Halimah Turut Jadi Pemandu Teksi Cekik Darah - Semasa | mStar

Halimah Turut Jadi Pemandu Teksi Cekik Darah

KUALA TERENGGANU: Sikap segelintir pemandu teksi mengenakan kadar tambang yang tinggi di Kuala Lumpur ternyata tidak mengenal mangsa apabila Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Datuk Halimah Mohamed Sadique turut menjadi mangsa perbuatan itu.

Mendedahkan perkara itu, Halimah berkata beliau sendiri beberapa kali terkena dengan sikap pemandu teksi cekik darah selain enggan menggunakan meter ketika membawanya dari KLCC ke kawasan The Mall.

"Pemandu teksi itu memberitahu kalau nak naik saya perlu bayar RM20 dan enggan pakai meter. Apabila saya tanya kenapa tidak mahu pakai meter dia bagi alasan mengatakan akan menanggung kerugian jika berpatah balik semula ke KLCC tanpa penumpang.

"Katanya kenaikan 30 peratus tambang teksi yang dilakukan oleh kerajaan belum cukup untuk menampung kos mereka sedangkan sebelum kerajaan membuat kenaikan itu, pelbagai perkara telah diambil kira," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Penyampaian Surat Tawaran Kelulusan (STK) Kereta Sewa Negeri Terengganu dan Majlis Interaksi Bersama Persatuan dan Pengusaha Kenderaan Perdagangan Wilayah Timur di sini hari ini.

Menceritakan lanjut tentang kejadian itu, Halimah berkata pemandu teksi itu juga tidak takut apabila beliau memberitahu untuk mengadukan hal kepada LPKP dan pihak berkuasa lain.

Ekoran itu, beliau mengambil nombor dan nama syarikat teksi berkenaan untuk dikenakan tindakan sewajarnya.

Halimah berkata sikap seperti pemandu teksi itulah yang mencemarkan imej pemandu teksi di negara ini walaupun hanya segelintir yang bersikap demikian.

"Mereka yang cekik darah dan nakal ini hanya dua tiga orang sahaja, tetapi mereka ini ibarat penyakit kayap yang boleh merosakkan kulit seluruh badan dan sehubungan itu kita minta semua penumpang supaya tahu hak-hak mereka dan melaporkan kepada pihak berkuasa jika perkara demikian berlaku.

"Kita tidak akan berkompromi terhadap pemandu teksi yang menjadikan kerja ini bukan sebagai profesyen tetapi sebagai sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja sehingga mencemar imej rakan-rakan mereka yang lain," katanya.

Sejak awal bulan ini sehingga 22 Feb lepas, kata beliau LPKP menerima 297 aduan menerusi talian hotline dan 1,271 aduan melalui kiriman SMS berkaitan pelbagai kesalahan kenderaan perdagangan.

Daripada jumlah itu 191 kes adalah dalam bidang kuasa LPKP dengan 100 kes melibatkan aduan berkaitan dengan perkhidmatan teksi seperti mengenakan caj yang mahal, tidak menggunakan meter serta gagal meletakkan kad pemandu. -BERNAMA

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Hukuman Penjara Sepanjang Hayat Kekal

Artikel Berkaitan

Klik

default image

Jurang ekonomi penduduk bandar dan desa cabaran utama WKB 2030

JURANG ekonomi yang besar di antara kumpulan pendapatan, etnik serta kawasan luar bandar dan bandar antara cabaran besar yang dihadapi negara.

default image

Tingkatkan kemahiran, produktiviti untuk lonjakkan status ekonomi Harimau Asia

DALAM usaha untuk melonjakkan status sebagai ekonomi Harimau Asia, Malaysia berusaha untuk mengukuhkan ekonomi dan status fiskal menjelang 2021.

default image

Agenda bumiputera masih keutamaan WKB 2030

STATISTIK oleh Institut Masa Depan Malaysia (Masa), bumiputera berada di bahagian bawah apabila ia berkaitan dengan pemilikan kekayaan dan tahap pendapatan.

default image

Pelan Pembangunan KL... inilah harapan warga kota

INFRASTRUKTUR dan pengurusan bandar yang lebih baik merupakan perkara teratas dalam senarai Pelan Struktur Kuala Lumpur 2040 (PSKL) yang ingini penduduk Kuala Lumpur.

default image

Penggunaan air di Malaysia lebih tinggi daripada negara jiran? Jom kita jimat air!

ADAKAH penggunaan air kita setiap hari ke arah penjimatan atau pembaziran?

Artikel Lain

Wenger dapat tugas baharu di Fifa