Permulaan Era Baharu Penduduk Puchong - Semasa | mStar

Permulaan Era Baharu Penduduk Puchong

ORANG ramai tidak melepaskan peluang untuk menaiki kemudahan Transit Aliran Ringan (LRT) dari empat stesen baharu yang mula dibuka pada Khamis.

Empat stesen projek penyambungan laluan Ampang itu ialah IOI Puchong Jaya, Pusat Bandar Puchong, Taman Perindustrian Puchong dan Bandar Puteri.

Penduduk Taman Puchong Jaya, Alex Koh, 80, teruja menaiki LRT dari stesen Taman Perindustrian Puchong pada kira-kira pukul 10 pagi Khamis.

Dia bagaimanapun tidak mempunyai destinasi tertentu untuk dituju.

"Saya di sini untuk mencuba tren baharu. Saya hanya akan duduk dalam tren dan biarkan ia membawa saya ke mana-mana sahaja. Namun saya begitu sedih kerana tiada pengangkutan percuma diberikan kali ini.

"LRT adalah pengangkutan yang baik kerana tambang teksi dari IOI Mall untuk ke Kinrara BK5 yang hanya dalam jarak 4.5km memakan kos RM15!

"Namun sekarang saya boleh menggunakan kad warga emas dan mendapatkan diskaun 50 peratus daripada tambang LRT," katanya.


Seorang lagi penumpang, Wong Soo Soon, 40, kini tersenyum lebar kerana dia boleh menaiki LRT dari stesen Bandar Puteri ke KLCC.

"Saya tinggal di Puchong Putra Prima tetapi stesen di sana masih belum dibuka.

"Ia mengambil masa 15 minit memandu ke stesen ini, tetapi tiada ruang letak kereta di LRT Bandar Puteri.

"Saya meletakkan kereta di Putri Mart kerana ia percuma untuk pelanggan, jadi saya boleh bersarapan di sana dan kemudian berjalan kira-kira 200 meter ke stesen.

"Saya suka stesen ini, ia lebih besar dan yang lebih penting mudah untuk sampai ke Kuala Lumpur.

"Tetapi saya terpaksa menunggu 10 minit untuk menaiki tren. Saya harap mereka akan meningkatkan kekerapan tren tidak lama lagi," katanya.

Sementara itu Timbalan Pengerusi Persatuan Penduduk Taman Merak, William Pang bimbang pengguna LRT akan mula meletakkan kereta di kawasan kediaman mereka.

"Kawasan perumahan kami terletak kurang daripada 300 meter dari stesen Pusat Bandar Puchong.

"Saya amat bimbang orang ramai akan mula meletak kereta mereka berhampiran rumah saya dan menghalang jalan masuk ke kawasan perumahan kami," katanya.

Buat masa ini, tiga daripada empat stesen menyediakan ruang letak kereta iaitu 470 di IOI Puchong Jaya, 122 di Pusat Bandar Puchong dan 350 di Taman Perindustrian Puchong.

Semua ruang letak kereta itu adalah percuma buat masa ini.

Walau bagaimanapun, isu tempat letak kereta yang tidak mencukupi di stesen-stesen LRT bukan perkara baru.

Adun Kinrara, Ng Sze Han menjelaskan bahawa bas pengantara diperlukan untuk menyelesaikan masalah ini.

LRT , Transit Aliran Ringan

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Artikel Berkaitan

Klik

default image

Penggunaan air di Malaysia lebih tinggi daripada negara jiran? Jom kita jimat air!

ADAKAH penggunaan air kita setiap hari ke arah penjimatan atau pembaziran?

default image

WKB 2030 sasar taraf hidup lebih baik untuk rakyat di seluruh negara

WKB2030 adalah pelan 10 tahun yang diperkenalkan kerajaan dalam memastikan Malaysia terus berkembang dengan mampan.

default image

WKB 2030: Gandingan kerajaan-swasta penting untuk manfaat rakyat

SEKTOR swasta perlu berganding bahu dengan kerajaan sebagai fasilitator untuk memperbaiki ketidakseimbangan pendapatan di negara ini.

default image

Putrajaya... tak kenal maka tak cinta

PUTRAJAYA dibina atas sebuah impian. Dan berdasarkan beberapa pertimbangan, ia merupakan lokasi impian untuk didiami.

default image

Merangsang Korporat Malaysia, PNB rangka strategi bersama pemimpin korporat kukuhkan ekonomi negara

SEJAJAR usaha Malaysia untuk menjadi kuasa ekonomi, adalah tepat pada masanya bagi sektor korporat negara meninjau ke arah langkah-langkah perubahan.

Artikel Lain