Program Tempatan Di YouTube Sempena Ramadan

Diterbitkan: Khamis, 11 Julai 2013 12:00 AM

(Ubah saiz teks)

Pengurus Google Malaysia, Sajith Sivanandan (kiri), Pengurus Digital dan Perhubungan, Nestle Malaysia, Jamy Ling (kanan) dan Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Datuk Mohamed Sharil Mohamed Tarmizi ketika bersama-sama melancarkan Saluran baru Ramadhan di YouTube.
Pengurus Google Malaysia, Sajith Sivanandan (kiri), Pengurus Digital dan Perhubungan, Nestle Malaysia, Jamy Ling (kanan) dan Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Datuk Mohamed Sharil Mohamed Tarmizi ketika bersama-sama melancarkan Saluran baru Ramadhan di YouTube.

PETALING JAYA: Laman popular iaitu YouTube buat pertama kalinya akan bekerjasama dengan pelbagai penerbitan daripada Malaysia untuk pengisian program tempatan bersempena bulan Ramadan menerusi YouTube Malaysia.

Pengurus Besar Google Malaysia, Sajith Sivanandan berkata, kolaborasi itu wujud bagi memudahkan penonton mengakses kandungan bermusim yang sesuai bersempena bulan Ramadan dan Hari Raya yang akan menjelang Ogos depan.

"Berjuta-juta rakyat Malaysia melayari YouTube melalui pelbagai paparan setiap bulan untuk mendapatkan berita, informasi dan hiburan dan saluran Ramadan itu dilihat bertepatan dengan kehendak mereka bersempena musim perayaan bagi memudahkan mereka," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan kepada mStar Online di sini pada Rabu.

Program yang mendapat tajaan daripada Nestle itu telah pun dilancarkan dan penonton boleh melayari pautan youtube.com.my/ramadanraya untuk kandungan program yang menarik.

Dalam perkembangan sama, Sajith berkata, pembekal kandungan program seperti Animonsta Studios, Astro, Homegrown Productions, Trymasak dan Suria Records telah menyediakan pelbagai kandungan tempatan yang pastinya bermanfaat dan menghiburkan.

Tambahnya, lima rakan kongsi menyumbangkan kandungan melalui lapan saluran YouTube yang terdiri daripada hiburan, masakan, animasi, muzik dan drama dengan 280 buah video unik yang secara keseluruhannya menampilkan lebih 130 jam kandungan program untuk dinikmati oleh pelayar YouTube Malaysia.

"Kami berharap saluran Ramadan YouTube bakal menjadi wadah kepada kandungan tempatan berkualiti yang bermanfaat dalam menggambarkan keindahan dan kepelbagaian Malaysia di bulan Ramadan," tambahnya.

YouTube Malaysia dilancarkan pada Mac 2012 diikuti dengan Program Rakan Kongsi YouTube pada Disember lalu untuk membantu pencipta-pencipta kandungan di Malaysia menjana pendapatan dengan karya mereka.

iklan

Video

Selasa, 21 November 2017 5:42 PM

Apa Terjadi Dengan Wartawan mStar?

Selasa, 21 November 2017 2:13 PM

Selepas Setahun Amira Othman 'Tidur'

Selasa, 21 November 2017 9:00 AM

Kenali Siapa Penyanyi Lagu 'Bismillah'

Isnin, 20 November 2017 7:37 PM

Pakatan Dalam Misteri - Tun M

Isnin, 20 November 2017 2:30 PM

Karier Tak Rosak - Fezrul khan

Isnin, 20 November 2017 9:00 AM

#BiziBody: Nabila Razali Simpan Foto Aedy Ashraf?

Ahad, 19 November 2017 9:00 AM

#akuStar: Cikgu Meera - Oh Sayangku

Jumaat, 17 November 2017 4:25 PM

Tokan Kantoi Bungkus Dadah Dalam Plastik Teh

Jumaat, 17 November 2017 2:00 PM

Pesawat Dedah Punca Menyepi

Kolumnis

iklan

Iklan