Nak Bersara? Bersara Sajalah! Janganlah Poyo!

Diterbitkan: Isnin, 11 Mac 2013 12:00 AM

(Ubah saiz teks)

Que Haidar pernah memenangi trofi Pelakon Lelaki Terbaik pada Anugerah Skrin 2009. Dia membuat keputusan untuk bersara selepas kahwin.
Que Haidar pernah memenangi trofi Pelakon Lelaki Terbaik pada Anugerah Skrin 2009. Dia membuat keputusan untuk bersara selepas kahwin.

ADOIII!!!

MUSIM artis nak bersara kecoh balik dah. Sebelum ni pun dah ramai artis kata mereka nak bersara. Tapi tak lama kemudian nampak semula batang hidung. Semuanya ‘poyo’!

Contohnya macam Rozita Che Wan. Nak bersara katanya tapi esok lusa tak jadi pula. Malah makin banyak dia dapat tawaran berlakon.

Begitu pula dengan Que Haidar sebelum ni dia kata tak nak berlakon lagi selepas berkahwin.

Tapi tut-tup... dia bagi alasan nak berlakon pula dengan syarat hanya menerima tawaran empat orang pengarah saja iaitu Mamat Khalid, U-Wei Saari, Dain Said dan Wak Khalid.

Baru-baru ni saya juga ada terbaca kenyataan pelawak Sabri Yunus yang pernah memendam perasaan untuk bersara dalam dunia seni sebab kecewa apabila golongan pelawak tak mendapat pengiktirafan.

Terbaharu deejay Sinar FM, Salih Yaacob pula meluahkan rasa yang sama kerana mahu memberi tumpuan kepada bidang lain selain sedikit kecewa apabila lakonan video pendek dia dengan Nabil Ahmad mengenai politik mendapat kutukan ramai.

Kepada artis yang rasa nak bersara tu... bersara sahajalah. Apa nak kisah. Buat apa nak kecoh-kecoh canang satu dunia yang dia orang nak bersara.

Dunia hiburan di Malaysia ni berlambak lagi artis. Setiap hari orang berlumba-lumba nak jadi artis walaupun sesetengahnya pelajaran entah ke mana.

Sebenarnya tiada istilah persaraan dalam dunia seni. Istilah bersara adalah untuk mereka yang kerja makan gaji macam saya atau pegawai-pegawai kerajaan.

Kalu kita jadi artis, selagi tak meninggal dunia dan masih sihat, selagi itulah mereka “masih dalam kerja”.

Sebab itulah apabila ada artis yang kata nak bersara, saya hanya ketawa. Saya tidak pernah percaya dengan makna bersara yang diluahkan daripada mulut mereka.

Tengok Que Haidar dan Rozita Che Wan! Orang yang bersara mana boleh kerja semula tetapi mereka muncul dengan menetapkan macam-macam syarat dan alasan pula.

Sebab itu saya kata, kalau nak bersara... bersara sahajalah. Tak perlu nak kecoh-kecoh kerana ia akan buat sakit telinga.

Artis yang kecoh nak bersara ini saya klasifikasi sebagai mereka yang merajuk tetapi mahu dipujuk. Sesetengahnya sekadar nak test market sama ada orang sedih atau tidak kalau mereka tinggalkan dunia seni. Ciss! Pirah!

Jadi selepas ini kalau ada artis yang kecewa memanjang tu, janganlah buat kenyataan nak bersara. Cukuplah kata nak berehat, habis cerita. Lepas berehat boleh sambung berlakon semula.

NIEZAM: Nak kerja wartawan sampai pencen.

iklan

Video

Selasa, 26 September 2017 7:16 AM

Inilah Fesyen Artis Sempena FFM29

Isnin, 25 September 2017 2:24 PM

Bersama Abby Adalah Momen Indah - Memey

Isnin, 25 September 2017 9:00 AM

#BiziBody: Nadia Brian Bawa 'Beg Doraemon'

Jumaat, 22 September 2017 2:00 PM

Ella Gamit Kenangan Bersama The Boys

Jumaat, 22 September 2017 9:00 AM

#akuStar: Andi Bernadee - Tiada Lagi Maaf

Khamis, 21 September 2017 2:00 PM

Monoloque Tak Habis-Habis Nak Sindir Orang!

Khamis, 21 September 2017 9:00 AM

Popular? Tolak Tepilah! - Bob (AF2)

Rabu, 20 September 2017 4:00 PM

Irfan Haris Nafi Tumpang Populariti Kakak

Kolumnis

iklan

Iklan