Miti Gesa Pos Malaysia Tubuhkan Hab Logistik E-Dagang - Niaga | mStar

Miti Gesa Pos Malaysia Tubuhkan Hab Logistik E-Dagang

NANNING: Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) akan bertemu Pos Malaysia Bhd bagi membincangkan penubuhan hab logistik e-dagang di negara ini.

Menteri Miti Kedua, Datuk Seri Ong Ka Chuan berkata, sudah tiba masanya untuk Pos Malaysia berubah kepada entiti logistik e-dagang sepertimana China Post.

"Apabila saya pulang nanti, saya mahu berbincang dengan Pos Malaysia mengenai perubahan Malaysia kepada hab logistik e-dagang. Saya mendapat inspirasi ini daripada China Post yang mempunyai lebih 50,000 pejabat dan cawangan pos," katanya kepada pemberita selepas menyaksikan pemeteraian beberapa memorandum persefahaman (MoU) di sini, Selasa.

Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) telah menandatangani MoU dengan China Post cawangan Wilayah Autonomi Guangxi Zhuang dan KCO Logistics and Distribution Services Sdn Bhd.

MoU terbabit akan membuka jalan kepada syarikat Malaysia untuk memasuki pasaran China.

Ka Chuan menyaksikan pertukaran dokumen antara kedua-da pihak.

"Hubungan kerjasama antara pihak terlibat bertujuan meningkatkan persekitaran perniagaan dan mempromosi akses pasaran yang lebih berkesan kepada syarikat Malaysia.

“Ini boleh dilakukan dengan penubuhan Pavilion Malaysia dalam portal e-dagang China Post, ule.com dan dipasarkan di luar talian dan rangkaian di China.

"Bidang kerjasama itu termasuk penubuhan dan operasi Pavilion Malaysia di platfrom dalam talian serta luar talian China Post," katanya.

Ka Chuan menjelaskan yang ule.com adalah platfrom e-dagang luar bandar yang menghubungkan outlet luar talian dengan dalam talian atau perkhidmatan mudah alih dan disokong oleh rangkaian logistik China Post yang meluas.

Menurutnya, usaha seperti itu akan membantu merangsang kehadiran produk dan jenama Malaysia bagi memanfaatkan pasaran di seluruh China.

Sebelum itu, Ong menghadiri perasmian Ekspo China-Asean (CAEXPO) Ke-14 dan Sidang Kemuncak Perniagaan dan Pelaburan China-Asean.

Ekspo empat hari yang dianjur setiap tahun di Nanning sejak 2004 ialah satu platform untuk menggalak kerjasama antara China dan Asean dalam bidang perdagangan, pelaburan dan pelancongan.

Tema CAEXPO tahun ini ialah “Membina Laluan Sutera Maritim Abad Ke-21 Secara Bersama, Mempromosi Integrasi Ekonomi Serantau Melalui Pelancongan" .
-- Bernama 


Pos Malaysia , Miti

Artikel Sebelum

Saham IOI Corp Tinggi Susulan Pelupusan

Artikel Berikut

Saham FGV Dapat Perhatian

Klik

default image

Teknologi analitik data raya asas pelaksanaan inisiatif kerajaan masa depan – Saifuddin Nasution

PROGRAM Subsidi Petrol merupakan inisiatif kerajaan untuk meringankan beban isi rumah berpendapatan rendah melalui pengagihan semula subsidi petrol.

default image

Cekap tangani isu sekolah daif, Kementerian Pendidikan sasar selesai tiga tahun lagi

KEMENTERIAN Pendidikan sedang bekerja keras dalam usaha membaiki dan membina semula sekolah yang dalam keadaan daif di seluruh negara.

default image

Populasi penduduk kunci utama PSKL2040

DBKL menekankan aspek populasi penduduk sebagai kriteria utama dalam merangka pelan pembangunan di ibu kota.

default image

Ketahui 8 petunjuk bagi memantau manfaat WKB 2030 dikongsi rakyat

INDIKASI sosial sedang dibina bagi memastikan Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (WKB 2030) memenuhi sasaran dan memberi manfaat kepada semua.

default image

Perahu naga bakal 'membelah' Tasik Putrajaya, 90 pasukan korporat berentap rebut gelaran juara!

SEMUA peserta nampaknya tidak sabar untuk menyahut cabaran bagi merebut gelaran juara perlumbaan perahu naga di Tasik Putrajaya.

Artikel Lain