suria

Bisnes sambil TikTok! 3 beradik tak kisah berpanas tepi jalan, buat kerja tak glamor - “Saya menari di gerai, orang pandang saya tak peduli”

Tiga beradik ini memulakan perniagaan sejak PKP pada Mac tahun lalu.

SEJAK Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan Mac tahun lalu, ramai yang mengambil peluang untuk membuka perniagaan berasaskan makanan.

Begitu juga dengan tiga beradik ini apabila mereka memperkenalkan popia bergedil, 'lari' daripada kebiasaan ramai yang sering tampil dengan menu tauhu bergedil.

Menurut Afiera Riana Agoes Riauwaldy, 29, dia secara spontan tampil dengan idea itu sebelum dua adiknya, Afiefi Riani, 26, dan Ahmad Amin, 21, turut bersetuju untuk menjadi rakan perniagaan.

ARTIKEL BERKAITAN: Belajar engineering tapi akhirnya kerja jual burger demi ibu dan kakak autisme - “Susah nak lepak dengan kawan”

ARTIKEL BERKAITAN: Warung sepi tanpa pelanggan sejak PKP, ibu mesej dapat RM20 je... siapa sangka kuasa viral ubah nasib menjelang 2021

"Kami tiga beradik mula berniaga masa awal PKP. Bermula secara online, bila dah stabil kami buka pula gerai pada hujung tahun 2020.

"Masa tu saya terfikir, nak buat apa masa PKP? Biasa orang buat tauhu bergedil, tapi saya kata why not buat popia bergedil?

"Idea sendiri, tak sangka pula dapat sambutan. Gerai pertama kami di Prima Saujana, Kajang. Alhamdulillah sekarang kami buka gerai kedua di Ampang," ujarnya yang mesra disapa Afiera.

Afiera tidak kisah jika ada yang pandang rendah terhadap dirinya.

Bercerita kepada mStar, dia yang juga seorang pelakon secara sambilan mengakui tidak kisah jika ada yang memandang rendah apa yang sedang diusahakannya pada masa ini.

Malah, dia percaya pada konsep rezeki dan tidak pernah berasa malu untuk bekerja dalam suasana panas di gerai tepi jalan.

"Saya minat berlakon, tapi saya tak jadikan ia sebagai kerjaya utama. Secara sambilan je. Last drama pun tahun lepas.

Kami tak kisah menari kat gerai, orang tepi jalan pandang, tak peduli.

AFIERA

"Saya tak kisah orang pandang rendah kami berniaga tepi jalan. Nampak senang tapi susah sebenarnya. Kalau tauhu boleh sumbat, popia nak kena gulung.

"Tapi kadang-kadang orang pandang rendah, berniaga tepi jalan tak ada kelas... kami pun bukannya ada kedai, setakat gerai je. Saya teruskan atas sokongan mak ayah.

"Saya juga pernah nak putus asa sebab terlalu ramai yang jual makanan. Tapi Alhamdulillah, sekarang bisnes makin OK," ujarnya lagi.

Popia bergedil yang menjadi sumber rezeki tiga beradik itu.

Dalam pada itu, Afiera mengakui majoriti pelangganya merupakan pengikut di TikTok yang sering menonton video dia dan adik beradiknya.

"Saya rajin buat video kat gerai, ada yang komen negatif termasuk pertikai mengenai aurat.

"Saya tak kisah menari kat gerai, orang tepi jalan pandang, tak peduli, yang penting kami gembira buat kerja dan tak kacau orang.

Mereka kini memiliki dua gerai di Kajang dan Ampang.

"Biarlah apa orang nak cakap. Penangan TikTok memang power. Rezeki kami kebanyakannya dari TikTok.

"Bila datang gerai, mereka kata kenal dari TikTok. Sanggup datang jauh-jauh. Terima kasih kepada semua yang berikan sokongan," ujarnya lagi.

Kata Afiera, dia juga ada perancangan untuk kembangkan perniagaan itu sehingga ke Brunei dan Singapura selepas PKP berakhir kelak.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!



Ada cerita menarik mahu dikongsi? E-mel kepada kami di mstar@thestar.com.my atau whatsapp di https://wa.link/kb469p


Artikel Berkaitan

Artikel Lain