suria

“Tutuplah mata tu tak payah pandang” - Disuruh jaga muka penuh jerawat, gadis akui menangis sebelum rakam video tapi tetap tenang jawab komen tak sensitif

Asza tenang menjawab komen netizen mengenai kulit wajahnya.

"JAGALAH muka tu... baru mata tak sakit pandang"

Demikian satu komen kurang sopan yang diterima oleh gadis ini apabila berkongsi video-videonya di aplikasi TikTok.

Menjawab kembali komen berkenaan menerusi satu video, gadis ini kelihatan tenang dan mampu tersenyum meskipun dilontar dengan kata-kata kasar oleh individu yang tidak sensitif.

ARTIKEL BERKAITAN: Kekasih pun lari kerana jerawat batu! Bertahun kena ‘face shaming’, keluarga berhabis duit selamatkan wajah si gadis... siapa sangka kini menghitung hari bahagia

ARTIKEL BERKAITAN: Terasa hati kata-kata guru, pelajar hilang fokus ketika jawab kertas Matematik SPM... Apa yang berlaku sebenarnya? - “Ibu ayah minta saya reda dan maafkan”

"Saya dah jaga dah muka saya ni. Ya Allah, macam mana nak cakap ya... tutuplah mata tu tak payah pandang," katanya.

Sehingga kini, video tersebut meraih lebih 302,000 jumlah tontonan selain ruangan komennya dibanjiri dengan kata-kata semangat buat gadis berkenaan.

Menurut gadis bernama Nurul Aszawiyah Sakur, kulit mukanya mula bermasalah ketika dia berada di semester kedua pengajian tidak lama dahulu.

"Sebenarnya awal 2019, kulit muka saya dah breakout. Tapi ia berkurang dan makin ok tidak lama tu, hanya tinggal parut.

"Tapi masa start kelas secara dalam talian (online) sewaktu saya di semester dua, sikit-sikit jerawat mula timbul. Lama-lama makin merebak pula.

"Kiranya dah lebih kurang setahun setengah saya struggle dengan masalah muka breakout," kata gadis berusia 20 tahun ini.

Senang disapa sebagai Asza, gadis ini berkata dalam tempoh tersebut, dia sudah mencuba pelbagai produk untuk memulihkan masalah kulit wajahnya.

jerawat baru 2

Gambar ketika kulit wajah Asza sedang dalam proses untuk pulih, kira-kira dua tahun lalu.

"Apa saja yang kawan-kawan rekomen, pasti saya cuba. Memang dah cuba macam-macam produk tapi tak kurang juga. Mungkin sesuai untuk kulit muka orang lain, tapi tidak pada kulit saya.

"Memang banyak dah wang dilaburkan... saya sendiri tak tahu dah berapa berhabis untuk pulihkan masalah kulit muka," katanya.

Gadis ini mengakui dia pernah menangis gara-gara kulit wajahnya menjadi bahan umpatan orang lain yang langsung tidak sensitif, sebagaimana satu komen 'kurang adab' yang diterimanya baru-baru ini.

Selalunya yang cakap macam ni adalah orang yang kita tak kenal langsung. Alhamdulillah, kawan-kawan saya semua supportive.

NURUL ASZAWIYAH SAKUR

"Kadang-kadang masa keluar, pernah dengar dengan telinga sendiri ada orang cakap pasal kulit muka. Sampaikan saya tertanya-tanya, apa salah kulit muka saya pada mereka.

"Macam komen yang saya terima baru-baru ni. Tak sangka terang-terang dia komen secara terbuka. Sejujurnya sebelum rekod video untuk jawab komen tu, saya menangis. Tapi takkan nak tunjuk dekat orang.

"Selalunya yang cakap macam ni adalah orang yang kita tak kenal langsung. Alhamdulillah, kawan-kawan saya semua supportive. Jadi saya fikir, biarlah kita sedut aura positif saja. Yang negatif tu abaikan. Kita tak boleh puaskan hati orang," ujar jururawat di sebuah hospital swasta di Selangor ini.

komen jerawat

Antara komen netizen yang memberikan kata-kata semangat buat Asza.

Tidak menyangka perkongsiannya menjadi tular, Asza berkata dia amat terharu dengan komen netizen yang rata-ratanya bukan saja memberikan kata-kata semangat, malah turut mencadangkan pelbagai produk untuk membantu mengatasi masalah kulit wajahnya.

"Memang terharu sangat-sangat sampai ramai yang DM untuk rekomen produk. Terima kasih tak terhingga kepada semua.

"Apa yang saya boleh katakan, kepada mereka yang sedang alami masalah sama, jangan putus asa. Walaupun ambil masa nak pulih, sabar dan selalu positif. Ingat, kita nak cantik untuk diri sendiri, bukan orang lain.

"Kepada mereka yang kurang sensitif tu, saya hanya doakan agar urusan mereka dipermudahkan," ujarnya lagi.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

TONTON VIDEO PILIHAN!

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain