Pernah dipandang rendah mak bekas awek, tapi jejaka ini tidak putus asa... kini usahawan air dapat untung 5 angka sebulan, miliki kereta idaman - "Sebabnya saya lebihkan keluarga"

Mengusahakan perniagaan minuman, Zikhri kini mampu tersenyum lebar apabila berjaya membeli kenderan idamannya dua bulan lalu.

TAK pernah terfikir mahu berputus asa.

Demikian kata usahawan muda, Zikhri Taufik, 22, yang kini mampu tersenyum lebar meraih pulangan lumayan dengan mengusahakan perniagaan minuman popular dari Thailand.

Mesra disapa Zikhri, dia mengakui bukan mudah untuk berada pada tahap sekarang yang mana jatuh bangun itu diangap sebagai lumrah dalam bidang perniagaan.

Bercerita kepada mStar, dia sebelum ini pernah mengusahakan perniagaan berasaskan pakaian selepas tamat pengajian Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM), namun ia mampu bertahan seketika sahaja.

ARTIKEL BERKAITAN: Order ‘kencang’ dari pagi sampai malam... video sayu peniaga dikompaun selepas jual 5 botol air terima 1.3 juta tontonan!

ARTIKEL BERKAITAN: “Dugaan paling besar sepanjang 24 tahun berniaga” - Peniaga pasar malam akui terpaksa pelan-pelan kayuh selepas PKP

"Pernah rasa duit banyak masa tu sehingga ada RM20 je dalam bank. Perniagaan bertahan enam bulan. Tapi saya tak mahu putus asa.

"Saya ulang alik dari Gombak ke Genting Highland (Pahang) untuk bekerja sebagai pembantu kedai. Dari situ saya kumpul modal semula.

"Pada masa itu, saya ada perancangan nak jual air. Tapi mak kepada bekas teman wanita saya ragu-ragu dengan idea itu.

Zikhri akui rezekinya melimpah ruah apabila rajin berbakti kepada keluarga.

"Awak mampu ke sara anak makcik ni dengan “jual air je? Dia kata macam tu. Selepas diperkecilkan, saya perlahan-lahan menjauh dan kini kami sudah tiada apa-apa," ujarnya.

Menurut Zikhri, dia yang menjadi master stokis untuk minuman berkenaan mula bangkit perlahan-lahan dan mula menemui rentak dalam tempoh tujuh ke lapan bulan kemudian.

Dedahnya, dia terharu apabila usaha keras membuahkan hasil apabila pernah mencapai keuntungan RM25,000 sebulan.

InsyaAllah selepas tamat Covid-19, saya nak bawa keluarga mengelilingi Eropah.

ZIKHRI TAUFIK

Malah, dia juga berjaya membeli kereta idaman, BMW X30 sekitar dua bulan lepas menggunakan wang keuntungan perniagaannya.

"Dengan duit yang ada, saya tambah ilmu. Pergi kelas pemasaran. Saya nak buktikan pada orang, jual air pun boleh duit.

"Dengan sistem dan teknik yang betul, InsyaAllah akan menjadi. Alhamdulillah, saya dapat beli kereta idaman.

"Saya juga banyak lebihkan famili. Baiki rumah, baiki pagar dan sebagainya. InsyaAllah selepas tamat Covid-19, saya nak bawa keluarga mengelilingi Eropah," ujarnya lagi.

Zikhri rancang bawa keluarga kelilingi Eropah selepas tamatnya pandemik Covid-19.

Menurut anak kedua daripada tiga beradik itu, dia juga berharap anak muda di luar sana yang mahu memulakan perniagaan agar cekal dan tidak mudah berputus asa.

Malah katanya, dia yakin rezeki semakin mencurah-curah seandainya kita banyak berbakti kepada keluarga.

"Sebenarnya saya perasan, kenapa saya boleh naik ke tahap ini? Sebab saya lebihkan keluarga. Saya utamakan mereka.

"Untuk usahawan muda, tindakan pertama ialah kita kena bermula. Bila dah mula, kita kena cari ilmu untuk kembangkan perniagaan.

"Jangan takut, malu dan abaikan mulut orang," ujarnya mengkakhiri bicara.

Dalam pada itu, Zikhri turut berkongsi mengenai kisah kejayaannya sehingga ia meraih perhatian ramai di Twitter.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain