suria

Bukan hanya derita, gadis tanggung malu 4 ketumbit tumbuh di mata! Gurauan ‘suka intai orang mandi langsung tak lucu’ malah menyakitkan hati

Gadis ini tanggung derita ketumbit berlarutan sejak 2020 lagi.

SUDAH pasti timbul perasaan malu bercampur sakit apabila mata diserang ketumbit.

Lebih menyedihkan apabila 'mangsa' terpaksa berdepan dengan orang sekeliling yang asyik mengusik dan berkata bukan-bukan.

Menerusi perkongsian seorang gadis, Nur Syaza Izni Ahmad Sufian menunjukkan sebelah matanya yang ditutup dengan kapas setelah menjalani pembedahan membuang ketumbit pada bahagian kelopak matanya.

ARTIKEL BERKAITAN: Berpada-padalah! Nak cantik punya pasal wanita ini berdepan risiko mata kanannya buta... "Dah tukar jadi hulk ni"

ARTIKEL BERKAITAN: Padah penyet semut api! Perkelahan selepas lama tak jumpa bertukar tragedi, wanita hampir maut... sesak nafas sampai pengsan

Berkongsi cerita kepada mStar, dia yang senang disapa Izni memperincikan kisah di sebalik masalah dihadapi sehingga menjadi aib pada dirinya untuk berdepan dengan khalayak sejak awal 2020.

"Masalah ketumbit yang saya hadapi ni terjadi banyak kali sejak dua tahun lepas lagi. Lebih kurang lima hingga enam kali juga mata saya bengkak dan sakit macam ni.

"Tapi masa Oktober 2020 sampai Julai 2021 masalah ketumbit dekat bahagian kelopak mata ni tak hilang terus. Memang tak normal bila dah sampai sembilan bulan ketumbit tu tak hilang-hilang.

"Lama-kelamaan saya mula risau dan malu dengan ketulan tu jadi saya pergi ke tiga hospital dan klinik yang berbeza-beza. Boleh dikatakan semua doktor berikan saya kaedah dan cara bagaimana saya nak hilangkan ketumbit ni tapi tak ada satu pun yang menjadi," jelasnya

Menurut gadis berusia 19 tahun ini, masalah ketumbit menjadi lebih parah apabila pada ketika itu dia sudah memiliki lebih daripada satu ketulan ketumbit besar di bahagian mata sebelah kirinya.

Disebabkan penyakit mata yang berlarutan ini, anak bongsu daripada tiga beradik ini menyatakan bahawa keyakinan untuk bersemuka dengan orang secara berhadapan semakin berkurangan.

Izni nekad pergi ke klinik dan hospital bagi membuat pemeriksaan lanjut mengenai masalah ketumbitnya yang semakin parah.

Tidak mahu membiarkan masalah matanya berlarutan kerana malu dengan orang ramai, Izni mengambil keputusan berjumpa doktor pakar untuk melakukan pembedahan pada 26 Julai 2021.

"Mata kiri belah atas sudah ada dua ketul besar ketumbit lepas tu ada pula dua ketul kecil dekat bahagian bawah mata. Sampaikan tak boleh sorok langsung dah masa tu.

"Saya sangat malu sebab jelas sangat nampak bengkak tu. Kalau ambil gambar nampak mata saya sepet dan senget sebelah. Bila orang tegur lagilah saya malu. Terus tak yakin nak ambil gambar atau video masa tu.

Pengalaman masa saya buat pembedahan tu agak perit. Saya terpaksa tahan sakit masa doktor toreh dalam kelopak mata walaupun sebelum tu doktor dah suntik ubat bius dulu.

NUR SYAZA IZNI

"Ada juga kawan atau orang tak kenal ejek sebab ada ketulan dekat mata ni. Paling tak suka bila orang kata saya ada ketumbit ni sebab suka mengintai orang mandi. Bagi dia mungkin kelakar tapi saya yang kena hadap ni rasa malu dan sakit hati," luah Izni.

Akhirnya, gadis yang menetap di Bandar Saujana Putra, Selangor ini berjumpa pakar yang mana menurut doktor Izni mempunyai masalah chalazion (penakungan minyak akibat saluran kelenjar yang tersumbat.

Gadis ini terpaksa menonjolkan bahagian muka kanan sahaja untuk mengambil gambar.

Jelas Izni, doktor menyatakan bahawa keadaan ini terjadi apabila mata dan permukaan sekeliling matanya tidak bersih.

Kecenderungan untuk mendapat ketumbit lebih tinggi apabila Izni mengakui sendiri dia selalu menyentuh dan menggaru bahagian kelopak mata dengan tangan yang kotor menyebabkan kelenjar kelopak matanya tersumbat dan menghasilkan ketulan-ketulan yang banyak.

"Pengalaman masa saya buat pembedahan tu agak perit. Saya terpaksa tahan sakit masa doktor toreh dalam kelopak mata walaupun sebelum tu doktor dah suntik ubat bius dulu. Setiap torehan doktor tu saya boleh rasa sakit dia. Jumlah harga pembedahan saya buat tu termasuk ubat-ubatan adalah lebih kurang RM600.

Izni berasa lega tidak keseorangan apabila mengetahui ada ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah seperti dia.

"Saya post video tu dekat TikTok sebab nak tengok ada tak yang terima nasib sama dan faham perasaan bila kena penyakit ni. Bila saya baca komen netizen barulah saya rasa lega sebab ramai juga yang pernah kena macam ni. Ada juga yang panggil saya dengan karakter kartun dan pelakon bila tengok mata saya sebelah saja dalam video tu," ujar Izni.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain