suria

Tuduh lagu Sesuci Lebaran penuh toksik, tak puas hati maksud lirik ‘miskin hina’... Warga Twitter ‘sekolahkan’ TikToker tunjuk pandai

Seorang lelaki mempertikaikan lirik Sesuci Lebaran.

SUDAH lebih 20 tahun Sesuci Lebaran dendangan Datuk Seri Siti Nurhaliza memeriahkan sambutan Aidilfitri, maka tidak hairanlah ia digelar lagu 'berhantu'.

Namun baru-baru ini tular di media sosial seorang lelaki mempertikaikan lirik lagu penyanyi tersohor itu.

ARTIKEL BERKAITAN: Peminat kritik MV lagu ‘Lip Lap Raya’ tak kreatif, tiru Adele... Siti Nurhaliza kata yang penting mesej sampai

ARTIKEL BERKAITAN: Aliff Syukri hadir ke SKMM bantu siasatan MV ‘Kelepok Raya’

Menerusi video berdurasi 15 saat yang dimuatnaik individu terbabit, dia mendakwa bait lirik 'bantulah miskin hina' sebagai penghinaan kepada golongan rentan.

"Hina ke jadi miskin? Aku seorang sahaja ke yang rasa lagu ni toksik?" demikian tulis individu terbabit.

Perkongsiannya itu menyebabkan dia dikecam teruk warganet sehingga terpaksa memadam video tersebut dari akaun aplikasi TikTok miliknya.

Bagaimanapun, beberapa netizen telah menularkan video berkenaan di Twitter sejak 26 April lalu.

Ada yang memintanya untuk kembali ke alam persekolahan kerana tidak memahami erti 'hina' yang ingin disampaikan dalam lagu tersebut.

Ciapan Lita di laman Twitter.

Ciapan Lita di laman Twitter.

"Orang celik tengok lirik betul-betul, bermesra tua muda... tua muda tu dua entiti berbeza.

"Bantulah miskin hina. Miskin satu pihak, yang hina satu pihak. Bukannya dia cakap miskin itu (adalah) hina.

"Kenapa bahagian tua muda tu boleh bezakan dua entiti," luah seorang pelayar Twitter yang dikenali sebagai Lita.

Lirik Sesuci Lebaran ditulis Pak Ngah dan komposer, Hairul Anuar Harun.

Sesuci Lebaran adalah lagu ciptaan Pak Ngah bersama penulis lirik Hairul Anuar Harun.

Ciapannya itu menyebabkan warganet mula 'berkumpul' dan berdiskusi mengenai perkataan-perkataan yang digunakan dalam lirik Sesuci Lebaran ciptaan Allahyarham Datuk Suhaimi Mohd Zain atau Pak Ngah.

Ada juga yang tidak memahami maksud sebenar selain mempersoalkan kriteria golongan yang dipanggil hina.

"Golongan miskin faham la, yang golongan hina tu macam mana ya? Apa kriteria golongan hina?

Sedihnya tengok anak muda buta bahasa tapi gigih nak lontarkan pandangan.

NETIZEN

Pertanyaan tersebut kemudiannya dijawab Lita yang turut menyertakan gambar petikan maksud daripada kamus.

Jelasnya, hina bukanlah hanya bermaksud perkara keji semata-mata sebaliknya merangkumi individu yang bertaraf rendah.

"Kalau dahulu, orang tahu maksud hina ini sebagai orang yang rendah tarafnya. Jadi lirik 'bantulah miskin hina'... hina yang dimaksudkan adalah orang yang rendah taraf," ulasnya lanjut.

Dalam pada itu, sekumpulan netizen pula mengaitkan lagu Kelepok Raya dalam perbincangan tersebut dan menyifatkan ketidakfahaman erti sebenar perkataan mendorong kepada kemunculan lirik lagu sebegitu.

Netizen menjawab maksud hina.

Netizen menerangkan konteks penggunaan perkataan hina.

"Patut la lirik lagu sekarang banyak yang kubang. Lirik lagu lama macam ni mereka sukar nak faham rupanya.

"Sedihnya tengok anak muda buta bahasa tapi gigih nak lontarkan pandangan.

"Sebab tu lagu dulu-dulu best! Lirik dia sangat mendalam dan bermakna. Yang tidak faham pastu putar belitkan maksud ni, tahu-tahu saja la tahap kefahaman masing-masing kat mana.

"Lagu Malam Semalam nyanyian Slam pun guna pakai lirik 'miskin hina' untuk menceritakan keadaan manusia yang dibezakan taraf dan darjah disebabkan harta. Macam-macam la adik-adik zaman sekarang ni, nama Melayu tapi kiasan seperti itu pun tidak tahu," ujar beberapa netizen.

Secara ringkas, Sesuci Lebaran mengajak pendengar membersihkan jiwa, berdoa kepada Ilahi, memohon restu ayah dan ibu, membantu golongan susah selain bergembira.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain