DBP Lulus Iklan Secara Dalam Talian - Semasa | mStar

DBP Lulus Iklan Secara Dalam Talian

KUALA LUMPUR: Para pengiklan kini boleh memohon secara dalam talian kelulusan penggunaan bahasa dan visual pada iklan daripada Dewan Bahasa dan Pusataka (DBP) menerusi perkhidmatan dalam talian yang dilancarkan sejak bulan lalu.

Ketua Pengarah DBP, Datuk Termuzi Abdul Aziz berkata, penggunaan aplikasi itu akan dikuatkuasakan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) secara berperingkat-peringkat sebelum lesen untuk menggantung papan iklan dikeluarkan.

"Kini, pengiklan tidak lagi perlu datang ke pejabat DBP. Sistem dalam talian memudahkan urusan malah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sendiri mahu kelulusan permohonan dibuat menggunakan sistem itu," katanya ketika ditemui pemberita selepas sidang media ReadMalaysia 2011 di sini, Selasa.

Jelas beliau, jika penggunaan bahasa dan visual diluluskan, DBP akan mengeluarkan kod khas untuk semakan PBT di portal yang disediakan.

"Selepas semakan dibuat untuk mengetahui status permohonan, barulah PBT akan mengeluarkan lesen kepada pengiklan untuk menaikkan papan iklan," ujarnya.

Setakat ini, perkhidmatan dalam talian itu hanya dikuatkuasakan oleh DBKL, Perbadanan Putrajaya dan Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) terhadap pengiklan dalam usaha memartabatkan bahasa kebangsaan.

Walaupun peraturan itu dilaksanakan sejak tahun lalu, Termuzi berkata, DBKL terpaksa menurunkan lebih 7,000 papan iklan terutamanya gegantung dalam bahasa rojak atau bahasa asing yang tidak mendapat kelulusan.

"Saya telah memaklumkan perkara ini kepada 146 PBT seluruh negeri supaya menguatkuasakan undang-undang yang ditetapkan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan selaku jawatankuasa pelaksanaan bahasa kebangsaan khasnya berhubung penggunaan bahasa dan visual pada papan iklan," tegasnya.

Menurut beliau, jika pengiklan masih berdegil untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan, mereka bukan saja akan dikenakan kompaun malah iklan akan diturunkan.

"Jika pengiklan tetap mahu menggunakan bahasa asing dalam iklan mereka, maka saiz perkataan hanya satu pertiga daripada bahasa Malaysia. Semua papan iklan, nama taman perumahan dan papan tanda akan menggunakan bahasa kebangsaan bermula tahun ini," katanya.

Sementara itu, beliau turut menggesa syarikat konsesi lebuh raya supaya menaikkan papan iklan dalam Bahasa Malaysia demi mencerminkan identiti negara.

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Artikel Berkaitan

default image

Harga RON95 Kekal

Klik

default image

Perahu naga bakal 'membelah' Tasik Putrajaya, 90 pasukan korporat berentap rebut gelaran juara!

SEMUA peserta nampaknya tidak sabar untuk menyahut cabaran bagi merebut gelaran juara perlumbaan perahu naga di Tasik Putrajaya.

default image

Culas bayar cukai kena penalti 300 peratus, ketahui 10 fakta penting Program Khas Pengakuan Cukai Secara Sukarela

HANGAT diperkatakan mengenai isu melunaskan cukai dan masih ada yang culas untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai pembayar cukai. 

default image

Kata kuncinya semangat berpasukan, penganjuran julung kali perlumbaan perahu naga korporat PjH catat kejayaan berganda!

PERLUMBAAN perahu naga korporat anjuran Putrajaya Holdings membuka laluan kepada perlumbaan lebih besar pada masa akan datang.

default image

Ketuhar Panasonic Big Cubie memang power! Memasak kini lebih mudah, hidangan lebih sihat dan lazat

ANDA mahu memasak hidangan dalam waktu singkat? Panasonic Big Cubie boleh membantu.

default image

WKB 2030 sasar taraf hidup lebih baik untuk rakyat di seluruh negara

WKB2030 adalah pelan 10 tahun yang diperkenalkan kerajaan dalam memastikan Malaysia terus berkembang dengan mampan.

Artikel Lain