Gangguan bekalan air: Penduduk dinasihat simpan bekalan 2 hari - Semasa | mStar

Gangguan bekalan air: Penduduk dinasihat simpan bekalan 2 hari

Mohd Azhar Abdullah membeli tong air sebagai persiapan untuk menghadapi gangguan bekalan air minggu depan. Foto Azman Ghani / The Star

"SIMPAN bekalan air untuk dua hari," demikian nasihat kepada kira-kira empat juta pengguna di Lembah Klang yang bakal berdepan dengan salah satu gangguan air terbesar dalam sejarah di negeri itu.

Gangguan selama 86 jam itu bermula 24 April ini.

Mereka merupakan dalam kalangan 620,000 isi rumah di 577 kawasan di Klang, Shah Alam, Petaling, Gombak, Kuala Lumpur, Kuala Langat dan Kuala Selangor yang akan terjejas akibat gangguan air.

ARTIKEL BERKAITAN: Gangguan bekalan air sementara di beberapa kawasan di KL, Selangor bermula 24 April

Pengguna dinasihatkan untuk menyimpan bekalan air selama dua hari dalam tempoh tersebut.

Ini kerana Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) akan memberi keutamaan untuk menyediakan bekalan air kecemasan kepada kegunaan kritikal apabila gangguan air bermula dengan pengguna yang dijangka bergantung kepada bekalan air mereka sendiri sehingga 26 April sebelum keadaan kembali pulih.

"Walaupun gangguan air dijangka berlangsung selama 86 jam, kita menjangkakan bekalan air akan disambung semula ke 50 peratus kawasan yang terjejas dalam tempoh 24 jam selepas kerja-kerja pembaikan selesai," kata Ketua Pegawai Eksekutif Air Selangor, Suhaimi Kamaralzaman pada sidang media di Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) di Putrajaya.

Suhaimi berkata, sebanyak 82 tangki perairan, 17 tangki air jumbo dan 160 tangki air statik akan digunakan sepanjang tempoh gangguan bekalan air itu, dengan keutamaan diberikan kepada kawasan kritikal.

"Tangki air akan dikerahkan pada 24 April ke lokasi-lokasi penting seperti hospital, pusat perubatan dan hemodialisis.

"Walau bagaimanapun, pengguna boleh membuat permintaan bagi kes penting seperti memudahkan majlis perkahwinan atau upacara pengebumian," katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa penduduk yang terjejas menggunakan air yang disimpan dengan cermat semasa gangguan bekalan air berlaku.

Jelasnya, sektor perkilangan perlu menyimpan bekalan air mereka sendiri dalam tempoh tersebut.

Ditanya sama ada pengguna akan mendapat rebat disebabkan oleh gangguan air, Suhaimi berkata, tiada pemberian itu kerana pemberitahuan sudah cukup untuk memberi peringatan kepada mereka mengenai gangguan bekalan air.

Pengerusi SPAN, Charles Santiago menjelaskan bahawa gangguan air tidak dapat dielakkan kerana keadaan kritikal di Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 2 yang memerlukan perhatian segera.

"Adalah penting bahawa kerja-kerja pembaikan segera dilakukan untuk mengelakkan letupan sistem di loji itu," katanya. - The Star

air , SPAN , Air Selangor

Artikel Berikut

Artikel Lain