Nak Bersara? Bersara Sajalah!

Diterbitkan: Selasa, 12 Mac 2013 12:00 AM

(Ubah saiz teks)

Que Haidar pernah memenangi trofi Pelakon Lelaki Terbaik pada Anugerah Skrin 2009. Dia membuat keputusan untuk bersara selepas kahwin.
Que Haidar pernah memenangi trofi Pelakon Lelaki Terbaik pada Anugerah Skrin 2009. Dia membuat keputusan untuk bersara selepas kahwin.

ADOIII!!!

MUSIM artis nak bersara kecoh balik dah. Sebelum ni pun dah ramai artis kata mereka nak bersara. Tapi tak lama kemudian nampak semula batang hidung. Semuanya ‘poyo’!

Contohnya macam Rozita Che Wan. Nak bersara katanya tapi esok lusa tak jadi pula. Malah makin banyak dia dapat tawaran berlakon.

Begitu pula dengan Que Haidar sebelum ni dia kata tak nak berlakon lagi selepas berkahwin.

Tapi tut-tup... dia bagi alasan nak berlakon pula dengan syarat hanya menerima tawaran empat orang pengarah saja iaitu Mamat Khalid, U-Wei Saari, Dain Said dan Wak Khalid.

Baru-baru ni saya juga ada terbaca kenyataan pelawak Sabri Yunus yang pernah memendam perasaan untuk bersara dalam dunia seni sebab kecewa apabila golongan pelawak tak mendapat pengiktirafan.

Terbaharu deejay Sinar FM, Salih Yaacob pula meluahkan rasa yang sama kerana mahu memberi tumpuan kepada bidang lain selain sedikit kecewa apabila lakonan video pendek dia dengan Nabil Ahmad mengenai politik mendapat kutukan ramai.

Kepada artis yang rasa nak bersara tu... bersara sahajalah. Apa nak kisah. Buat apa nak kecoh-kecoh canang satu dunia yang dia orang nak bersara.

Dunia hiburan di Malaysia ni berlambak lagi artis. Setiap hari orang berlumba-lumba nak jadi artis walaupun sesetengahnya pelajaran entah ke mana.

Sebenarnya tiada istilah persaraan dalam dunia seni. Istilah bersara adalah untuk mereka yang kerja makan gaji macam saya atau pegawai-pegawai kerajaan.

Kalu kita jadi artis, selagi tak meninggal dunia dan masih sihat, selagi itulah mereka “masih dalam kerja”.

Sebab itulah apabila ada artis yang kata nak bersara, saya hanya ketawa. Saya tidak pernah percaya dengan makna bersara yang diluahkan daripada mulut mereka.

Tengok Que Haidar dan Rozita Che Wan! Orang yang bersara mana boleh kerja semula tetapi mereka muncul dengan menetapkan macam-macam syarat dan alasan pula.

Sebab itu saya kata, kalau nak bersara... bersara sahajalah. Tak perlu nak kecoh-kecoh kerana ia akan buat sakit telinga.

Artis yang kecoh nak bersara ini saya klasifikasi sebagai mereka yang merajuk tetapi mahu dipujuk. Sesetengahnya sekadar nak test market sama ada orang sedih atau tidak kalau mereka tinggalkan dunia seni. Ciss! Pirah!

Jadi selepas ini kalau ada artis yang kecewa memanjang tu, janganlah buat kenyataan nak bersara. Cukuplah kata nak berehat, habis cerita. Lepas berehat boleh sambung berlakon semula.

NIEZAM: Nak kerja wartawan sampai pencen.

iklan

Video

Ahad, 19 November 2017 9:00 AM

#akuStar: Cikgu Meera - Oh Sayangku

Jumaat, 17 November 2017 4:25 PM

Tokan Kantoi Bungkus Dadah Dalam Plastik Teh

Jumaat, 17 November 2017 2:00 PM

Pesawat Dedah Punca Menyepi

Jumaat, 17 November 2017 9:00 AM

#akuStar: Hyper Act - Kasih

Khamis, 16 November 2017 2:00 PM

“Kalaulah Diberi Watak Utama...” - Riz Amin

Khamis, 16 November 2017 9:05 AM

Tak Tipu! Rawang Bypass Memang Gayat

Khamis, 16 November 2017 9:00 AM

Sufi Tak Mampu Tolak Haqiem Rusli

Rabu, 15 November 2017 9:00 AM

Bakat Mafarikha Tersia-sia Enam Tahun

Selasa, 14 November 2017 2:00 PM

Nasi Kandar 3 Jam!

Kolumnis

iklan

Iklan