suria

Ramai Sangsi Kontraktor Boleh Siapkan KLIA2 Tahun Depan Selepas Lima Kali Lewat

Pandangan menara kawalan KLIA2 dari jejambat yang menghubungkan ke lapangan terbang baru. Foto ELAN PERUMAL / THE STAR
Pandangan menara kawalan KLIA2 dari jejambat yang menghubungkan ke lapangan terbang baru. Foto ELAN PERUMAL / THE STAR
Pandangan menara kawalan KLIA2 dari jejambat yang menghubungkan ke lapangan terbang baru. Foto ELAN PERUMAL / THE STAR

PETALING JAYA: Satu papan tanda besar di menara kawalan KLIA2 di Sepang dengan bangganya mengisytiharkan bahawa ia telah dibina "dalam masa 10 bulan". Bagaimanapun, kontraktor nampaknya terlupa mengenai projek yang lain.

Penyiapan lapangan terbang itu telah ditangguhkan sebanyak lima kali dan banyak keraguan mengenai kontraktor dapat memenuhi tarikh pembukaan baru pada 2 Mei 2014, seperti yang diumumkan bulan lepas oleh Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).

Wartawan Starprobe yang menghabiskan seminggu di lokasi menemui sebab yang baik mengenai keraguan itu.

Antara ciri-ciri yang belum diselesaikan adalah jambatan gantung 300 meter untuk pejalan kaki, yang pertama seumpamanya di Asia.

Berbeza dengan dakwaan bahawa pembinaan itu telah dipercepatkan dan berlaku sepanjang masa dan tujuh hari seminggu, pasukan itu mendapati bahawa kerja yang sebenarnya dilakukan pada kadar yang normal.

Didapati bahawa kadar ini adalah lebih perlahan pada hujung minggu dengan hampir tidak ada pergerakan jentera dan beberapa pekerja di tapak pembinaan.

Pembinaan terminal utama bangunan itu dilihat hanya selesai kira-kira 60%.

Bangunan ini akan menempatkan balai berlepas dan ketibaan serta pemeriksaan imigresen dan terminal kereta api.

Jalan-jalan dalaman yang menghubungkan terminal utama ke bahagian-bahagian lain di lapangan terbang masih belum dibina.

Kos KLIA2, yang telah bermula dengan pada kos RM1.9 bilion, meningkat kepada RM4 bilion.

Pada Jun 2011, MAHB mendakwa AirAsia, syarikat penerbangan utama KLIA2 di atas kelewatan itu, merujuk kepada permintaan syarikat penerbangan itu bagi meningkatkan kapasiti penumpang kepada 45 juta setahun daripada rancangan awal 30 juta.

MAHB berkata, syarikat penerbangan tambang rendah juga tidak mahu menggunakan jambatan udara, berikutan kos operasi yang tinggi, dan juga membuat keputusan pada saat akhir untuk beralih daripada separa automatik kepada sistem pengendalian bagasi automatik sepenuhnya.

Ia menambah bahawa penjajaran semula telah menyebabkan tarikh siap terminal baru kepada April 2013. Pada awal tahun ini, ia telah mengumumkan bahawa KLIA2 akan dilancarkan pada 28 Jun.

Bulan lepas, MAHB mengumumkan kelewatan untuk kali kelima bagi lapangan terbang itu, dengan tarikh siap yang ditetapkan pada 30 April tahun depan.

Kontraktor utama, UEM-Bina Puri usahasama, dan pengendali lapangan terbang juga telah menyalahkan antara satu sama lain atas kelewatan itu.

Bagaimanapun, pasukan itu mendapati terdapat beberapa ciri-ciri utama lapangan terbang itu telah pun siap.

Antaranya ialah menara kawalan KLIA2 dan dua tanjakan menghubungkan lapangan terbang ke lebuh raya sambungan KLIA.

Pemeriksaan keselamatan telah diletakkan di pintu masuk dan keluar daripada tanjakan untuk menghentikan kenderaan yang tidak dibenarkan daripada memasuki tapak pembinaan.

Pembinaan landasan sepanjang apron juga dilihat telah selesai dengan penurapan tar telah pun dimulakan pada landasan.

Menurut laporan, kelewatan awal adalah disebabkan oleh dakwaan bahawa ia tidak mematuhi standard yang dikehendaki oleh LCCT.

MAHB juga telah dipersalahkan kerana kelewatan sejak projek itu dilaksanakan sepenuhnya oleh syarikat berkenaan.

Menurut sumber dalaman, kerja di projek itu kini mengambil bentuk pada kadar yang lebih cepat daripada yang dilakukan sejak beberapa bulan yang lalu.

Beliau berkata, isu utama dengan projek itu adalah ketidakstabilan tanah di kawasan tersebut.

"Keadaan ini memerlukan kerja-kerja pengukuhan termasuk tambahan cerucuk yang telah menyebabkan kelewatan yang besar.

"Lebih banyak masa juga diambil kerana tali sawat tidak boleh dipasang ke dalam bangunan itu kerana reka bentuk.

"Sebahagian daripada bangunan di kawasan tuntutan bagasi terpaksa dibina semula untuk menyesuaikan tali sawat," katanya.

Sementara itu, seorang pakar antarabangsa dari industri pembinaan berkata, lapangan terbang itu dapat disiapkan pada 30 April tahun depan hanya sekiranya kerja-kerja dijalankan pada kadar yang lebih pesat.

"Intensiti adalah kunci untuk menyiapkan projek itu," katanya.

"Dari luar, bangunan terminal kelihatan sangat tidak siap. Bagaimanapun, banyak perkara yang boleh dilakukan dalam masa 10 bulan dengan syarat kerja-kerja masih dijalankan dengan intensiti yang lebih besar," katanya.

Artikel Berikut

Artikel Lain