Audit Kenal Pasti Kelemahan Projek Pengerukan Perairan Negara - Semasa | mStar

Audit Kenal Pasti Kelemahan Projek Pengerukan Perairan Negara

KUALA LUMPUR: Pengauditan terhadap Jabatan Laut dikesan mempunyai beberapa kelemahan dalam pelaksanaan projek pengerukan untuk pelayaran kapal di perairan negara di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2015 Siri 2 yang dibentangkan di Parlimen, Isnin.

Antara kelemahan yang dikenal pasti ialah pelantikan Syarikat Malaysian Maritime  and  Dredging Corporation Sdn. Bhd (MMDC) untuk kerja pengerukan dibuat tanpa asas kukuh kerana pada masa pelantikan, MMDC baru ditubuhkan dan tiada kelulusan Jemaah Menteri.

Projek pengerukan yang dilaksanakan di Kuala Perlis pula tidak mencapai sasaran kedalaman yang ditetapkan disebabkan berlaku pemendapan semula sendimen sebelum projek disiapkan dan tempoh kelulusan tapak pelupusan mengambil masa selama 187 hari.

"Kapal dan jentera lewat disediakan; berusia dan kerap mengalami kerosakan telah menyumbang kepada kelewatan menyiapkan kerja dan menunjukkan komitment MMDC kurang memuaskan," menurut laporan berkenaan.

"Sementara itu, projek Sg. Terusan Bagan telah ditamatkan secara penamatan bersama dan kerajaan telah menanggung kos berjumlah RM5.77 juta tetapi tidak mencapai objektif projek."

Kementerian itu sehingga Disember 2015, telah memberikan peruntukan sebanyak RM507.77 juta kepada MMDC untuk projek kerja pengerukan bagi keselamatan pelayaran untuk tempoh 15 tahun bermula 19 Oktober 2005 hingga 18 Oktober  2020.

Dalam pada itu, sehingga Disember 2015, sebanyak tiga daripada lima projek pengerukan yang diaudit telah berjaya disiapkan walaupun ada diantaranya telah melepasi jadual asal.

Antara syor yang dikemukakan bagi mengatasi kelemahan yang berlaku ialah Kementerian dan Jabatan Laut Malaysia (JLM) diminta mematuhi arahan Kementerian Kewangan untuk mengemukakan Kertas Jemaah Menteri berkaitan dengan pelantikan konsesi pengerukan.

Laporan itu turut menyebut JLM hendaklah memastikan kapal yang bersesuaian digunakan oleh MMDC untuk mengaut bahan kerukan supaya tidak berlaku masalah kekerapan kerosakan yang tinggi serta bahan kerukan dapat diangkut dengan sempurna.

Selain itu, JLM hendaklah memastikan semua alur pelayaran yang terdapat dalam skop kerja bebas daripada semua halangan bagi mengelakkan kelewatan penyiapan projek. - BERNAMA
projek pengerukan , perairan negara

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

SPRM Tahan Pengarah Jabatan Di Labuan

Klik

default image

Cekap tangani isu sekolah daif, Kementerian Pendidikan sasar selesai tiga tahun lagi

KEMENTERIAN Pendidikan sedang bekerja keras dalam usaha membaiki dan membina semula sekolah yang dalam keadaan daif di seluruh negara.

default image

TMM2020: “Malaysia ada makanan sedap, banyak tempat indah dan membeli-belah pun murah” - Muhamaddin Ketapi

MALAYSIA menetapkan sasaran 30 juta pelancong dengan sasaran pendapatan sehingga RM100 bilion untuk TMM2020.

default image

WKB 2030 sasar taraf hidup lebih baik untuk rakyat di seluruh negara

WKB2030 adalah pelan 10 tahun yang diperkenalkan kerajaan dalam memastikan Malaysia terus berkembang dengan mampan.

default image

Jom bantu bayar balik pinjaman PTPTN pekerja! Pelepasan cukai antara 7 kelebihan untuk dinikmati majikan

HUBUNGAN majikan dan pekerja ibarat irama dan lagu, kedua-duanya saling memerlukan antara satu sama lain demi kelangsungan operasi syarikat.

default image

Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 sasar rapatkan jurang pendapatan rakyat... ini fakta penting yang anda perlu tahu

EKONOMI negara akan distruktur semula menerusi Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (WKB 2030).

Artikel Lain

Harimau Muda pulang awal