suria

Moga jadi asbab masuk syurga! Lelaki ini sanggup basah kuyup alih dahan pokok tengah jalan... Netizen tak putus-putus doa kebaikkan

Tangkap layar video suami Alia mengalihkan dahan pokok tumbang di jalan raya.

"DIA tak sweet, tapi daripada segi perbuatan dia sangat sweet," tulis seorang isteri menerusi perkongsian sebuah video tular, baru-baru ini.

Rakaman tersebut menunjukkan seorang lelaki yang sanggup keluar dari keretanya, dan meredah hujan di tengah jalan bagi mengalihkan dahan pokok tumbang yang menghalang lalu lintas.

Berkongsi cerita kepada mStar, isterinya, Alia Halim, memperincikan semula bagaimana suaminya sanggup basah kuyup hanya semata-mata untuk mengalihkan dahan tersebut.

ARTIKEL BERKAITAN: Rider ini sanggup u-turn, gadai nyawa kutip Jalur Gemilang tersadai atas jalan kemudian pasang pada box makanan - "Kotor, koyak sikit tapi saya bangga"

ARTIKEL BERKAITAN: Suami isteri sanggup gadai nyawa bantu sahabat parah kemalangan disangka pencuri, "Cepat nanti tak pasal-pasal kena langgar lori laju"

"Kami baru balik dari penghantaran stok perniagaan kepada rakan niaga di TBS (Terminal Bersepadu Selatan). Lepas selesai hantar tu kami terus balik ke Rawang. Kebetulan dalam perjalanan balik tu hujan lebat.

"Jalan sangat sesak waktu tu sebab dah pukul 5 petang. Orang berpusu-pusu balik kerja. Suami pun buka aplikasi Waze untuk tengok jalan mana tak sesak. Waze bawa kami lalu ke Jalan Loke Yew untuk elak traffic jam.

"Masa kami dah dekat Jalan Loke Yew tu tiba-tiba nampak ada pokok tumbang dekat jalan. Mula-mula tu kami elak saja pokok tu tapi suami tanya saya boleh ke dia nak alih pokok tu sebab susah nanti orang lain nak lalu," jelas wanita yang senang disapa Alia.

Wanita yang kini menetap di Rawang itu mengakui terharu dengan niat suaminya yang sanggup bersusah payah demi memudahkan pengguna jalan raya lain serta mengelakkan dari kemalangan kerana terlanggar dahan pokok yang tumbang.

suami alih pokok tumbang 2

Alia (kanan) terharu dengan tindakan suaminya yang sanggup bersusah-payah demi keselamatan pengguna jalan raya.

Mengimbas kembali, Alia berkata, dia sendiri mengakui suaminya seorang yang suka menjaga alam sekitar serta mengalihkan barang atau sampah di tengah jalan sejak perkenalan mereka sebelum mendirikan rumah tangga.

Jelas Alia yang berniaga makanan sejuk beku dan katering, suaminya, Wan Muhammad Hafizuddin, 34, sentiasa berfikir untuk mendahului orang lain sebelum diri sendiri ini

"Sebelum dia angkat pokok kayu tu memang trafik slow nak masuk situ sebab kereta nak elak kayu tu. Masa tu hujan lebat jadi tak ada siapa pun sanggup nak turun alihkan pokok tu.

"Bila suami cakap nak alih tu, saya suruh dia berhenti tepi jalan dan nasihatkan supaya berhati-hati. Dia alihkan dahan tu seorang diri ke tepi jalan. Suami saya basah kuyup.

"Sebelum ni, suami memang suka alihkan barang atas jalan atau sampah-sampah atas jalan. Sejak saya kahwin dengan dia baru saya belajar tentang menjaga alam sekitar. Dia juga selalu bagi laluan pada orang lain di simpang jalan kalau orang nak lalu kena tunggu lama," katanya.

suami alih pokok tumbang 3

Suami Alia bertugas sebagai tukang masak.

Menurut Alia, sifat suaminya yang sentiasa memikirkan untuk mendahului orang lain sebelum diri sendiri ini membuatkan dia lebih jatuh cinta dengan si suami.

Berikutan video yang menjadi tular, wanita ini tidak menyangka bahawa rakaman yang hanya ingin dijadikan kenangan ini menjadi tular sehingga ramai memuji tindakan suaminya.

"Sebenarnya besar pahala untuk orang yang alihkan benda menghalang jalan.

Masa tu hujan lebat jadi tak ada siapa pun sanggup nak turun alihkan pokok tu. Kasihan pengguna jalan raya lain nak lalu, terutama penunggang motosikal.

ALIA

"Mungkin perbuatannya... asbab masuk syurga sebab memudahkan urusan dan menyelamatkan orang lain. Hebat!

"Semoga brader ni sentiasa diberi kesihatan yang baik dan rezeki yang luas," komen beberapa netizen.

Alia berkata, ini bukanlah kali pertama suaminya berbuat demikian, namun pada hari kejadian, dia sedang menggunakan telefon pintarnya sebelum merakam suaminya yang keluar dari kereta.

suami alih pokok tumbang 4

Antara komen netizen.

Justeru, dia berharap warganet dapat melihat sesuatu yang baik daripada video tersebut kerana percaya rakyat Malaysia begitu prihatin dan akan melakukan perkara sama dalam situasi itu.

"Saya terharu bila dia sanggup nak basah kuyup tu demi orang lain. Cuma dia akan tanya saya dulu boleh ke tak nak alih, kalau saya cakap 'tak payahlah, bahaya', dia tak alih pun.

"Tapi haritu sebab pokok tu dah menghalang laluan kereta. Nak tak nak kena buat atas rasa tanggungjawab. Kasihan pengguna jalan raya lain nak lalu, terutama penunggang motosikal.

"Bila video tu viral, ramai yang mendoakan suami saya. Ada yang kecam kata kami berlakon, kami riyak. Saya maafkan semua yang tsalah sangka pada kami. Cuma kasihan suami sebab dia tak tahu pun saya rakam. Saya memang random rakam dekat untuk letak dekat Instastory dan di TikTok untuk suka-suka saja," kata Alia.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain