Pengalaman Luas Kelebihan Buat Jepun Bida Projek HSR - Semasa | mStar

Pengalaman Luas Kelebihan Buat Jepun Bida Projek HSR

Dr Makio Miyagawa (kanan) bersama selebriti Jepun, Yu Umi (kiri) ketika merasmikan Pameran Keretapi Laju Shinkansen pada Khamis. Pameran bermula hari ini hingga 9 Mac akan datang.

KUALA LUMPUR: Pengalaman luas selama 50 tahun dalam mengendalikan rangkaian perkhidmatan kereta api laju Shinkansen menjadi keyakinan buat Jepun untuk membida Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura.

Menurut Duta Jepun ke Malaysia, Dr. Makio Miyagawa, berdasarkan rekod,  tiada sebarang kemalangan maut dilaporkan dalam perkhidmatan Shinkansen sejak mula beroperasi 50 tahun lalu dan purata kelewatan perkhidmatan itu hanya satu minit dalam tempoh setahun.

"Bagi membida projek itu sudah pasti kami akan menawarkan kemudahan sistem berteknologi tinggi yang boleh dipercayai serta selamat buat rakyat Malaysia dan Singapura.

"Kami menjanjikan perkhidmatan terbaik dan tiada kelewatan agar rakyat dapat menggunakannya secara terus menerus," katanya.


Dr Makio Miyagawa menjawab soalan media selepas merasmikan Pameran Keretapi Laju Shinkansen pada Khamis.
Beliau berkata demikian ketika pada Majlis Perasmian Pameran Kereta Api Laju Shinkansen di ibu negara, Khamis.

Projek RM65 billion yang mendapat jolokan "game changer" itu bakal menyaksikan tempoh perjalanan antara Kuala Lumpur dan Jurong East, Singapura disingkatkan kepada 90 minit, dengan kelajuan maksimum 300 kilometer sejam.

Menurut Miyagawa, kerajaan Jepun teruja untuk menawarkan pembangunan sumber manusia termasuk bersedia memindahkan teknologi sistem itu serta melatih rakyat Malaysia dan Singapura agar mereka boleh mengendalikannya seperti pakar sejak hari pertama operasi.

Jelasnya, kereta api laju Shinkansen menawarkan teknologi yang lebih maju daripada kereta api China kerana Jepun menawarkan tahap keselesaan lima bintang serta dilengkapi sistem kawalan keselamatan yang tinggi."

"Memilih Shinkansen sememangnya pilihan terbaik yang perlu dibuat.

"Namun, semuanya terpulang kepada rakyat Malaysia dan Singapura untuk membuat keputusan dan pilihan yang tepat," ujarnya.
Kereta Api Laju , Shinkansen

Klik

default image

Jurang ekonomi penduduk bandar dan desa cabaran utama WKB 2030

JURANG ekonomi yang besar di antara kumpulan pendapatan, etnik serta kawasan luar bandar dan bandar antara cabaran besar yang dihadapi negara.

default image

TMM2020: “Malaysia ada makanan sedap, banyak tempat indah dan membeli-belah pun murah” - Muhamaddin Ketapi

MALAYSIA menetapkan sasaran 30 juta pelancong dengan sasaran pendapatan sehingga RM100 bilion untuk TMM2020.

default image

Populasi penduduk kunci utama PSKL2040

DBKL menekankan aspek populasi penduduk sebagai kriteria utama dalam merangka pelan pembangunan di ibu kota.

default image

Penerima sulung Anugerah Ikon Pesara sebak imbau saat bersama kanak-kanak disleksia – “Persaraan berbaloi... ada jadi pilot, arkitek dan peguam”

KARNIVAL Rasa Sayang (KRS) 2019 anjuran KWAP membuka mata bakal pesara dan pesara untuk bergiat aktif selepas persaraan.

default image

Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 sasar rapatkan jurang pendapatan rakyat... ini fakta penting yang anda perlu tahu

EKONOMI negara akan distruktur semula menerusi Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (WKB 2030).

Artikel Lain