Lufthansa Kaji AirAsia, Model Lain Bagi Khidmat Penerbangan Tambang Rendahnya

Diterbitkan: Ahad, 1 Mac 2015 4:10 PM

(Ubah saiz teks)

NEW YORK: Syarikat penerbangan Jerman, Lufthansa, sedang mengkaji pelbagai model untuk perkhidmatan syarikat tambang rendahnya (LLC), segmen yang menawarkan potensi perniagaan yang baik, terutama pelancongan santai jarak jauh, berikutan pasaran penerbangan global semakin sengit.

Syarikat penerbangan tambang rendah swasta Malaysia, AirAsia, adalah antara model yang menarik minat syarikat penerbangan Jerman itu yang terbang ke rantau baharu dan menambah destinasi baharu ke dalam rangkaian luasnya.

AirAsia merupakan prototaip yang menarik, namun tidak semestinya kami akan menggunakan model itu untuk operasi tambang kos rendah kami. Seperti syarikat penerbangan yang lain, cabaran Lufthansa ialah mengurangkan kos dan menawarkan tambang serendah mungkin," kata Juergen Siebenrock, Naib Presiden (Amerika Utara dan Selatan) Lufthansa yang berpejabat di New York, dalam temu bual bersama Bernama di luar persidangan tahunan media pada Jumaat.

Pemimpin kanan syarikat penerbangan sekutu Kumpulan Lufthansa seperti Austrian Airline, Swiss dan Brussels Airline, turut hadir pada persidangan media itu.

Cabaran utama bagi syarikat penerbangan Jerman itu ialah peningkatan kos buruh selain masih menghadapi perbelanjaan bahan api yang tinggi, yang boleh mengekang keupayaannya untuk bersaing dengan syarikat penerbangan lain.

Kos buruh di Jerman sangat tinggi... lebih tinggi daripada di Malaysia. Fi lapangan terbang dan caj berkaitan juga tinggi, termasuk bahan api.

"Oleh itu, kami perlu belajar daripada pihak lain, pastinya menarik untuk mengetahui bagaimana LLC lain mengurus struktur kos dalam cabaran semasa," kata Siebenrock.

Diiktiraf sebagai antara tokoh utama industri penerbangan, Siebenrock berkata pasaran Amerika Utara sudah pun sesak untuk kemasukan LLC baharu, dan  perlu mengkaji pasaran dan rantau baharu untuk meluaskan potensi mereka.

Lufthansa, yang terbang ke Kuala Lumpur dan penerbangan lanjutan ke Jakarta sejak tahun lepas, juga menambah penerbangan lima kali seminggu ke dua destinasi itu kepada perkhidmatan harian.

Perkhidmatan ini menambah kapasiti dan membolehkan syarikat penerbangan itu mengangkut lebih ramai penumpang dari Amerika Syarikat ke hab Frankfurt dan kemudiannya menerbangkan mereka ke penerbangan sambungan ke Malaysia dan Indonesia.

Pakar industri berkata penamatan perkhidmatan terus Penerbangan Malaysia (MAS) dari Kuala Lumpur ke Amerika Syarikat mewujudkan ruang di rantau ini yang kini diisi oleh syarikat penerbangan lain.

Penganalisis yang berpangkalan di New York itu memberitahu Bernama bahawa mereka menjangkakan pihak lain juga kini mengintai pasaran mewah Asia Tenggara, terutama cadangan penubuhan Komuniti Ekonomi Asean (AEC) menjelang akhir 2015 apabila halangan perdagangan dimansuhkan, yang mencetuskan saingan sengit dalam kalangan syarikat penerbangan bagi merebut potensi menjana kewangan menerusi 600 juta penduduknya.

Peluang terbuka luas dalam segmen santai terutama AEC, India dan China.

"Bilangan penduduk kelas pertengahannya yang semakin meningkat di rantau ini termasuk yang terbang ke destinasi luar popular seperti Amerika Syarikat dan Eropah. AEC pastinya kawasan yang sangat menarik untuk kami.

Selain AEC, Lufthansa juga mengukuhkan hubungan lamanya dengan India, pasaran yang menawarkan potensi perniagaan yang luas.

Lufthansa menggunakan pesawat terbesarnya, A-380 untuk sektor Frankfurt-Delhi, dan berharap menggunakan pesawat jenis yang sama ke Mumbai yang telah dinaik taraf untuk menerima jumlah penumpang yang lebih ramai dan pesawat yang lebih besar.

Emirates, Etihad dan Qatar yang juga menambah muatan masing-masing ke Malaysia menerusi hab negara masing-masing selain berusaha mengintai diaspora India yang kaya di Amerika Syarikat.

Syarikat penerbangan Teluk, sudah menambah kekerapan penerbangan harian ke lapangan terbang utama ke subbenua itu.

Turkish Airlines turut serta dengan menawarkan penerbangan harian dari Istanbul ke beberapa negara Asia, termasuk Malaysia, India, China dan destinasi lain.


Tags / Kata Kunci: Lufthansa , LLC , AirAsia

iklan

Kolumnis

iklan

Iklan