suria

Pemandu Di Malaysia Kurang Peka Terhadap Soal Keselamatan Kenderaan

Utamakan keselamatan: Yoko Neng, 35, meletakkan anaknya di dalam kerusi keselamatan sebelum memandu.
Utamakan keselamatan: Yoko Neng, 35, meletakkan anaknya di dalam kerusi keselamatan sebelum memandu.
Utamakan keselamatan: Yoko Neng, 35, meletakkan anaknya di dalam kerusi keselamatan sebelum memandu.

PETALING JAYA: Satu kajian menunjukkan pemandu di Malaysia kurang peka terhadap soal keselamatan untuk diri sendiri, khususnya anak-anak mereka.

Berdasarkan penemuan awal, 90 peratus daripada 236 kanak-kanak berumur empat tahun dan ke bawah tidak diletakkkan di kerusi keselamatan ketika di dalam kenderaan.

Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) turut mendapati kira-kira 11 peratus daripada 131 pemandu memandu dengan memangku anak mereka.

Walaupun satu kajian akan dijalankan, penemuan tersebut dipercayai mencerminkan tahap kesedaraan pemandu mengenai keselamatan kenderaan di seluruh negara.

Penemuan itu menunjukkan kesedaran mengenai tahap keselamatan kenderaan merosot sejak kajian dilakukan pada 2004 oleh penyelidik keselamatan jalan raya, Universiti Putra Malaysia, Dr S. Kulanthayan.

Kajian selama lapan tahun itu mendapati 27.4 peratus pemandu menggunakan sekurang-kurangnya satu kerusi keselamatan kanak-kanak berbanding 10 peratus yang diperhatikan pada ketika ini.

Ketua Unit Reka Bentuk dan Instrumentasi Miros, Muammar Quadaffi Mohd Ariffin berkata, kajian terbaru yang dijalankan ke atas 400 kanak-kanak menumpukan cara mereka dihantar ke pra-sekolah.

"Saya terkejut bahawa ibu bapa mendedahkan anak-anak mereka kepada bahaya seperti itu," katanya yang memberitahu pasukan penyelidik melakukan kajian ke atas sembilan pra-sekolah di Kajang sejak awal bulan lalu.

Muammar Quadaffi berkata, pasukan itu mendapati hanya 22 daripada 131 pemandu memakai tali pinggang keselamatan.

Sementara itu, 23 daripada 43 ibu bapa didapati meninggalkan anak-anak mereka di dalam kenderaan lebih dua minit dengan keadaan enjin kereta dihidupkan.

"Mereka menyerahkan barang-barang persekolahan kepada guru terlebih dahulu sebelum mengeluarkan anak-anak mereka," katanya.

Beliau berkata, pasukan itu mendapati 26 daripada 36 penunggang motosikal tidak memakaikan topi keledar untuk anak-anak mereka.

Malah, katanya, hanya empat daripada 41 kanak-kanak menggunakan topi keledar.

Muammar Quadaffi berkata, salah satu sebab kurangnya penekanan terhadap tahap keselamatan adalah sikap pemandu yang percaya kemalangan tidak akan berlaku di kawasan perumahan iaitu lokasi kebanyakan pra-sekolah.

Statistik polis bagaimanapun menunjukkan kadar kemalangan di kawasan perumahan mencatatkan rekod tertinggi pada 2010.

Kira-kira 156 kematian direkodkan, 209 mangsa mengalami kecederaan serius dan 302 hanya cedera ringan.

Kawasan lain seperti kawasan perindustrian, jambatan dan sekolah mencatatkan rekod kematian dan kecederaan terendah.

"Banyak pihak percaya beg udara di dalam kenderaan akan menjamin keselamatan mereka ketika kemalangan.

"Ya, beg udara direka khas untuk melindungi nyawa tetapi jika hanya pemandu dapat mengawal keadaan," katanya.

Mengulas mengenai kerusi keselamatan kanak-kanak, Muammar Quadaffi berkata," segelintir ibu bapa mengadu bahawa anak-anak mereka tidak akan berhenti menangis apabila diletakkan di dalam kerusi tersebut.

"Saya memberitahu mereka bahawa sekurang-kurangnya anda boleh mendengar mereka menangis. Adakah anda memilih untuk tidak mendengar tangisan mereka lagi," katanya.

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Artikel Lain