suria

Ibu menangis, anak kerja di warung, belajar setakat SPM hantar kejutan bunga duit selepas gigih menabung 2 tahun - “Ini yang saya mampu bagi mak”

Seorang ibu sebak menerima kejutan hari ulang tahun daripada anaknya.

KASIHNYA ibu membawa ke syurga, tidak hairanlah seorang anak sanggup melakukan apa sahaja demi menggembirakan satu-satunya insan tersayang ini.

Kejutan berupa bunga duit yang kini menjadi trend nampaknya menjadi, namun air mata si ibu dapat dilihat mengalir menerusi satu klip video yang merakamkan detik menyentuh hati itu.

Erat memegang bunga duit sebagai penyeri hadiah hari ulang tahun, pemberian daripada si anak itu ternyata mengundang sebak ibunya.

ARTIKEL BERKAITAN: "Saya ingatkan bunga duit tu sikit-sikit je" - Tangguh sambut birthday, diam-diam suami buat kejutan RM29,000 sampai isteri tak larat angkat jambangan!

ARTIKEL BERKAITAN: Suami cuak surprise birthday tak menjadi, isteri dapat bunga duit siap 'hentak kaki' kata tak cukup - "Bukan satu, tapi dua kejutan ada view KLCC, Menara KL"

Nurhazreen Md Ris berkata, dia tidak menyangka kejutan tersebut menyentuh emosi ibunya yang menyambut ulang tahun ke-54 pada 21 November lalu.



Jambangan bunga duit bernilai RM3,000.

Ini kerana, dia tidak berada di tempat kejadian iaitu di warung milik ibunya di Tawau, Sabah, bagi memastikan rancangannya untuk membuat kejutan itu berjalan lancar seperti dirancang.

"Saya pun nangis bila tengok video yang dibuat oleh pihak yang menghantar bunga duit itu. Saya sebak tengok mak memangis.

"Tapi pada masa sama, rasa gembira juga sebab berjaya suprise kan mak," kata wanita berusia 27 tahun itu kepada mStar.

Berkongsi kisah mengenai kejutan itu, Nurhazreen yang juga berasal dari Tawau berkata, bunga duit itu merupakan jambangan yang menghimpunkan wang kertas berjumlah RM3,000.



Ibu Nurhazreen (kiri) dan bapanya di warung.

Jelasnya, duit tersebut merupakan hasil tabungannya sejak Januari 2019 kerana dia memang berniat untuk membuat kejutan berupa bunga duit pada hari ulang tahun ibunya.

"Tapi duit dalam tabung hanya ada RM2,100. Saya cakap dalam hati kalau Allah izinkan saya bagi RM3,000, insyaAllah hajat itu akan ditunaikan.

"Saya dapat kumpul duit gaji saya lagi bagi mencukupkan jumlah RM3,000. Akhirnya dapat betul-betuk bagi mak RM3,000," katanya.



Ucapan hari jadi buat ibu tersayang.

Mengulas lanjut, katanya, duit itu adalah hasil dia bekerja di warung yang diusahakan oleh ibunya sejak 10 tahun lalu.

"Saya belajar setakat SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) saja. Sekarang ni memang saya kerja dengan mak di warung, duit bunga tu gaji saya bekerja di warung emak," ujar Nurhazreen.

Setakat ni yang saya mampu bagi mak. InsyaAllah tahun depan panjang umur, ada rezeki lebih mahu juga bagi lebih banyak

NURHAZREEN MD RIS

Menurut anak kedua daripada enam beradik itu, tiada simbolik di sebalik angka bagi nilai bunga duit yang dijadikan sebagai kejutan hari jadi itu.

"Tak ada simbolik apa-apa pun. Setakat ni yang saya mampu bagi mak. InsyaAllah tahun depan panjang umur, ada rezeki lebih mahu juga bagi lebih banyak.

"Walaupun sungguh jasa seorang ibu tak dapat dibalas dengan duit, tapi saya saja mahu menggembirakan mak di hari lahir dia," tambahnya.



Nurhazreen (kiri) mahu menggembirakan ibunya di hari jadi.

Nurhazreen bagaimanapun menjelaskan bahawa dia memang bekerja di warung pada hari kejutan dibuat, tetapi memberi alasan kepada ibunya untuk pulang awal kerana urusan lain.

"Memang tak sangka mak menangis dapat kejutan tu. Selamat hari lahir mak, terima kasih mak atas segala penat lelah dan pengorbanan mak, mengandungkan, melahirkan, membesarkan dan mendidik saya.

"Sungguh tidak dapat saya balas jasa dan kasih sayang mak. Setitis peluh, sehela nafas mak, setitis darah mak ketika melahirkan saya itu pun tak dapat saya balas.

"Moga berbahagia mak sentiasa dan moga Allah merahmati mak selama-lamanya hingga ke syurga. Sayang mak sangat-sangat. Ya Allah pelihara fitrah kasih sayang ini. Amin," katanya.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!
Ada cerita menarik mahu dikongsi? E-mel kepada kami di mstar@thestar.com.my atau whatsapp di https://wa.link/kb469p

Artikel Berkaitan

Artikel Lain