DBP Lulus Iklan Secara Dalam Talian - Semasa | mStar

DBP Lulus Iklan Secara Dalam Talian

KUALA LUMPUR: Para pengiklan kini boleh memohon secara dalam talian kelulusan penggunaan bahasa dan visual pada iklan daripada Dewan Bahasa dan Pusataka (DBP) menerusi perkhidmatan dalam talian yang dilancarkan sejak bulan lalu.

Ketua Pengarah DBP, Datuk Termuzi Abdul Aziz berkata, penggunaan aplikasi itu akan dikuatkuasakan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) secara berperingkat-peringkat sebelum lesen untuk menggantung papan iklan dikeluarkan.

"Kini, pengiklan tidak lagi perlu datang ke pejabat DBP. Sistem dalam talian memudahkan urusan malah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sendiri mahu kelulusan permohonan dibuat menggunakan sistem itu," katanya ketika ditemui pemberita selepas sidang media ReadMalaysia 2011 di sini, Selasa.

Jelas beliau, jika penggunaan bahasa dan visual diluluskan, DBP akan mengeluarkan kod khas untuk semakan PBT di portal yang disediakan.

"Selepas semakan dibuat untuk mengetahui status permohonan, barulah PBT akan mengeluarkan lesen kepada pengiklan untuk menaikkan papan iklan," ujarnya.

Setakat ini, perkhidmatan dalam talian itu hanya dikuatkuasakan oleh DBKL, Perbadanan Putrajaya dan Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) terhadap pengiklan dalam usaha memartabatkan bahasa kebangsaan.

Walaupun peraturan itu dilaksanakan sejak tahun lalu, Termuzi berkata, DBKL terpaksa menurunkan lebih 7,000 papan iklan terutamanya gegantung dalam bahasa rojak atau bahasa asing yang tidak mendapat kelulusan.

"Saya telah memaklumkan perkara ini kepada 146 PBT seluruh negeri supaya menguatkuasakan undang-undang yang ditetapkan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan selaku jawatankuasa pelaksanaan bahasa kebangsaan khasnya berhubung penggunaan bahasa dan visual pada papan iklan," tegasnya.

Menurut beliau, jika pengiklan masih berdegil untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan, mereka bukan saja akan dikenakan kompaun malah iklan akan diturunkan.

"Jika pengiklan tetap mahu menggunakan bahasa asing dalam iklan mereka, maka saiz perkataan hanya satu pertiga daripada bahasa Malaysia. Semua papan iklan, nama taman perumahan dan papan tanda akan menggunakan bahasa kebangsaan bermula tahun ini," katanya.

Sementara itu, beliau turut menggesa syarikat konsesi lebuh raya supaya menaikkan papan iklan dalam Bahasa Malaysia demi mencerminkan identiti negara.

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Artikel Berkaitan

default image

Harga RON95 Kekal

Klik

default image

Populasi penduduk kunci utama PSKL2040

DBKL menekankan aspek populasi penduduk sebagai kriteria utama dalam merangka pelan pembangunan di ibu kota.

default image

WKB 2030: Perangi rasuah, selamatkan pembangunan ekonomi negara

TUN Dr Mahathir Mohamad ulangi saranan supaya menghapuskan gejala rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang menghalang pengagihan kekayaan secara adil.

default image

WKB 2030: Ke arah masa depan rakyat dan negara yang lebih cerah

WAWASAN ini menjamin kemakmuran dan kekayaan akan dinikmati bersama tanpa mengabaikan tanggungjawab membela masyarakat bandar dan desa yang berpendapatan rendah serta miskin.

default image

Subsidi untuk rakyat hidup selesa, ketahui fakta penting mengenai inisiatif ini

KOS sara hidup semakin meningkat dan kerajaan prihatin untuk mengurangkan beban rakyat.

default image

Jom kongsi idea! Penduduk bandar diajak beri maklum balas draf Pelan Pembangunan KL

TRAJEKTORI perumahan dan komersial Kuala Lumpur diberikan perhatian dengan mendraf Pelan Pembangunan Kuala Lumpur 2040 (PPKL 2040).

Artikel Lain