Terkejut prank hadiah RM50, guru pening cari minyak angin, sebak fikirkan murid jual lukisan kumpul duit “Terima kasih Farhana” - Viral | mStar

Terkejut prank hadiah RM50, guru pening cari minyak angin, sebak fikirkan murid jual lukisan kumpul duit “Terima kasih Farhana”

Cikgu Aziz pada mulanya menyangka sampul merah jambu sekadar gurauan daripada seorang murid.

MEMANG rare apabila seorang guru menerima sampul merah jambu daripada muridnya sehingga disangka ianya sekadar gurauan.

“Mula-mula aku ingat si Farhana ni saja nak buat prank untuk menceriakan aku... aku hanya senyum je la. Tiba-tiba tergerak nak buka sampul pink ni. Selak-selak eh dia bagi sampul prank la RM50.

“Buka lagi tengok ada RM50. Terus capai minyak Cap Kapak. Budak ni biar betul?!,” katanya menerusi satu perkongsian di laman sosial Facebook sehingga tular.

ARTIKEL BERKAITAN: Guru terpaksa cempung murid masuk sekolah... ingatkan takut periksa gigi, rupa-rupanya ‘Monday Blues’!

ARTIKEL BERKAITAN: "Dulu saya pun hidup susah, tapi Alvin 10 kali lebih daif" - Pengetua menangis lihat pondok usang pelajar

ARTIKEL BERKAITAN: Kisah Baju Basah Calon UPSR

Sampul merah jambu yang diterima sempena sambutan Hari Guru. 

Guru berkenaan, Aziz Ahmad Asri, berkata, sampul tersebut diterima daripada murid Tahun Lima bernama Farhana sempena sambutan Hari Guru yang dibuat lebih awal pada Isnin lalu.

Pendidik berusia 37 tahun yang mengajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Felda Krau 1 di Raub, Pahang itu bagaimanapun tidak hadir pada majlis tersebut kerana cuti sakit selama dua hari.

“Saya kembali mengajar pada Rabu dan masa tu dapat sampul merah jambu daripada Farhana. Ingatkan prank, sekali betul sampai saya pening terkejut.

“Sebab kepala pening tu yang saya ambil minyak angin Cap Kapak. Saya kemudian pergi jumpa Farhana tanya betul ke dia beri saya RM50. Dia kata memang untuk saya sempena hadiah Hari Guru,” kata guru Pendidikan Seni itu kepada mStar.

Aziz menerima sampul mengandungi wang kertas RM50, menyebabkan dia terpaksa menggunakan minyak angin kerana pening terkejut.

Aziz yang mengajar di sekolah berkenaan sejak 2015 bertanyakan kepada muridnya itu bagaimana memperoleh wang sebanyak itu sebagai hadiah sempena Hari Guru.

Farhana pernah beritahu setiap lukisannya dijual antara RM1 dan RM2. Jadi, bayangkanlah kalau hadiah RM50 tu, berapa banyak lukisan dia kena jual.

CIKGU AZIZ

Menurutnya, Farhana menjelaskan wang tersebut merupakan hasil titik peluhnya menjual lukisannya kepada rakan-rakan di sekolah.

“Saya tanya berkali-kali mana dia dapat duit tu sebab saya tahu RM50 nilainya begitu besar buat murid. Dia beritahu duit tu dia kumpul hasil jual lukisan-lukisannya.

“Farhana merupakan murid yang berbakat melukis. Nak kata dia daripada keluarga susah pun tidak juga, tapi dia pandai jual lukisan-lukisannya,” ujar anak jati Raub ini.

Aziz bersama sebahagian murid-muridnya. Foto ihsan Aziz Ahmad Asri

Kata Aziz lagi, karya murid berusia 11 tahun itu turut menyertai pameran seni di sekolah.

“Bagi usia sebaya Farhana, lukisan dia memang cantik dan kemas. Tapi tak sangka dia boleh buat duit dengan menjual lukisan-lukisannya.

“Dia pernah beritahu setiap lukisannya dijual antara RM1 dan RM2. Jadi, bayangkanlah kalau hadiah RM50 tu, berapa banyak lukisan dia kena jual,” katanya sambil menyifatkan Farhana seorang yang rajin dan lebih matang daripada usianya.

Antara lukisan dan lakaran yang dihasilkan oleh Farhana.

Aziz mengakui sebak dan terharu dengan pemberian Farhana, tetapi menegaskan sumbangannya sebagai pendidik tidak mengharapkan balasan berupa hadiah.

“Wang RM50 itu saya masukkan ke dalam tabung kelas yang akan digunakan untuk aktviti atau acara tertentu seperti jamuan akhir tahun, semua murid dapat merasainya.

“Bukan wang ringgit sebagai tanda penghargaan. Ucapan Selamat Hari Guru sudah memadai selain melihat mereka berjaya. Apapun, terima kasih Farhana,” katanya.

Farhana , lukisan , Aziz Ahmad Asri , Hari Guru

Artikel Lain