suria

Mak suruh belanja 2 makcik cleaner makan, anak turutkan saja tanpa banyak bunyi... tak lama kemudian datang rezeki tak pernah dijangka

Hurairah (kiri) dan ibunya. (gambar kanan) Hurairah sering membawa ibunya keluar menikmati hidangan.

REZEKI itu datang tanpa diduga, dan setiap amalan sedekah yang diterima Allah SWT pasti akan mendapat balasannya.

Begitulah ‘kuasa sedekah’ yang dialami oleh seorang pemuda selepas membawa ibunya menikmati makanan di sebuah medan selera.

"Dua bulan lepas, aku ada bawa mak aku makan kat foodcourt di Cheras. Meja sebelah ada dua makcik cleaner (kot) makan nasi lemak dengan teh.

ARTIKEL BERKAITAN: Sejuk perut ibu mengandung! Anak pasang aircond di bilik mengaji mak, air panas dah tak perlu masak... jodoh tolak tepi dulu!

ARTIKEL BERKAITAN: Rider tergamam berdepan 'kebaikan manusia', lebih touching kejutan dibuat pelanggan Cina... satu keluarga dapat makan free!

"Mak aku suruh bayarkan sekali mereka dengan mak aku punya, jumlah RM20. Malam tu dapat job RM2,000," tulisnya di laman Twitter sehingga diulang kicau lebih 11,000 kali.



Perkongsian Hurairah di laman Twitter meraih perhatian netizen.

Pemuda berkenaan, Muhammad Hurairah Abdul Latiff berkata, kedua-dua wanita yang mungkin bekerja sebagai pekerja pembersihan itu adalah warga emas yang berusia lingkungan 60-an.

Pada sebelah petang hari berkenaan, dia membawa ibunya yang berumur 60 tahun menikmati hidangan di medan seleran di Bandar Tun Razak di Cheras.

"Mak saya cakap alang-alang belanja dia, belanjalah makcik-makcik tu sekali. Saya tak cakap apa-apa pun kat makcik-makcik tu, saya bayar je terus dan lepas tu balik.

"Sebelum tu mak siap cakap mana tahu mereka doa adik (panggilan nama) murah rezeki. Tapi memang malam tu juga ada job masuk. Saya mula percaya kalau kita bagi, Tuhan akan bagi lebih," ujar pemuda berusia 24 tahun itu kepada mStar.

Lebih mesra disapa Hurairah, dia hanya memaklumkan kepada pekerja gerai di kaunter untuk mengira sekali caj hidangan kedua-dua makcik berkenaan ketika membuat pembayaran.

"Saya tak tahu kalau makcik-makcik tu tahu, tapi mungkin pekerja yang jaga kedai makan tu yang beritahu.

"Makcik-makcik tu nampak sihat walafiat. Walau bagaimanapun, saya tak boleh bayangkan kalau umur mak saya macam tu tapi masih lagi kerja," ujarnya yang menetap di Cheras.



Hurairah menganggap tawaran kerja daripada syarikat tempatan itu sebagai rezeki.

Hanya beberapa jam selepas kejadian di medan selera itu, Hurairah menerima satu tawaran projek membuat video promosi daripada sebuah syarikat pada kira-kira pukul 9 malam.

Tambahnya yang memulakan khidmat membuat video promosi sejak 2015, sebelum ini kebanyakan pelanggannya adalah syarikat dari China.

Duit tu tak semuanya kita punya. Ada bahagian orang lain juga, tak kira siapa

MUHAMMAD HURAIRAH ABDUL LATIFF

"Saya membantu mempromosikan syarikat-syarikat China untuk pasaran Malaysia. Tapi job RM2,000 itu daripada syarikat tempatan, buat video promosi produk vape.

"Pertama kali dapat jumlah bayaran besar daripada syarikat tempatan. Selalunya ratus-ratus saja. Alhamdulillah, hari tu Tuhan kasi lebih, ” katanya.



Hurairah mengimbas kembali pesanan ibunya.

Hurairah yang merupakan anak bongsu daripada tiga beradik itu turut berkongsi berita gembira tersebut dengan ibunya.

"Saya ada beritahu tentang tawaran job dengan bayaran RM2,000 tu. Mak cakap tengok tu, kalau sedekah mesti Tuhan bagi lebih.

"Apa yang saya boleh kongsikan, duit tu tak semuanya kita punya. Ada bahagian orang lain juga, tak kira siapa. Selain sedekah dekat ibu, boleh sedekah dekat orang-orang yang dalam kesusahan. Tak lupa juga, beri makan dekat kucing jalanan, ” katanya.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!
Ada cerita menarik mahu dikongsi? E-mel kepada kami di mstar@thestar.com.my atau whatsapp di https://wa.link/kb469p
mak, belanja, makcik, cleaner, sedekah, makan, ibu, vape, job, rezeki, hikmah

Artikel Berkaitan

Artikel Lain