki melalui pengagihan wang wakalah zakatnya ke seluruh pelusuk tanah air.

Ketahui 7 cara mudah sediakan makanan di rumah

SEBENARNYA tak susah untuk menaik taraf ruang peribadi anda terutamanya dapur bagi memudahkan dan melancarkan hari-hari anda di rumah.

Artikel Lain