suria

Bisnes tengah rancak, kuah tomyam tiba-tiba pahit! Peniaga yakin bukan salah limau, mahu pergi berubat

Asma turut berkongsi mengenai kejadian aneh itu menerusi TikTok.

APA sebenarnya yang berlaku?

Persoalan itulah yang bermain di fikiran peniaga ini apabila tomyam yang dihasilkan tiba-tiba berubah menjadi pahit.

Menurut Nor Suzana Asma Ismail, 24, ia merupakan kejadian aneh yang pertama sejak mengusahakan gerai tomyam di Pantai Kelulut, Marang, Terengganu, awal tahun ini.

"Saya dah berniaga pelbagai jenis makanan sejak enam tahun lalu. Gerai tomyam ini pula baru dibuka awal tahun 2022. Saya cuti tiga bulan ketika bersalin Mac lalu dan gerai baru saja dibuka semula.

"Minggu lepas ketika sedang memasak, tiba-tiba kuah rasa pahit. Sebelum ni semua okay, ini kali pertama kuah tak menjadi. Padahal saya masak guna teknik dan bahan yang sama.

"Sebelum ni tak pernah ada masalah sebab saya guna limau nipis yang betul. Tapi ketika kejadian, limau nipis yang saya guna rasa lain. Terus saya buang semuanya. Tak tahu kenapa bermasalah, selama ni okay saja.

ARTIKEL BERKAITAN: Sushi baru buat 3 jam dah berulat! Peniaga nekad bisnes macam biasa, enggan tahu siapa hantar sihir

ARTIKEL BERKAITAN: Sihir dituju kepada orang terkena kucing, peniaga runcit buntu 5 ekor si bulus mati serentak... Siapa letak punjut hitam di rak santan?

"Saya yang rasa sendiri sebab saya yang masak. Sejujurnya memang risau, sebab kita berniaga nak bagi orang makan," ujar ibu kepada empat cahaya mata itu.

Mesra disapa Asma Mek Thai, dia turut berkongsi mengenai kejadian itu menerusi satu video di aplikasi TikTok sehingga meraih lebih 100,000 tontonan.

Selain bersimpati dengan apa yang berlaku, beberapa netizen turut mendakwa kejadian berkenaan ada kaitan dengan perbuatan sihir dan memohon agar Asma mencari jalan penyelesaian secepat mungkin.

"Rasanya baik akak pergi berubat. Ada tak kena dengan kedai awak ni. Dulu mak saya berniaga, terkena macam awak.

asma 2

Gerai tomyam Asma yang terletak di Pantai Kelulut.

"Mak saya pernah buka kedai makan kat kawasan akak menjual ni. Mak saya pernah kena. Ustaz tu cakap area Kelulut tu memang tempat paling ramai yang buat.

"Biasanya kalau pahit, daun limau purut atau kulit limau

"Ada yang silap kot, bersangka baik, InsyaAllah baik," tulis beberapa netizen.

Tomyam saya orang beratur panjang. Sebab tu saya kata adat berniaga, sesama Melayu, tapi saya tak nak bersangka buruk.

ASMA MEK THAI

Menurut Asma, dia peka dengan segala komen yang dilontarkan, malah dia juga bersetuju dengan pandangan netizen agar sentiasa bersangka baik.

Pada masa sama, Asma juga tidak menolak kemungkinan sekiranya ia ada kaitan dengan elemen sihir dan turut merancang untuk berjumpa pengamal perubatan Islam tidak lama lagi.

"Saya ada baca komen-komen di TikTok. Tapi tak tahulah, saya ni fikir baik-baik saja. Tapi biasalah orang berniaga, adat sesama Melayu. Sebolehnya saya tak nak fikir benda sihir walaupun ramai yang komen macam tu.

asma4

Asma bersama anak-anaknya.

"Tak nak orang cakap macam-macam, saya juga tak mahu fikir yang negatif. Tapi netizen kata lebih baik pergi berubat sebelum ia melarat. Saya pun ada perancangan nak jumpa ustaz, tapi tak tahu lagi bila," ujarnya.

Di sebalik kegusaran itu, Asma bersyukur kerana gerai yang diusahakannya mendapat sambutan baik, malah dia turut menerima pelanggan dari luar Terengganu yang mahu merasai tomyam asli hasil air tangannya.

Menurut Asma, dia yang memiliki darah kacukan Thailand menggunakan resipi sendiri dan berharap perniagaan yang diusahakan akan lebih dikenali pada masa akan datang.

sihir2

Tomyam air tangan Asma yang disukai ramai.

"Alhamdulillah, tomyam saya orang beratur panjang. Sebab tu saya kata adat berniaga, sesama Melayu, tapi saya tak nak bersangka buruk.

"Pada hari biasa, habis terjual satu tong periuk besar. Kalau hari cuti, boleh jual sampai dua atau tiga periuk besar. Ada orang WhatsApp dari Kuantan, Kemaman, Kuala Lumpur, mereka sanggup datang sebab nak cuba.

"Saya memang buat promosi di TikTok saja. Terharu sebab ramai nak datang walaupun saya berniaga gerai tepi jalan saja, bukannya ada restoran pun. Terima kasih atas sokongan semua," ujar Asma yang dibantu dua pekerja lagi di gerainya.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain