suria

Nikmatnya dapat peluk ibu! Detik jejak kasih selepas 3 tahun terpisah bikin ramai sebak, berjurai air mata

Pertemuan kali pertama mereka setelah tiga tahun terpisah ini mengundang sebak warganet.

TERPISAH dengan ibu selama tiga tahun pastinya bukan satu perkara mudah untuk dilalui oleh sesiapa sahaja.

Namun, Ramadan dan Syawal tahun ini memberi lembaran baharu buat jejaka bernama Amirul Firdaus, 19, apabila dia berpeluang memeluk ibu tersayang.

ARTIKEL BERKAITAN: Dah boleh rentas negeri, anak pulang bawa kejutan hadiah untuk 'seisi keluarga' dalam kotak KFC... ayah sebak! - "Dua bulan saya simpan duit"

ARTIKEL BERKAITAN: Hampir 2 tahun tak jumpa, isteri sebak suami tak cam wajahnya ketika buat kejutan di Singapura

Menurut Amirul, ibunya Masturah, 52, baru sahaja pulang dari Kelampis, Surabaya, pada 4 April 2022 selepas tiga tahun terkandas di Indonesia akibat Covid-19.

Bercerita lanjut kepada mStar, Amirul berkata perpisahan antara mereka terjadi selepas ibunya pulang ke kampung halaman di Indonesia sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan.

"Bukan suka-suka tak nak jumpa tetapi mak saya tersangkut dekat Indonesia. Disebabkan PKP tak boleh balik semula Malaysia selepas pulang ke kampung.

"Dulu mak sepatutnya balik dengan kakak ke Malaysia tetapi kakak saja yang lepas. Mak saya memang orang Indonesia jadi dia tersangkut disebabkan dia tak ada kad pengenalan tetapi cuma ada pasport sahaja.

"Tiba-tiba mak saya call dia kata dah boleh balik hari Isnin. Tak terungkap dengan kata-kata betapa seronoknya saya apabila mak beritahu khabar gembira tu," jelasnya.

Surprise mak dari indon 2

Menurut Amirul, ibunya merupakan warga Indonesia.

Jelas Amirul yang menetap di Puchong, Selangor, tempoh tiga tahun berpisah dengan ibunya ini bukanlah satu perkara mudah untuk dilalui.

Namun segala kerinduan anak bongsu daripada lima beradik ini terhadap ibunya yang sudah lama tidak menyambut Ramadan dan Syawal bersama kini berakhir.

Tambahnya, dia bercadang untuk membuat kejutan pertama kali setelah sekian lama berpisah ini dengan berjumpa ibunya secara berdua-duaan sahaja sebagai kenangan.

Surprise mak dari indon 3

Tangkap layar video perjumpaan semula antara ibu dan anak.

"Sudah lebih tiga tahun tak jumpa, kadang-kadang berhubung dekat WhatsApp tapi jarang sangat sebab Internet tak berapa okey dekat sana. Siapa yang tak rindu mak sendiri kan?

"Selama tiga tahun tu pun tak pernah buka puasa dengan mak. Kami hanya mampu call sahaja setiap kali buka puasa dan sahur," katanya.

Menerusi perkongsian di TikTok, Amirul dilihat menyapa ibunya daripada belakang sebagai kejutan kepada wanita berkenaan.

Saya harap sangat lepas ni mak jangan pergi jauh lagi... mak pun dah berusia.

AMIRUL

Momen berkenaan mengundang sebak dalam kalangan netizen.

Luah Amirul yang bekerja sendiri, dia berharap agar ini merupakan perpisahan antara dia dan ibunya yang terakhir.

Surprise mak dari indon 4

Amirul bersyukur kerana dapat berpuasa dan beraya bersama ibunya pada tahun ini.

Malah, jejaka ini berazam untuk bekerja lebih keras agar dapat memberikan wang kepada ibunya sebagai sumber kewangan.

"Saya harap sangat lepas ni mak jangan pergi jauh lagi sebab mak pun dah berusia. Saya minta mak duduk rumah sahaja mulai sekarang. Bagi kami sebagai anak-anak ni keluar cari duit untuk mak.

"Tak tahu nak gambarkan rasa gembira lepas bertemu semula dengan mak. Saya rasa bersyukur sangat apabila Allah 'berikan' mak saya kembali dan boleh puasa dan raya bersama," katanya.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain