Perhimpunan 19 Nov: DBKL Keluar Bil Tuntutan RM27,373.66

KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan menghantar bil tuntutan kos kerosakan landskap dan kerja pembersihan berjumlah RM27,373.66 kepada penganjur perhimpunan Bersih 5.0 dan Baju Merah sebelum hujung minggu ini.

Pengarah Eksekutif Pembangunan Sosio Ekonomi DBKL, Datuk Mohd Saufi Muhammad berkata daripada jumlah itu, nilai kerosakan landskap adalah sebanyak RM26,500 manakala bagi bil pembersihan hanya RM873.66 yang melibatkan kos pembersihan di Padang Merbok.

Kataya DBKL tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap kedua-dua penganjur jika mereka gagal membayar bil yang akan dikeluarkan.

"Kita tahu kumpulan-kumpulan ini berada di mana, sebab kita rakam semua pergerakan mereka. Jadi berdasarkan kepada bukti yang kami ada, di mana mereka (penganjur) ada, mereka kena tanggung kos yang kami akan hantar nanti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Perbarisan Tamat Latihan Kursus Asas Penguat kuasa Siri 1/2016, di sini, Rabu.

Majlis itu menyaksikan seramai 88 orang pelatih dan dua orang pegawai menamatkan latihan yang berlangsung selama tiga bulan sejak Ogos 2016.

Dalam pada itu, Saufi berkata DBKL tidak bertanggungjawab ke atas kerugian mana-mana peniaga di sekitar pusat bandar raya yang didakwa terjejas ekoran perhimpunan Sabtu lepas.

Beliau mengulas dakwaan Bendahari Bersih 2.0, Thomas Fann yang menyatakan peniaga boleh menuntut kerugian mereka kepada DBKL kerana telah mengarahkan mereka menutup kedai semasa perhimpunan itu.

"Kami tidak pernah mengeluarkan arahan sedemikian kepada pemilik-pemilik premis, cuma kami ada keluarkan notis kepada peniaga-peniaga pasar malam sahaja dinasihatkan agar untuk tutup kedai demi keselamatan mereka, itu sahaja," katanya. 

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Klik

Kajian semula tarif IWK amat diperlukan untuk penjagaan alam sekitar dan kebersihan awam

DALAM usaha untuk mengekang penularan pandemik Covid-19 di seluruh dunia, banyak perniagaan yang terpaksa gulung tikar ketika tempoh PKP.

Wow! Usahawan dedah bagaimana SOP mampu jadikan bisnesnya lebih power

FRASA 'SOP' (Prosedur Operasi Standard) telah menjadi buah mulut dalam kalangan rakyat Malaysia sejak PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) dimulakan pada bulan Mac 2020.

Covid-19: Seminar Dr Azizan diteruskan secara online, tapi auranya ‘fuhhh’ macam buat dalam dewan besar - “Kami tak nak tangguh kejayaan anda”

PENULARAN wabak Covid-19 semakin meruncing berikutan peningkatan mendadak jumlah kes jangkitan virus itu di Malaysia.

Ayuh utamakan keselamatan pekerja! Jom sasar kurangkan kecederaan, penyakit di tempat kerja

KESELAMATAN dan kesihatan dalam kalangan pekerja perlu sentiasa menjadi keutamaan.

Semua ada! Menu dunia, lokasi menarik lengkapkan pakej Australia... destinasi ‘wish list’ percutian anda

AUSTRALIA bukan sahaja mempunyai pelbagai lokasi menarik tetapi menawarkan pelbagai pilihan makanan halal yang cukup mudah diakses di mana sahaja.

Artikel Lain