suria

MH370: IATA Tangguh Cadangan Pengesanan Pesawat

TORONTO: Pasukan petugas yang mengkaji langkah untuk meningkatkan pengesanan pesawat selepas misteri kehilangan MH370, milik syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) menangguhkan cadangannya, mungkin sehingga Disember.


Jurucakap Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) yang mengetuai pasukan itu berkata, draf cadangan tidak akan dikemukakan kepada badan penerbangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) seperti yang dijangka sebelum ini.

Misteri kehilangan pesawat milik Malaysia pada Mac lalu mencetuskan desakan global supaya mewujudkan sistem yang mampu menentukan laluan tepat dan lokasi terakhir pesawat.

"Selepas satu kajian menyeluruh, dirumuskan bahawa kita memerlukan lebih banyak penjelasan mengenai cadangan dan panduan untuk pelaksanaannya," kata jurucakap IATA, Mona Aubin.

Bagaimanapun, beliau tidak menyatakan apakah yang dimaksudkan dengan 'penjelasan' yang dikehendaki itu.

Beliau berkata, IATA kini menjangka untuk membawa cadangan itu kepada badan penerbangan PBB pada awal Disember.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Mei lalu menggesa badan itu menerima pakai pengesanan masa nyata pesawat awam dan beberapa langkah lain.

"Dalam zaman telefon pintar dan internet mudah alih, pengesanan masa nyata untuk pesawat lama sudah lama tertangguh," katanya menerusi soal jawab  Wall Street Journal.

Pada Mei lalu, anggota Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) bersetuju mengenai keperluan pengesanan global.

IATA pula akan memasukkan juga cadangan pengesanan kepada anggota badan itu supaya melaksanakannya secara sukarela sebelum ICAO menetapkan standard piawaian industri yang mungkin mengambil masa beberapa tahun.

Ketua Pengarah IATA, Tony Tyler memberitahu persidangan industri di Montreal pada 19 September lalu bahawa draf cadangan itu akan dibentangkan kepada ICAO pada 30 September.

"Saya ingin memastikan bahawa jangkaan perlulah sesuai dengan apa yang akan dihasilkan. Ini tidak akan menjadi dokumen terakhir atau penyelesaian mudah," katanya seperti yang disiarkan di laman web IATA.

Carian antarabangsa selama enam bulan gagal menemui sebarang kesan pesawat MH370 itu.

Teknologi pengesanan yang lebih baik mungkin dapat membantu penyelamat dan penyiasat mengesan MH370 dengan cepat. Pesawat yang membawa 239 penumpang itu dipercayai terhempas di kawasan terpencil di Lautan Hindi.

Beberapa syarikat penerbangan sudah mengesan pesawat mereka di seluruh dunia tetapi prosedurnya adalah berbeza.

Peneraju industri penerbangan menyatakan pengesanan pesawat dalam masa nyata boleh meningkatkan harga tiket untuk penumpang.

Industri berkenaan juga mahu kerajaan menanggung sebahagian daripada kenaikan kos itu.

Penyiasat Perancis pula mengesyorkan pengesanan yang lebih baik selepas nahas pesawat Air France 447 pada 2009 di Lautan Atlantik. 

Artikel Sebelum

Artikel Berikut

Artikel Lain