suria

Budak darjah 6 ponteng sekolah, gigih jalan kaki jual cendawan tiram... Wanita ini tak sampai hati, jamu makan kuey teow goreng

Rosmaliana tersentuh melihat kegigihan seorang kanak-kanak lelaki yang membantu keluarga dengan menjual cendawan tiram.

KETIKA kanak-kanak seusianya bergelumang dengan buku dan rakan-rakan sepermainan, namun tidak bagi budak lelaki ini.

Pada usia 12 tahun, dia sudah mengenal erti keperitan hidup malah ringan tulang membantu keluarga mencari pendapatan sampingan sehingga terpaksa ponteng sekolah.

Kisah budak lelaki ini yang berjalan kaki daripada pintu ke pintu menjual cendawan tiram, menjadi tular selepas dikongsikan seorang pengguna Facebook, baru-baru ini.

cendawan 3

Kanak-kanak lelaki tersebut berjalan kaki sejauh kira-kira enam kilometer untuk menjual cendawan tiram di kawasan perumahan yang didiami Rosmaliana.

Bercerita semula pertemuannya dengan kanak-kanak lelaki tersebut pada pagi Ahad lalu, Rosmaliana Roslan berkata dia menyedari kehadiran budak tersebut selepas mendengar salam yang diberi berulang kali dari pagar.

"Tapi agak lama dia depan rumah sambil duduk dan bagi salam tak putus-putus. Saya jadi kesian tengok dia berniaga. Tengok air mukanya yang letih mungkin sebab cuaca panas tambah pula berjalan kaki.

ARTIKEL BERKAITAN: Dah 11 malam, menitik air mata jumpa budak jual mangga tepi jalan... merayu borong baki buah sebab dah penat, esoknya nak bangun awal pagi ke sekolah

ARTIKEL BERKAITAN: Budak bersongkok bukan main banyak cakap masa jual mangga, terus senyap ditanya ‘siapa potong’ - “Saya doa budak ni jadi someone special”

"Saya tanya dah makan atau belum, dan dijawabnya belum. Saya tanya nak makan tak? Dia kata nak lalu saya pelawa masuk dan jamu makan kuey teow goreng. Alhamdulillah habis dia makan," ujar wanita berusia 40 tahun ini.

Tertanya-tanya mengapa kanak-kanak sekecil itu sudah pandai berdikari dengan berniaga, Rosmaliana berkata dia sempat berbual bagi mendapatkan jawapan.

"Masa makan tu saya sempat berbual dengannya sekitar 15 minit. Bertanya tinggal mana? Ayah kerja apa? Sekolah ke tak?

cendawan 1

Cendawan tiram yang dibeli Rosmaliana daripada kanak-kanak tersebut.

"Katanya tinggal dekat Cahaya Baru. Jauh juga, sekitar lima atau enam kilometer dia berjalan kaki ke taman perumahan di sini. Ayah kerja Rela. Mak ada tapi kerja dekat Pahang dan balik seminggu sekali.

"Adik-adik pun ada lagi, seorang darjah lima jual cendawan juga tapi kawasan lain. Dia sekolah lagi darjah enam tapi katanya ayah suruh cuti hari ini (Ahad) suruh jual cendawan. Allahuakbar, umur lebih kurang anak saya saja tapi dah berkorban tolong keluarga.

"Katanya, cendawan tiram tu ayahnya ambil dengan orang lain untuk dijual," cerita ibu kepada lima cahaya mata yang menetap di Taman Kota Masai, Pasir Gudang, Johor.

Allahuakbar, umur lebih kurang anak saya saja tapi dah berkorban tolong keluarga.

ROSMALIANA ROSLAN

Rosmaliana berkata dia sekadar berkongsi coretan di Facebook kerana kagum dengan sikap ringan tulang kanak-kanak tersebut, dan dalam masa yang sama berharap agar nasibnya terbela sekiranya mendapat perhatian mana-mana pihak.

"Alhamdulillah, saya difahamkan pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sudah ke sekolahnya pada Khamis. Mungkin akan ada tindakan seterusnya.

"Tak sangka juga kisah tersebut mendapat perhatian personaliti dakwah, Ustaz Ebit Lew.

"Mungkin Allah sedang menguji keluarga ini, tapi dalam tak sedar Allah sedang menguji saya juga. Kadang Allah nak uji kita melalui orang lain.

cendawan 2

Nasib kanak-kanak tersebut dan keluarganya mendapat perhatian penceramah bebas terkenal, Ustaz Ebit Lew.

"Selain itu, mungkin ibu bapa kena alert benda ni, usah sewenang-wenangnya suruh anak-anak menjual. Anak-anak umur sedemikian kena belajar dulu," ujarnya yang merupakan ejen takaful.

Sementara itu menjengah ke laman Facebook rasmi Ebit, penceramah tersebut turut meluangkan masa menziarahi kanak-kanak berkenaan selepas kisah mengenainya tular.

Dalam pertemuan tersebut, Ebit turut menghadiahkan sebuah telefon bimbit dan wang tunai untuk tujuan kemudahan serta meringankan beban keluarga kanak-kanak berkenaan.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain