suria

Anak perempuan mula hilang sabar, ibu sendiri bersifat ‘annoying’ suka kongkong rumah tangga... Kasihan suami banyak makan hati

Wanita itu sedih dengan layanan ibunya terhadap dia dan suami.

KITA sering disajikan dengan cerita yang memaparkan sikap buruk ibu mentua terhadap menantunya.

Namun, lain pula ceritanya melibatkan wanita ini apabila ibunya sendiri dikatakan sering melukakan hati dia dan suami.

Kata wanita itu, sudah dua tahun dia bersama suami menetap di kediaman ibunya, namun saban hari ada sahaja masalah yang berlaku.

anak 1

Pasangan berkenaan banyak makan hati sepanjang dua tahun tinggal bersama wanita itu.

"Saya dah hampir dua tahun berumah tangga, tinggal dengan ibu saya sendiri. Jika ikutkan hati saya dan suami memang nak tinggal asing sebab nak berdikari tapi apabila mengenangkan ibu saya seorang di rumah, dia pun ajak duduk sekali.

"Saya anak bongsu. Saya tak kisah apabila diajak duduk sekali tapi Allahu perangai dia makin hari makin buat kami suami isteri pening dan makan hati. Hampir dua tahun kami bersabar ada je perangai dia yang tak menyenangkan," luah wanita itu.

Enggan mendedahkan identitinya, wanita itu berkata ibunya mengongkong aktiviti dia dan suami dan mereka dilayan seperti remaja yang sedang membesar.

ARTIKEL BERKAITAN: “Tiap minggu kacau kami” - Menantu makan hati, ibu mentua asyik ajak beli barang di pasar raya... nak balik kampung pun tak bagi

ARTIKEL BERKAITAN: Dah 6 tahun tinggal bersama, wanita anggap ibu mentua bagai BFF... sebak imbas saat umrah bersama di Makkah

Lebih teruk kata wanita itu, ibunya juga akan berubah sikap setiap kali dia pulang menjenguk keluarga mentuanya yang tinggal berdekatan.

"Dia kongkong kami nak keluar anak-beranak, dia soal macam-macam. Tanya nak pegi mana, apabila dah jawab tanya pula balik pukul berapa. Mula-mula saya anggap ibu ambil berat tapi makin hari makin menjadi pula.

"Lepas tu kalau saya balik rumah mentua atau pergi mana-mana dengan mentua mulalah tarik muka. Saya balik tak nak bertegur. Rumah mentua saya pun dekat je. Keluarga mentua Alhamdulillah semua okey tapi masalah dengan ibu sendiri pula," luahnya lagi.

stres 2

Kata wanita itu, ibunya sering memberikan respon dingin biarpun dibawa keluar berjalan-jalan.

"Suami saya pun banyak mengalah walaupun makan hati dengan ibu saya. Dia cakap sabar je mungkin ibu sunyi, tapi apabila kami bawa dia jalan-jalan... eh macam-macam pula perangainya.

"Makan itu tak nak, ini tak nak. Order air pun tak sentuh langsung. Kami pun tak tahu apa dia nak. Apabila bersuara tanya dia buat endah tak endah je.

"Saya ni habis tahap sabar kadang tu kalau dia tak nak cakap dengan kami pun, kami hanya buat hal kami je. Tapi tu lah kadang geram juga.

"Nak keluar duduk asing tak bagi. Nak balik rumah mentua pun banyak bunyi. Kadang kesian dengan suami saya masa dia dengan keluarganya terhad sebab terpaksa korban nak jaga hati ibu saya.

Nak makan itu tak nak ini tak nak. Order air pun tak sentuh langsung. Kami pun tak tahu apa dia nak.

ANAK PEREMPUAN

"Saya kadang habis geram sangat saya ajak juga suami balik sana. Belah sana pun keluarga juga," ujarnya menerusi luahan di Facebook.

Di ruangan komen, beberapa individu turut memberi cadangan agar dia berpindah keluar demi menyelesaikan masalah tersebut.

"Saya tak tahu nak komen apa. Sedih dan kesian sama banyak. Nak suruh duduk asing tapi ibu tu seorang, kesian juga. Tapi ibu tu kuat lagi tak? Mungkin boleh duduk asing, balik jenguk selalu.

stres 4

Sebahagian komen netizen.

"Pindah saja biar dia rasa macam mana susah tinggal seorang, awak balik jengok hujung minggu... dekat saja kan?

"Sama macam jiran saya. Akhirnya anak menantu pindah keluar sebagai pengajaran pada orang tuanya. Mak cemburu setiap waktu, mesti ada saja yang tak kena, mulut maknya pula masyaAllah, kesian anak menantu.

"Cara terbaik, pindah duduk asing. InsyaAllah bahagia nanti dik," tulis beberapa netizen.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Banyak video best di YouTube mStar! Rugi kalau tak follow. Klik kat sini!

Artikel Berkaitan

Artikel Lain

TMJ beri bayangan KJ bakal jadi CEO JDT