Bapa terdiam gambar konvo tadika RM20, tarik tangan anak tinggalkan dewan – “Tu motosikal bos dia, pinjam nak pergi konvo” - Viral | mStar

Bapa terdiam gambar konvo tadika RM20, tarik tangan anak tinggalkan dewan – “Tu motosikal bos dia, pinjam nak pergi konvo”

Kisah sayu gambar majlis graduan seorang kanak-kanak mengundang sebak warganet. Foto Twitter akuskizo

MUSIM graduasi untuk kanak-kanak tadika juga tidak kurang meriahnya berbanding majlis konvokesyen buat graduan di insitusi pengajian tinggi.

Tidak lengkap jika graduan cilik yang tamat sesi persekolahan tidak mengabadikan gambar mereka memegang skrol sebagai kenang-kenangan.

Namun, kisah seorang bapa yang pada mulanya teruja untuk mengambil gambar graduasi anaknya di studio tetapi hasrat itu terpaksa dilupakan kerana tak cukup wang cukup menyayat hati.

ARTIKEL BERKAITAN: 'Uncle' cuci kereta dedah ada pelanggan janji nak bayar upah RM1, cabut selepas kereta dicuci!

ARTIKEL BERKAITAN: Bapa tanya nak bunga masa konvo, pemuda ini kata datang pun dah cukup, “Tengok abah depan mata, terubat kerinduan pada arwah mak”

ARTIKEL BERKAITAN: "Abah... Faris rindu sangat-sangat", remaja ini tak sangka kejutan surat tulisan tangan rupanya satu petanda

Kejadian itu disaksikan sendiri oleh seorang bapa kepada murid bernama Ali, yang juga rakan kepada kanak-kanak itu di belakang dewan selepas majlis graduasi sebuah tadika.

“Lepas konvo, ibu bapa yang nak abadikan gambar anak, pergi ke belakang kat backdrop khas. Masa melihat jurukamera menyediakan Ali untuk bergambar, ada seorang abang ni bertanya tentang pakej-pakej bergambar yang ada pada jurujual.

“Saya terdengar abang tu tanya pakej paling murah tu berapa. Jurujual jawab RM20. Abang tu diam. Saya perhati dia tengok anaknya kat sebelah, dan tarik budak tu perlahan-perlahan meninggalkan kawasan untuk bergambar tu,” menurut Irwan di laman Twitter miliknya.

Perkongsian Irwan di Twitter menjadi tular.

Perkongsian di laman Twitter @akuskizo menjadi tular, meraih lebih 17,000 tanda suka dan dikongsi lebih 22,000 kali.

Irwan berkata, dia mengekori dua beranak itu sehingga ke luar dewan dan kelihatan wajah anaknya cukup sayu apabila bapanya mahu pulang ke rumah.

“Kat luar dewan, anaknya tanya nak pergi mana, abang tu jawab nak balik. Anaknya muka sayu. Budak tu nak ambil gambar macam Ali juga agaknya. 

“Abang tu beri alasan tak bawa duit dan menuju ke arah motosikalnya. Saya capai dan pegang lengan anaknya dan kata, jom ambil gambar, uncle belanja,” katanya yang kemudian memberitahu kanak-kanak itu adalah rakan anaknya.

Tak henti-henti abang tu cakap terima kasih. Saya kata patutnya saya yang berterima kasih pada dia sebab dia benarkan saya tolong dia buatkan hari ini bahagia untuk anaknya.

IRWAN

Selesai mengambil gambar, lelaki tersebut mengucapkan terima kasih dan memeluknya sambil menangis terharu.

“Abang tu cuba nak beritahu sesuatu tapi saya senyum dan cakap tak apa. Saya pun pernah jadi orang susah,” ujarnya.

Rata-rata warganet memuji tindakan Irwan yang membantu dua beranak itu.

Menurut Irwan, bapa berkenaan bekerja sebagai buruh kimpalan dan motosikal yang digunakannya itu adalah milik majikannya.

“Lepas selesai urusan konvo anaknya ni, dia nak terus ke Kuala Pilah, pasang awning kat rumah orang. Motor tu motor bos dia, pinjam nak pegi konvo ni,” tambahnya.

Dia juga sempat berpesan kepada lelaki itu untuk meneruskan usaha demi menyara kehidupan sekeluarga, dan paling penting jangan putus asa dalam apa jua keadaan.

“Jangan lemah semangat dek keadaan famili pada hari ini. Ia sekadar fasa. Jika berusaha dengan kuat, insyaAllah hari yang pedih hari ini akan menjadi kenangan paling manis suatu hari nanti.

“Tak henti-henti abang tu cakap terima kasih. Saya kata patutnya saya yang berterima kasih pada dia sebab dia benarkan saya tolong dia buatkan hari ini bahagia untuk anaknya,” kata Irwan.

konvo , tadika , graduasi , studio , gambar

Klik

default image

Perahu naga bakal 'membelah' Tasik Putrajaya, 90 pasukan korporat berentap rebut gelaran juara!

SEMUA peserta nampaknya tidak sabar untuk menyahut cabaran bagi merebut gelaran juara perlumbaan perahu naga di Tasik Putrajaya.

default image

WKB 2030 sasar taraf hidup lebih baik untuk rakyat di seluruh negara

WKB2030 adalah pelan 10 tahun yang diperkenalkan kerajaan dalam memastikan Malaysia terus berkembang dengan mampan.

default image

Penerima sulung Anugerah Ikon Pesara sebak imbau saat bersama kanak-kanak disleksia – “Persaraan berbaloi... ada jadi pilot, arkitek dan peguam”

KARNIVAL Rasa Sayang (KRS) 2019 anjuran KWAP membuka mata bakal pesara dan pesara untuk bergiat aktif selepas persaraan.

default image

Pakar ekonomi saran Malaysia laksana pembaharuan struktur

HALA tuju perdagangan dan pelaburan global memainkan peranan penting dalam ekonomi terbuka seperti Malaysia.

default image

Percutian travel tren janjikan servis 'awesome' dan 1,001 pengalaman menakjubkan!

TRAVEL serata dunia lebih pantas dengan menggunakan kapal terbang tetapi amat menyeronokan jika tren menjadi pilihan.

Artikel Lain