“Nak beli jiwa tak perlu modal,” Suami sebak bawa keluarga pusing mall, dalam poket ada RM20 sahaja - Viral | mStar

“Nak beli jiwa tak perlu modal,” Suami sebak bawa keluarga pusing mall, dalam poket ada RM20 sahaja

Perkongsian kisah Hairie mengenai dia dan keluarganya menjadi tular di Facebook.

“HANYA berbekalkan RM20 saya bawa anak isteri pusing satu mall,” demikian kata seorang lelaki yang mana kisah dia sekeluarga tular di laman Facebook sejak Jumaat lalu.

Menurut Mohd Hairie Bakrie, bukan soal wang yang mahu diperbahaskan sebaliknya dia ada perkara lebih penting yang mahu dikongsi menerusi posting tersebut.

ARTIKEL BERKAITAN: Ibu dan bayi sakit, bapa pula dibuang kerja... pilu nasib 5 beranak

ARTIKEL BERKAITAN:  Dulu mewah, kehidupan 3 anak bekas staf pelantar minyak kini daif kerana satu sebab, “Adik pernah tanya kenapa kita dah tak kaya?”

"Hanya berbekal RM20 bawa anak isteri pusing mall. Nampak macam gempak, sebenarnya tengah tahan sebak. Sepanjang jalan perhati je gerak geri isteri, sesekali dia tenung kedai pakaian.

"Dah rasa cuak, kalau datang angin dia nak, mana nak cekau duit? Tapi dia tak masuk, hanya perhati dari luar. Maafkan suamimu, bukan tak mampu nak beli tapi ada pekara yang perlu diutamakan. Bila semuanya dah selesai, InsyaAllah saya bagi apa yang dia idamkan," kongsinya.

Jujur cakap, hati sebak bila tengok mata isteri nak kan sesuatu tapi tak tercapai.

MOHD HAIRI BAKRIE

Menurut pemandu lori berusia 32 tahun itu, biarpun kekurangan wang pada hari kejadian, apa yang penting adalah dia dapat meluangkan masa berkualiti dengan keluarganya.

"Saya ni selalu luahkan cerita-cerita di Facebook. Memang betul ada RM20 je dalam poket tapi bukan itu yang saya nak sampaikan.

"Saya sebenarnya nak cerita pasal beli jiwa. Nak beli jiwa tak perlu modal. Nak kongsi, sebab ada orang mengeluh tak ada duit. Tapi duit bukan masalah.

"Masa dengan keluarga yang jadi keutamaan. Beri perhatian dan masa untuk bersama. Bukanlah langsung tak ada simpanan masa hari tu, cuma ada duit tunai RM20 sahaja. Simpanan ada tapi untuk keutamaan lain," ujarnya sewaktu dihubungi mStar.


Hairie bersama isteri dan anak bongsunya.

Menerusi posting yang menerima hampir 7,000 perkongsian, dia turut berkongsi beberapa foto bersama isteri, Nur Shakila Nabila, 28, dan anaknya sewaktu mereka berjalan-jalan ke Batu Pahat Mall, Johor.

Kata Hairie, biarpun hanya membawa wang tunai dalam jumlah kecil, dia percaya dengan rezeki Allah dan cuba sedaya upaya untuk memberi kegembiraan buat isteri dan dua anaknya.

"Kami dah kahwin sekitar tujuh tahun. Isteri saya memang memahami. Dia tahu, kalau saya kata tak ada, memang tak ada lah.

"Tapi kalau setakat nak keluar jalan-jalan, makan tu boleh lagi. Tapi bila isteri dah tengok apa yang dia nak tapi tak tercapai, InsyaAllah saya juga akan usahakan.

"Jujur cakap, hati sebak bila tengok mata isteri nak kan sesuatu tapi tak tercapai," katanya lagi.

Hairie berjalan-jalan di sebuah pusat beli belah di batu pahat, Johor.

Kata Hairie, isterinya juga ada mengusahakan perniagaan makanan pulut durian dan perniagaan dalam talian.

Malah, dia juga turut terlibat dalam urusan penghantaran sekiranya mempunyai mereka menerima tempahan.

Dalam pada itu, rata-rata netizen turut memberi komen menerusi posting di Facebook Hairie.

"Itulah suami. Sanggup buat apa sahaja demi kebahagian isteri dan anak-anak. Keluh resah tak ada duit simpan tak ada nak tunjuk-tunjuk. Dalam kepala dok pikir mana nak cari duit unttk hari esok dan seterusnya.

"Sebenarnya isteri bukan nya nak sangat beli apa-apa pun asalkan suami mengerti dapat bawa keluar jalan-jalan sekali sekala.

"Aku selalu sangat rasa macam tu, kadang tak ada duit langsung, tapi aku faham suami aku, jalan-jalan saja pon dah cukup buat aku happy," tulis beberapa netizen.

Artikel Lain