suria

Bukan seorang tapi 3 anak jadi peneman di gerai aiskrim, sampaikan ada tertidur... bapa dedah sebab anak-anak ‘mengekor’ tiap kali berniaga

Ketiga-tiga anak Mohd Ridzuan sangat rapat dengannya dan selalu mengikutinya berniaga.

DEK kerana terlalu rapat dengan si bapa, kanak-kanak kecil ini tidak kisah berhujan atau berpanas demi menemani ayahnya berniaga.

Satu video yang tular di media sosial menunjukkan si kecil itu terlena sambil duduk di kerusi gerai bapanya ketika hujan, sekaligus mengundang rasa hiba dan sayu netizen.

Berkongsi cerita di sebalik video berkenaan, Mohd Ridzuan Azmi berkata anak bongsunya, Muhammad Daffa Rafisqie yang berusia tiga tahun itu sememangnya gemar 'mengekorinya' berniaga meskipun ditegah.

ARTIKEL BERKAITAN: Nak ubah nasib famili, gadis tak kekok bantu ibu jual nasi lemak tepi jalan... impi miliki gerai sendiri, daftar FoodPanda - “Kurang adab, ada cakap sambal macam cair”

ARTIKEL BERKAITAN: Bisnes merudum, ramai simpati tengok ibu gigih cari rezeki... bayi baru lahir tidur lena walau panas di gerai - “Anak macam faham keadaan saya”

"Bukan saja anak bongsu, tapi dua abangnya yang berusia 10 tahun dan tujuh tahun juga rajin ikut saya berniaga. Ketiga-tiganya lelaki dan semuanya rapat dengan saya.

"Waktu video itu diambil, anak sulung dan anak kedua pergi solat sebentar, jadi tak ada dalam video. Masa saya sedang layan pelanggan, dah nampak matanya macam kuyu.

"Ditambah pula cuaca sejuk sebab hujan, sebab itu dia mengantuk. Selepas selesai berurusan dengan pelanggan, saya pangku dan dudukkan dia atas kerusi.

"Kebetulan pula tiada pelanggan, saya saja rekod video untuk disimpan sebagai kenangan bagi mereka tengok nanti bila dah besar. Tak sangka pula viral," ujar Mohd Ridzuan ketika bercerita mengenai anak bongsunya yang mesra dipanggil Daffa.

Menurut bapa tiga cahaya mata berusia 38 tahun yang menetap di Kulim, Kedah ini, anak-anaknya jarang sekali berenggang dengannya malah mereka dijaga sendiri olehnya tanpa pernah dihantar kepada pengasuh.

aiskrim 1

Video Daffa kesejukan dan tertidur mengundang hiba netizen.

"Saya berhenti kerja kilang dan ambil keputusan nak berniaga... tahun ini 12 tahun dah berniaga macam-macam. Sejak anak sulung lahir 10 tahun lalu, saya yang banyak menjaganya ketika isteri bekerja.

"Begitu juga dengan dua adik-adiknya. Dari pantang sampai besar saya jaga sebab berniaga ni masa fleksibel. Tak pernah sekalipun hantar pengasuh.

"Sebab itulah agaknya mereka rapat dengan saya. Sikit-sikit papa... mengadu atau nak minta sesuatu, memang cari papa," ujarnya sambil ketawa kecil.

aiskrim 3

Anak sulung dan anak kedua Mohd Ridzuan tidak kekok melayani pelanggan di gerai ais krim.

Mengusahakan bisnes ais krim, Mr Joe Ice Cream di sekitar Kedah dan Pulau Pinang sejak tiga tahun lalu, Mohd Ridzuan berkata dia terharu kerana rata-rata netizen memberikan kata-kata positif, malahan mereka turut memahami perit jerih peniaga kecil seperti dirinya.

"Banyak sangat komen positif yang membuatkan saya rasa terharu dengan keprihatinan mereka. Tak terbalas rasanya komen-komen mereka.

"Ada ramai juga nasihatkan saya supaya selepas ini pakaikan si kecil baju serta seluar panjang untuk elakkan kesejukan. Sebenarnya selepas rekod anak tidur, saya terus selimutkan dia dengan sejadah.

Saya nak rekod untuk disimpan... bila besar nanti boleh tunjuk kepada anak-anak yang mereka ini dulu selalu teman papanya berniaga.

MOHD RIDZUAN AZMI

"Tapi tak ada klip berkenaan dalam video. Apapun saya nak ucap terima kasih kepada semua... ternyata mereka sangat prihatin," ujarnya.

Tidak menyangka video yang dimuat naik di aplikasi TikTok meraih sehingga melebihi 322,000 jumlah tontonan, Mohd Ridzuan menjelaskan tujuannya membuat perkongsian berkenaan bukanlah untuk mengejar viral mahupun meraih simpati ramai.

aiskrim 2

Selain berjualan di tapak niaga, Mohd Ridzuan juga menyediakan servis ketika majlis keraian. (Foto sebelum PKP).

"Tiada langsung niat macam itu. Mana-mana ibu bapa mesti suka rakam gelagat anak-anak. Sama juga seperti saya. Saya nak rekod untuk disimpan... bila besar nanti boleh tunjuk kepada anak-anak yang mereka ini dulu selalu teman papanya berniaga.

"Sampai sekarang saya tak percaya video tu viral. Pelanggan yang datang gerai pun ada tegur sebab mereka tonton video tu. Saya anggap apa yang berlaku mungkin rezeki anak-anak saya," katanya lagi.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain