suria

Aliff Aziz dapat hidayah masa ‘scroll’ Instagram, hati tergerak DM kumpulan tabligh - “Allah bagi sedikit rasa manis... MasyaAllah”

Aliff Aziz terbuka hati menyertai Tabligh

UMUM menyedari cerita kontroversi dan sensasi sememangnya tidak pernah lekang daripada kehidupan penuh glamor penyanyi Aliff Aziz.

Namun siapa pernah menyangka selebriti yang sering terpalit dengan deretan kisah hitam seperti Aliff akhirnya diberi hidayah Allah untuk kembali ke fitrah.

ARTIKEL BERKAITAN: Hampir dua tahun terpisah... Aliff Aziz kembali ke Malaysia, mulakan hidup baharu bersama Bella Astillah - “Semoga usaha saya banggakan umi dan ayah”

Terbaharu, Aliff atau nama penuhnya Muhammad Aliff Aziz, 30, melahirkan rasa syukur apabila ditunjukkan jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah selepas dia mendekati jemaah tabligh.

Cerita suami kepada penyanyi dan pelakon Bella Astillah itu, Instagram menjadi asbab atau punca untuk dia mula mengenali agama Islam.

"Nak dijadikan cerita pada mulanya saya tengok ruangan explore di Instagram... macam-macam orang post.

"Tiba-tiba terlintas perkongsian abang Faizal Ismail (FBI), dia pun dah pakai kopiah... saya pun tengok IGTV dia sampai habis.

"Pada waktu tu tak tahu apa yang gerakkan hati saya... saya sendiri hantar DM (mesej langsung) di Instagram Dakwah Tabligh Malaysia," katanya.

Aliff berkongsi hal berkenaan menerusi video bagi membincangkan tentang tajuk erti 'sebuah penghijrahan' yang dikongsikan di Instagram Dakwah Tabligh Malaysia.

Berdasarkan perkongsian selama hampir 14 minit itu, bapa kepada dua cahaya mata ini dilihat petah bercerita dengan matang dan merendah diri.

Sesekali kedengaran dia memuji nama Allah dan berselawat kepada Rasulullah SAW.

aliff aziz 1
Alif bersama isteri dan anak-anak.

Tambah penyanyi kelahiran Singapura ini lagi, beberapa hari selepas berhubung dengan seorang wakil daripada jemaah berkenaan, dia dipelawa untuk keluar selama tiga hari.

Menerima perkhabaran berkenaan, Aliff berkata dia begitu teruja untuk menyertai kumpulan tabligh yang sinonim dengan misi mengembangkan ajaran Islam itu.

Bagaimanapun akui Aliff, pada ketika ini dia diuji apabila hatinya mula goyah selain cuba mencari alasan agar tidak menyertai program dakwah yang diaturkan untuknya itu.

Ujar Aliff secara tiba-tiba dia teringat mempunyai temujanji dengan seorang doktor hingga sanggup menghubungi wakil jemaah tabligh untuk membatalkan hasratnya itu.

"Tapi akhirnya apabila saya fikir balik, tiada siapa pun yang paksa. Maksudnya Allah yang gerakan hati saya untuk DM tabligh.

"Saya fikir dan terus nekad untuk turut serta. Kalau saya tolak peluang ni, saya tak boleh nak salahkan kalau tak dapat apa yang dia nak bagi," katanya.

aliff aziz 2
Aliff Aziz berkahwin dengan Bella pada 9 September 2016

Cerita Aliff lagi, dia gembira menyertai jemaah itu kerana melaluinya dia belajar untuk mengenali diri dan Allah.

"Mereka layan dengan baik tanpa menghiraukan latar belakang atau pangkat, tak menilai atas status kita.

"Allah bagi sedikit rasa manis... MasyaAllah. Tapi hakikatnya mana mungkin yang mendengar rasa apa yang kita rasa.

"Kalau nak rasa memang saya syor jangan lepaskan peluang tu. Sepanjang keluar Saya nampak adab in real life," katanya.

Sebelum ini Aliff pernah mencetuskan pelbagai kontroversi antaranya kes curang, mabuk, berkelakuan tidak senonoh di tempat awam serta mencuri.

Aliff berkahwin dengan Bella pada 9 September 2016 dan mereka dikurniakan dua cahaya mata Muhammad Ayden Adrian, 3, serta Ara Adreanna yang kini berusia setahun.

Pasangan ini pernah bercerai pada pada 16 Mei 2019 selepas Aliff beberapa kali kantoi berlaku curang namun rujuk kembali ketika Bella dalam tempoh edah.

Dapatkan info dengan mudah dan pantas! Join grup Telegram mStar DI SINI

Artikel Berkaitan

Artikel Lain