- Semasa | mStar

KUALA LUMPUR: Projek terowong bawah laut Pulau Pinang berdepan risiko pembatalan susulan arahan penangguhan kajian daya maju oleh kerajaan negeri, kata Pengerusi Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli (gambar).

Beliau berkata kerajaan negeri Pulau Pinang mahu kajian yang menelan kos RM100 juta itu yang sudah 83 peratus siap, ditangguhkan bagi tempoh masa yang tidak pasti, tanpa memberikan sebarang alasan.

"Kami menerima arahan untuk menghentikan kajian daya maju itu bulan lepas.

Tiada alasan diberikan, mereka hanya mahu kami menumpukan kepada membina cadangan tiga jalan raya utama di negeri itu secepat mungkin," katanya pada sidang akhbar mengenai kemajuan projek tersebut, di sini, Selasa.

Zarul Ahmad juga berkata tiada jaminan ganti rugi oleh kerajaan negeri sekiranya projek itu ditangguhkan.

Terowong bawah laut itu yang menghubungkan Persiaran Gurney dan Bagan Ajam, merupakan sebahagian daripada projek Jalan Raya dan Terowong Utama Pulau Pinang (PMRT) yang bernilai RM6.3 bilion, satu inisiatif yang diambil oleh kerajaan negeri untuk mengurangkan kesesakan jalan raya.

Projek itu juga dijangka dapat merangsang pertumbuhan ekonomi negeri, mewujudkan peluang pekerjaan, memudahkan pindahan teknologi dan kemahiran teknikal daripada syarikat pembinaan bereputasi dan meningkatkan standard hidup penduduk di koridor utara.

Consortium Zenith dianugerahkan projek itu menerusi proses tender.

Mengenai tiga lebuh raya PMRT itu, Zarul Ahmad berkata projek tersebut dijangka bermula pada September tahun ini.

Ketika ini, syarikat itu sedang menunggu kelulusan akhir daripada Jabatan Alam Sekitar bagi Penilaian Awal Kesan Alam Sekitar ke atas kajian daya maju dan reka bentuk terperinci projek tersebut, katanya.

Dengan jarak sejauh 20.5 kilometer, tiga pakej lebuh raya itu ialah Jalan Pesisir Pantai Utara (menghubungkan Tanjong Bungah dan Teluk Bahang), Lebuh Raya Pintasan Ayer Itam-Tun Dr Lim Chong Eu dan Lebuh Raya Pintasan Persiaran Gurney-Tun Dr Lim Chong Eu.

Projek itu dijangka siap pada 2021.

"Konsortium telah melabur kira-kira RM10 juta dalam kajian daya maju dan reka bentuk terperinci bagi setiap jalan raya," katanya.

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Artikel Berkaitan

Klik

default image

Populasi penduduk kunci utama PSKL2040

DBKL menekankan aspek populasi penduduk sebagai kriteria utama dalam merangka pelan pembangunan di ibu kota.

default image

TMM2020: “Malaysia ada makanan sedap, banyak tempat indah dan membeli-belah pun murah” - Muhamaddin Ketapi

MALAYSIA menetapkan sasaran 30 juta pelancong dengan sasaran pendapatan sehingga RM100 bilion untuk TMM2020.

default image

Wawasan Kemakmuran Bersama 2030... ketahui suara dan harapan rakyat

RAKYAT menantikan Wawasan Kemakmuran Bersama (WKB) 2030 yang dapat memberi manfaat kepada segenap lapisan masyarakat.

default image

Jom kongsi idea! Penduduk bandar diajak beri maklum balas draf Pelan Pembangunan KL

TRAJEKTORI perumahan dan komersial Kuala Lumpur diberikan perhatian dengan mendraf Pelan Pembangunan Kuala Lumpur 2040 (PPKL 2040).

default image

Carum Perkeso untuk dilindungi walau bekerja sendiri kerana malang tidak berbau!

MATLAMAT utama mengumpul duit dan trip perjalanan, tapi adakah pemandu pengangkutan awam menyedari ‘malang tidak berbau’ ketika bekerja?

Artikel Lain

BWF lulus penggunaan bulu tangkis sintetik