Selepas akad nikah, semua tergamam... anak lelaki tunggal ini menangis sujud cium kaki ibu di masjid – “Dia brutal sebenarnya”

Pengantin lelaki menangis di hadapan ibu selepas selesai melafaz taklik pada majlis akad nikah. Foto instagram Photosymptom

SELESAI lafaz akad nikah, insan yang paling berasa hiba pastinya ibu bapa pengantin berikutan anak perempuan kesayangan sah bergelar isteri orang.

Begitu juga dengan tangisan pengantin perempuan apabila memikirkan diri tidak lagi di bawah tanggungjawab ibu bapanya, sebaliknya kini peranan itu dipikul oleh suami.

Namun, lain pula bagi satu majlis akad nikah di sebuah masjid apabila pengantin lelaki pula menangis sambil mengesat air mata di hadapan ibunya selepas akad nikah.

ARTIKEL BERKAITAN: Lafaz terhenti, menangis nikahkan anak, pengantin imbas pesanan bapa pertama kali jumpa BF - "Saat papa berhenti saya tahu ada sesuatu tak kena"

ARTIKEL BERKAITAN: Pengantin lelaki menangis baca mesej dihantar sahabat 'mulut laser' malam pertama selepas nikah - "Paling terkesan point kedua..."

"Dengan sekali lafaz sudah ada isteri yang sah. Seminit jadi 'suami orang' datang jumpa mama minta ampun dan maaf dengan menderu-deru tangisannya. Allahuakhbar!" tulis seorang ibu dengan berkongsi beberapa foto di halaman Facebook.

Ibu pengantin lelaki cuba menenangkan anaknya. Foto instagram Photosymptom

Ibu berkenaan, Zamara Buang berkata, anak lelakinya, Muhammad Aqil Aidid Ramli bernikah bersama gadis pilihan di Masjid Al-Munawwarah di Seksyen 27 Shah Alam, Selangor, petang Jumaat.

Wanita berusia 51 tahun itu memberitahu, ia juga majlis perkahwinan buat satu-satu anak lelakinya yang berumur 23 tahun itu.

Hati ibu mana yang boleh tahan bila tengok anak macam tu. Saya pun menangis juga

ZAMARA BUANG

"Anak lelaki seorang, jadi dia memang kesayangan kami sekeluarga. Ketika majlis akad nikah, saya tidak duduk di lantai, sebaliknya duduk di kerusi atas faktor kesihatan.

"Selepas selesai lafaz taklik, anak saya tiba-tiba datang sujud cium kaki saya. Allahuakhbar bukan setakat imam, tetamu lain pun terkejut tengok," katanya kepada mStar.

Pengantin lelaki mengesat air mata. Foto instagram Photosymptom

Ibu empat anak itu bagaimanapun tidak menyangka drama air mata berlaku kerana anak lelakinya cukup dikenali sebagai seorang yang keras hati dan berjiwa kental.

"Walaupun dia manja, tapi dia sebenarnya brutal. Dia seorang yang tegas dan kami susah nak tengok dia menangis sebab sensitif kecuali masa kecil dulu kalau kena marah.

"Kali terakhir saya tengok dia menangis kesakitan patah kaki selepas jadi mangsa langgar lari dalam kemalangan membabitkan motosikal dia dan sebuah kereta," ujarnya.

Pengantin lelaki (kiri) bersama isteri pada majlis persandingan. Foto instagram Photosymptom

Terkejut dengan tindakan anaknya itu, Zamara yang mengusahakan kilang jahit di Shah Alam cuba memujuk anaknya meskipun dalam keadaan sebak.

"Hati ibu mana yang boleh tahan bila tengok anak macam tu. Saya pun menangis juga, tapi saya cuba pujuk dia supaya jangan bersedih.

"Saya pujuk sepatutnya dia perlu gembira hari tu sebab dah ada isteri yang sah. Lama juga dia menangis, kira-kira 10 minit," tambahnya.

Pasangan pengantin bersama ibu bapa pengantin lelaki. Foto Instagram Photosymptom.

Menurut Zamara, apa yang lebih dibimbanginya adalah persediaan dan persiapan anak lelaki yang merupakan pengusaha kafe di Puchong menempuh alam rumah tangga.

"Sebagai ibu, sudah tentu saya bimbang adakah dia boleh menjaga anak orang. Saya berpesan kat dia supaya jaga isteri elok-elok, paling penting jangan pukul isteri.

"Berat tanggungjawab sebagai suami. Kalau ada sebarang masalah, dia boleh rujuk pada kami dan jangan jadikan pergaduhan sebagai cara untuk menyelesaikan masalah," katanya.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain